لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۸

«دریافت تقاضای نمایندگان کنگره آمریکا برای مذاکره با ایران»


سه نماینده مجلس ایران می گویند که در جریان سفر به آمریکا از کنگره این کشور دیدار کرده اند.(عکس: AFP)
سه نماینده مجلس ایران می گویند که در جریان سفر به آمریکا از کنگره این کشور دیدار کرده اند.(عکس: AFP)

چند نماينده مجلس هشتم مى گويند كه در جريان سفر به آمريكا با يك نماينده كنگره ديدار كرده اند و سخنگوى مجلس نيز از دريافت تقاضاى نمايندگان كنگره آمريكا براى مذاكره خبر داده است.


روزنامه هاى اصلاح طلب در ايران در شماره هاى روز دوشنبه خود از ديدار سه نماينده مجلس از كنگره آمريكا خبر داده اند و گفته اند: غلامرضا مصباحى مقدم، عضو جامعه روحانيت مبارز، كاظم دلخوش، از فراكسيون اكثريت و محمد رضا تابش، نماينده فراكسيون اقليت توانسته اند با يك نماينده كنگره آمريكا ديدار و گفت و گو كنند.


محمد رضا تابش در باره اين ديدار گفته است: «هنگام اين بازديد در مواجهه اى اتفاقى با يكى از نمايندگان عضو پارلمان آمريكا كه سال گذشته تقاضايى را با ۶۰ امضاى نماينده عضو كنگره، براى ايجاد گروه دوستى پارلمانى با ايران و سفر به كشورمان به رييس مجلس وقت (غلامعلى حدادعادل) ارسال كرده بود؛ گفت و گويى داشتيم.»


وى افزود: «اين نماينده كنگره آمريكا از عدم دريافت هرگونه پاسخى از سوى ايران گلايه مند بود و از نمايندگان مجلس ايران خواست تا اين موضوع را در مجلس هشتم پيگيرى كنند.»


كاظم دلخوش، نماينده صومعه سرا، نيز در اين زمينه اظهار داشت: «برنامه اى از پيش طراحى شده نداشتيم اما در آنجا متوجه شديم علاقه براى گفت وگو بين ايران و آمريكا فراوان است و نماينده كنگره آمريكا هم پيام داد منتظر بررسى درخواست ۶۰ نماينده امريكا از سوى مجلس ايران است .»


اين سخنان در حالى بيان مى شود كه غلامرضا مصباحى مقدم، ديگر نماينده عضو هيئت ايرانى حاضر در كنگره آمريكا، اين ديدار را «غير رسمى» خوانده و به خبرگزارى هاى ايرنا و ايسنا گفته است: «هيئت پارلمانى ايران در ديدار غير رسمى از كنگره آمريكا هيچ مذاكره رسمى انجام نداده است.»



روزنامه های اصلاح طلب از جمله روزنامه «اعتماد ملی» تیتر برجسته خود را به دیدار نمایندگان مجالس ایران و آمریکا اختصاص داده اند.

تهران و واشينگتن از سال ۱۳۵۸ كه سفارت آمريكا در ايران توسط دانشجويان تندروى موسوم به «دانشجويان پيرو خط امام» اشغال شد با يكديگر روابط رسمى ندارند و سفارتخانه هاى سوئيس در تهران و پاكستان در واشينگتن حافظ منافع دو كشور هستند.


سال گذشته گزارش هايى مبنى بر تمايل نمايندگان كنگره آمريكا براى گفت و گو با همتايان ايرانى خود منتشر شد که با مخالفت جناح محافظه كار در مجلس هفتم روبرو شد.


حتى برخى از نمايندگان ايران از تشكيل هيئت دوستى نمايندگان ايران و آمريكا در مجلس شوراى اسلامى خبر دادند ولى بعد اين خبر تكذيب شد.


هفته گذشته و همزمان با سفر هيئت پارلمانى ايران به واشينگتن براى شركت در نشست صندوق بين المللى پول، على لاريجانى، رييس مجلس شوراى اسلامى از درخواست نمايندگان كنگره آمريكا براى ملاقات با نمايندگان مجلس هشتم خبر داده بود.


آقاى لاريجانى كه در ژنو اين خبر را اعلام كرد، افزود: اين درخواست در حال بررسى است.



تاييد دريافت تقاضاى نمايندگان كنگره


در همين حال، سخنگوى هيئت رييسه مجلس شوراى اسلامى دريافت تقاضاى نمايندگان كنگره آمريكا براى مذاكره را تاييد كرد ولى گفت: تعداد نمايندگان كنگره آمريكا كه اين نامه را امضاء كرده اند، محفوظ خواهد ماند.


  • «تصميم گيرى در خصوص نامه ارسالى نمايندگان كنگره آمريكا بر عهده نمايندگان مجلس است و نمايندگان پس از بررسى ابعاد مختلف اين موضوع در باره آن تصميم نهايى را خواهند گرفت.»
محسن کوهکن، سخنگوی هیئت رییسه مجلس

محسن كوهكن به خبرگزارى جمهورى اسلامى، ايرنا، گفت: اين نامه از سوى برخى از نمايندگان مجلس ايران كه در اجلاس سالانه صندوق بين المللى پول و بانك جهانى شركت كرده بودند، دريافت شده است.


وى با اعلام اينكه عجله اى براى پاسخ به اين نامه نداريم، افزود: تصميم گيرى در خصوص نامه ارسالى نمايندگان كنگره آمريكا بر عهده نمايندگان مجلس است و نمايندگان پس از بررسى ابعاد مختلف اين موضوع در باره آن تصميم نهايى را خواهند گرفت.


مقام های آمریکایی هنوز این خبر را تایید نکرده اند.


ايران و آمريكا سال گذشته براى نخستين بار ظرف سه دهه گذشته در سطح سفيران دو كشور در عراق با يكديگر مذاكره كردند تا در زمينه يافتن راهكارهايى براى صلح و ثبات در اين كشور تلاش كنند. اين مذاكرات به دنبال ادامه اتهام هاى رد و بدل شده ميان دو كشور به نتيجه مشخصى نرسيد.


آيت الله على خامنه اى، رهبر جمهورى اسلامى ايران نقش اصلى را در سياست خارجى ايران بازى مى كند و او اعلام كرده كه هر وقت زمان آن برسد در باره رابطه با آمريكا تصميم گيرى خواهد شد.


در ماه های اخیر، روزنامه های آمریکا از تمایل وزارت امور خارجه این کشور برای گشایش دفتر حافظ منافع در تهران خبر داده اند ولی ایران گفته است که هنوز درخواستی رسمی در این زمینه دریافت نکرده است.


تهران و واشينگتن در سه دهه گذشته در باره نقش ايران در تنش هاى منطقه اى، حمايت از تروريسم بين المللى، تلاش تهران براى دستيابى به سلاح هسته اى و كمك به صلح خاورميانه دچار اختلافات گسترده اى بوده اند.


با اين حال آمريكا خواستار حل و فصل مشكلات فيمابين بويژه در بحث برنامه هسته اى از راه هاى ديپلماتيك است و باراك اوباما، نامزد دمكرات ها در انتخابات رياست جمهورى آمريكا اعلام كرده است كه حاضر است با ايران بدون قيد و شرط مذاكره كند.


XS
SM
MD
LG