لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۰

فرمانده ارشد آمریکایی: ایران نمی تواند تنگه هرمز را ببندد


دریا سالار کاسگریف می گوید: اسرائيل دليلی ندارد که به ايران حمله کند.(عکس: AFP)
دریا سالار کاسگریف می گوید: اسرائيل دليلی ندارد که به ايران حمله کند.(عکس: AFP)

فرمانده ناوگان پنجم ايالات متحده آمريکا در خليج فارس، روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری گفت، واشينگتن اجازه نخواهد داد که ايران تنگه هرمز را مسدود کند.


دريا سالار کوين کاسگريف، در این کنفرانس خبری که در بحرين، مقر ناوگان پنجم آمريکا برپا شده بود، گفت: «آنها [ایرانیان] نمی توانند آن [تنگه هرمز] را ببندند. آنها اجازه چنين کاری را نخواهد يافت.»


اظهارات اين مقام ارشد نظامی آمريکا واکنشی است به سخنان هفته گذشته محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران که درباره پاسخ ايران به حمله احتمالی عليه تاسيسات هسته ای اين کشور گفته بود که ایران، «کنترل عبور نفت از تنگه هرمز» را به دست خواهد گرفت.


آقای جعفری گفته بود که اگر به ایران حمله شود، ایران علاوه بر کنترل نفت، به کشورهایی که حمله از آنجا صورت گرفته باشد، پاسخ نظامی خواهد و همچنین از «توانمندی های خارجی ايران» نیز استفاده خواهد شد.


آقای جعفری گفته بود: « در حال حاضر احتمال عملی شدن حمله نظامی را نسبت به مقاطع گذشته بايد جدی تر بگيريم.»


تنگه هرمز به عنوان يک آبراه حياتی برای عبور جريان نفت بين دو کشور ايران و عمان قرار گرفته است و حدود ۴۰ درصد نفت جهان از اين مسیر به بازارهای جهانی ارسال می شود.


  • «جامعه بين المللی از آبراه تنگه هرمز محافظت خواهد کرد و هر اقدامی از سوی ايران، مقابله با ايالات متحده نخواهد بود بلکه رو در رويی با جامعه بين المللی است.»
فرمانده ناوگان پنجم آمریکا

همچنين سالانه ۱۳ هزار شناور از مسير تنگه هرمز وارد خليج فارس می شوند و ۹۰ درصد واردات و صادرات ايران نيز از همين مسير انجام می شود.


فرمانده ناوگان پنجم آمريکا در واکنش به اظهارات فرمانده سپاه گفت: «اظهارات اخير ايرانی ها سازنده نيست.»


وی تاکيد کرد که جامعه بين المللی از آبراه تنگه هرمز محافظت خواهد کرد و هر اقدامی از سوی ايران، «مقابله با ايالات متحده نخواهد بود بلکه رو در رويی با جامعه بين المللی است.»


انتشار اخباری در باره مانور نظامی اوايل تيرماه هواپيماهای اسرائيلی بر فراز شرق مديترانه بر گمانه زنی ها مبنی بر احتمال حمله به ايران دامن زده و تنش را در روابط تهران و تل آويو به شدت افزايش داده است.


کارشناسان نظامی می گويند که اين تمرين های نظامی در وسعتی انجام شده است که مطابق با فاصله اسرائيل با تاسيسات اتمی ايران است.


آمريکا و اسرائيل نگران هستند که جمهوری اسلامی در قالب برنامه هسته ای خود به دنبال توليد و ساخت سلاح هسته ای باشد و اعلام کرده اند، اجازه نخواهند داد ايران به بمب اتمی دست يابد.


همزمان کاخ سفید تاکید دارد که «دیپلماسی» را بهترین گزینه برای حل و فصل مناقشه هسته ای ایران می داند.


با اين حال درياسالار کاسگريف معتقد است که «اسرائيل دليلی ندارد که به ايران حمله کند.»


شورای امنيت سازمان ملل در قالب سه قطعنامه از ايران خواسته است تا برنامه غنی سازی اورانيوم که کاربرد دو گانه نظامی و غير نظامی دارد را تعليق کند ولی تهران اين درخواست را رد کرده است.


ارائه يک بسته پيشنهادی از سوی کشورهای عضو دائم شورای امنيت همراه با آلمان فرصتی را به وجود آورده است که پرونده اتمی به صورت ديپلماتيک حل و فصل شود هر چند که به گفته صاحبنظران، با توجه به شرط تعليق غنی سازی اورانيوم در اين بسته، احتمال ضعيفی وجود دارد که تهران با آن موافقت کند.


اين بسته شامل مشوق های اقتصادی و سياسی به ايران در ازای تعليق غنی سازی اورانيوم است.


XS
SM
MD
LG