لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۳

آمریکا: سفیر ایران در بغداد عضو نیروی قدس است


سفرای ایران و آمریکا تاکنون دو بار با یکدیگر مذاکره داشته اند.
سفرای ایران و آمریکا تاکنون دو بار با یکدیگر مذاکره داشته اند.



فرمانده کل نيروهای آمريکايی در عراق می گويد: سفير ايران در بغداد از اعضای نيروی قدس سپاه پاسداران است.


ژنرال ديويد پتراوس، فرمانده کل نيروهای آمريکايی در عراق روز شنبه در يک پايگاه نظامی نيروهای آمريکا در نزديکی مرز ايران با عراق، بار ديگر جمهوری اسلامی را متهم کرد که به خشونت ها در عراق دامن می زند.


ژنرال پتراوس گفت که «ايران سلاح و پول در اختيار شورشيان قرار داده و آنها را آموزش نظامی می دهد و در برخی موارد نيز مستقيما در هدايت عملياتی دست داشته است که به کشتن سربازان آمريکايی منجر شده است.»


  • «حسن کاظمی قمی، سفير جمهوری اسلامی در بغداد از اعضای نيروی قدس سپاه پاسداران است. اما در حال حاضر به دليل سفير بودنش، از مصونيت ديپلماتيک برخوردار است.»
ژنرال دیوید پتراوس



به گزارش خبرگزاری رویترز، او افزود: «ترديدی نيست که ايران با اين عوامل که در کشتن سربازان آمريکايی دست دارند، ارتباط دارد.»


ژنرال پتراوس همچنين گفت که «حسن کاظمی قمی، سفير جمهوری اسلامی در بغداد از اعضای نيروی قدس سپاه پاسداران است. اما در حال حاضر به دليل سفير بودنش، از مصونيت ديپلماتيک برخوردار است.»


سفارت ايران در بغدا از ابراز نظر در اين مورد خودداری کرده است. سفيران ايران و آمريکا در بغداد تا کنون دوبار در ارتباط با مسائل امنيتی عراق، رو در رو گفت وگو کرده اند.


اين گفت وگو ها پيشرفت اندکی داشته و دو طرف همديگر را متهم می کنند که عامل اصلی نا امنی و خشونت در عراق است.


نيروی قدس که به عنوان يکی از شاخه های اصلی سپاه پاسداران فعاليت می کند همچنين متهم است که از نيروهای حزب الله لبنان و حماس در نوار غزه حمايت تسليحاتی می کند.


اين در حالی است که جمهوری اسلامی همواره اتهامات آمريکا درباره دامن زدن به آتش خشونت ها در عراق را تکذيب کرده و می گويد که « حضور اشغالگران» باعث تداوم بی ثباتی در اين کشور شده است.


ليست سلاح های ايرانی


فرمانده نيروهای آمريکايی در بخش ديگری از سخنان خود با تاکيد مجدد بر دخالت های نظامی و فعاليت نيروی قدس در عراق، فهرستی را از آنچه که وی سلاح های قاچاق از سوی جمهوری اسلامی برای شبه نظامیان عراق خواند، اعلام کرد.


  • به گفته فرمانده ارتش آمریکا در عراق، جمهوری اسلامی سلاح هايی چون نارنجک های خمپاره ای پيشرفته، پرتابگرهای موشکی دفاع هوايی شبيه استرينگر، خمپاره های ۲۴۰ ميلی متری و مواد منفجره پرقدرت به عراق ارسال می کند.

وی در اين زمينه به سلاح هايی چون نارنجک های خمپاره ای پيشرفته، پرتابگرهای موشکی دفاع هوايی شبيه استرينگر و خمپاره های ۲۴۰ ميلی متری اشاره کرد و گفت که علاوه بر اينها، مواد منفجره پرقدرت نيز به عراق قاچاق می شود.


ژنرال پترواس همچنين اعلام کرد که يک رابط ايرانی در قتل دو فرماندار عراقی در جنوب اين کشور در ماه اوت دست داشته است. به گفته وی، هر دو اين افراد توسط بمب های کار گذاشته شده کنار جاده ای کشته شدند.


وی افزود: اين مواد منفجره فقط از ايران وارد عراق می شوند و فقط توسط شبه نظاميان مورد استفاده قرار می گيرد و بدین جهت ( این مواد منفجره) تبدیل به نمادی از افراطی گری شبه نظامیان شده است.


در واکنش به سخنان اين فرمانده آمريکايی درباره عضويت حسن کاظمی قمی در نيروی قدس، محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران گفته است که « اين اظهارات در ادامه اتهامات بی پايه و اساس گذشته مطرح می شود.»


وی افزود: « آنها (آمريکايی ها) به طور مرتب افرادی را که دستگير می کنند و يا در بمباران ها می کشند با سپاه قدس مرتبط می دانند.»


آقای حسينی گفته است که «اگر می توانند اسامی اين افراد را در اختيار جمهوری اسلامی ايران قرار دهند يا به طور آشکار آن را اعلام کنند.»


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG