لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۴

محكوميت يك ايرانى – آمريكایی به اتهام نقض قوانين تحريم


شهورند ایرانی - آمریکایی محکوم شده متهم است که قطعات یدکی جنگنده های اف - ۱۴ به ایران فروخته است.
شهورند ایرانی - آمریکایی محکوم شده متهم است که قطعات یدکی جنگنده های اف - ۱۴ به ایران فروخته است.
دادگاهى در آمريكا يك شهروند ايرانى تبار را به اتهام فروش وسائل يدكى جنگنده اف - ۱۴ و هلى كوپترهاى تهاجمى به جمهورى اسلامى، محكوم كرد.

حسن كشارى، شهروند ايرانى – آمريكائى ۴۸ ساله كه ساكن نواتو در كاليفرنياست، به اتهام توطئه براى زير پا نهادن قوانين تحريم آمريكا عليه جمهورى اسلامى در دادگاه شهر ميامى ايالت فلوريدا محكوم شد.

در جزئيات اتهام او، فروش قطعات يدكى جنگنده هاى اف ۱۴ (تام كت)، هواپيماهاى سى ۱۳۰ و هلى كوپترهاى (بالگردهاى) تهاجمى اى – اچ ۱ ذكر شده بود.

دادستان در مصالحه اى كه با حسن كشارى صورت گرفت، او را از اتهامات ديگر مبرا ساخت. پس از اين مصالحه و همكارى با دادستان، كشارى با پذيرش يك مورد از موارد ده گانۀ اتهامات خطاب به خانم پاتريشيا سايتز، رییس دادگاه گفت: من با پذيرش مسئوليت ها، بايد خود را از بار اين اتهام آسوده كنم!

در جلسۀ دادرسى، دادستان با ارائۀ مدارك گفت: حسن كشارى و كمپانى «كش اير اينترنشنال» كه وى صاحب آن است، به عنوان واسطه در اين معامله شركت كردند و قطعات يدكى را نخست به دوبى در امارات و از آنجا به ايران فرستادند.

فروشندۀ قطعات يدكى نيز كه يك آمريكائى ۵۴ سالۀ رومانيایی تبار است در ارديبهشت ماه آينده محاكمه خواهد شد.

حسن كشارى با حداكثر پنج سال زندان روبرست كه ميزان آن در هيجدهم خرداد ماه آينده توسط دادگاه تعيين خواهد شد.

مقام هاى گمركى و مهاجرت آمريكا مى گويند كه جمهورى اسلامى، شبكه اى از دلالان و فروشندگان بازار سياه را براى تامين جنگ افزارهاى مورد نياز خود در ايالات متحده فراهم آورده است.

در مورد حسن كشارى، قطعات يدكى، ابزارهاى معمولى مانند پيچ و مهره ها و ژيروسكوپ ها يا گردش نماهاى ويژۀ جت هاى اف – ۱۴ بودند كه از لوازم اصلى و ضرورى هواپيماها به شمار مى روند.

وزارت دادگسترى آمريكا، سال گذشته نیز ۱۴۵ نفر را به اتهام زير پا نهادن قوانين تحريم فروش لوازم و ابزارهاى جنگى، به دادگاه كشاند.

نزديك به نيمى از اين تعداد، به همكارى با جمهورى اسلامى ایران و جمهورى خلق چين متهم شده بودند. از جملۀ اين متهمان، يك زن ايرانى بود كه در دی ماه گذشته، به اقدام براى فروش هزاران عدد دوربين هاى ويژۀ ديد در شب متهم شد.
XS
SM
MD
LG