لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۳

«آمریکا همکاری سوريه و کره شمالی را زیر نظر دارد»


سوريه انتشار اخبار همکاری با کره شمالی را بی پايه و اساس توصيف کرده است.
سوريه انتشار اخبار همکاری با کره شمالی را بی پايه و اساس توصيف کرده است.

رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا، روز يکشنبه به وقت محلی گفت که واشينگتن دو کشور سوريه و کره شمالی را از نزديک زير نظر گرفته است.


وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر همکاری احتمالی هسته ای دو کشور سوريه و کره شمالی گفت: «من فکر می کنم که اين مشکل جدی است.»


اظهارات وزير دفاع آمريکا اندکی پس از آن منتشر می شود که اندرو سيمل، معاون وزارت امور خارجه ايالات متحده در برنامه های مقابله با گسترش سلاح های هسته ای روز جمعه گذشته بی آنکه به ابعاد همکاری های اتمی دو کشور سوريه و کره شمالی اشاره کند از حضور کارشناسان هسته ای کره شمالی در سوريه خبر داد.


در واکنش به اين خبر، آقای گيتس در يک کنفرانس خبری اظهار داشت که اگر چنين همکاری های هسته ای بين سوريه و کره شمالی وجود داشته باشد، اين مسئله نگرانی شديد دولت آمريکا را در پی خواهد داشت.


وی خاطر نشان کرد که هر گونه تلاش از سوی دولت سوريه در زمينه گسترش جنگ افزارهای کشتار جمعی بر نگرانی های دولت آمريکا خواهد افزود.


در حالی که گزارش های مربوط به همکاری های هسته ای سوريه و کره شمالی با گذشت زمان قوت می گيرد، هر دو کشور سوريه و کره شمالی اينگونه اخبار را بی پايه و اساس توصيف کرده اند.


دولت سوريه روز يکشنبه انتشار چنين خبرهايی را نشانه ای از تهاجم جديد بر عليه خود دانست و کره شمالی نيز اعلام کرد اين گونه گزارشات پايه و اساس درستی ندارند.


در همين حال، دولت چين روز دوشنبه، هفده سپتامبر، اعلام کرد دور جديد مذاکرات شش جانبه درباره خلع سلاح اتمی کره شمالی که قرار بود از روز چهارشنبه هفته جاری در پکن آغاز شود تا اطلاع بعدی به تاخير افتاده است.


هنوز از علت اين تاخير گزارشی منتشر نشده است.
XS
SM
MD
LG