لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۲

«آمريکا به سازمان اطلاعات ارتش پاکستان اعتماد ندارد»


به نوشته نیویورک تایمز، سازمان اطلاعات ارتش پاکستان با شبکه ستيزه جوی جلال الدين حقانی ارتباط دارد. (عکس: AFP)
به نوشته نیویورک تایمز، سازمان اطلاعات ارتش پاکستان با شبکه ستيزه جوی جلال الدين حقانی ارتباط دارد. (عکس: AFP)

وزير دفاع پاکستان تاييد کرد که آمريکا، سازمان اطلاعات ارتش پاکستان را به ارتباط با گروه های ستيزه جو در افغانستان متهم کرده است.


روزنامه نيويورک تايمز در شماره روز چهارشنبه، ۳۰ ژوئيه، خود گزارشی منتشر کرد که بر اساس آن سازمان مرکزی اطلاعات آمريکا - سيا – در ديدار با مسئولان بلند پايه پاکستان شواهدی را به آنها نشان داده است که حاکی از تحکيم ارتباط سازمان اطلاعات ارتش پاکستان با برخی گروه های ستيزه جو در افغانستان است که در عمليات تروريستی در اين کشور دست دارند.


احمد مختار، وزير دفاع پاکستان اين موضوع را که آمريکا به سازمان اطلاعات ارتش پاکستان اعتماد ندارد، تاييد کرده است.


وزير دفاع پاکستان که در سفر دوشنبه گذشته يوسف گيلانی، نخست وزير اين کشور به واشينگتن او را همراهی می کرد، گفته است: در آن سفر، مسئولان سازمان مرکزی اطلاعات آمريکا، سيا، به آنها گفته اند که تصور می کنند افرادی در درون سازمان اطلاعات ارتش پاکستان- سيا- هر اطلاعاتی را که آمريکا درباره اهدافی در مناطق عشايری پاکستان در اختيار دولت اين کشورقرار می دهد، به گروه های ستيزه جوی مرتبط با القاعده در افغانستان، منتقل می کنند.


وی افزود: جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا از يوسف گيلانی پرسيد که چه کسی سازمان اطلاعات ارتش پاکستان را کنترل می کند.


  • سازمان مرکزی اطلاعات آمريکا - سيا – در ديدار با مسئولان بلند پايه پاکستان شواهدی را به آنها نشان داده است که حاکی از تحکيم ارتباط سازمان اطلاعات ارتش پاکستان با برخی گروه های ستيزه جو در افغانستان است که در عمليات تروريستی در اين کشور دست دارند.»
روزنامه نیویورک تایمز

روزنامه نيويورک تايمز، نوشته است: سازمان سيا- در ارزيابی های خود به ارتباط سازمان اطلاعات ارتش پاکستان با شبکه ستيزه جوی جلال الدين حقانی، اشاره کرده است که گفته می شود با رهبران القاعده در مناطق عشايری پاکستان، هم مرز افغانستان،ارتباط نزديکی دارد و در حملات تروريستی از جمله، احتمالا انفجار اخير در مقابل سفارت هند در کابل دست داشته است.


اين روزنامه همچنين نوشته بود: روشن نيست مسئولان سيا به اين نتيجه رسيده اند که اين ارتباط ها به تاييد بلندپايه ترين مسئولان سازمان اطلاعات ارتش پاکستان رسيده است يا نه.


يوسف گيلانی، نخست وزير پاکستان در مصاحبه هفته گذشته خود با شبکه تلويزيونی پی – بی- اس – آمريکا در هنگام ديدارش از واشينگتن گفته بود: «اين باور کردنی نيست که گفته شود برخی ها در سازمان اطلاعات ارتش پاکستان با سيتزه جويان، همدردی نشان می دهند و به آنها سمپاتی دارند.»


او افزوده بود که «پاکستان اجازه چنين چيزی را نمی دهد.»


در همين حال، بر اساس گزارش ها طی شب چهارشنبه تبادل آتش سنگين ميان شبه نظاميان طرفدار طالبان و نيروهای دولتی در شمال غربی پاکستان ادامه داشت.


اين درگيری هنگامی آغاز شد که روز چهارشنبه تعدادی از شبه نظاميان به يک قرارگاه نيروهای دولتی حمله کردند.


پليس پاکستان می گويد: تاکنون هفت غير نظامی بر اثر اصابت خمپاره به خانه شان کشته شده اند. در اين گزارش همچنين قيد شده که پنج سرباز و ۲۵ شبه نظامی به هلاکت رسيده اند.


درگيری ميان نيروهای دولتی پاکستان و شبه نظاميان طرفدار طالبان ، تداوم اجرای توافقنامه صلح ميان افراطيون اسلامگرا و دولت را، که دو ماه پيش امضاء شد، زير سئوال برده است.


XS
SM
MD
LG