لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۱

ايران از مذاكره با روسيه براى تحويل موشك هاى اس – ۳۰۰ خبر داد


احمد وحيدى، وزير دفاع جمهورى اسلامى ايران
احمد وحيدى، وزير دفاع جمهورى اسلامى ايران
احمد وحيدى، وزير دفاع جمهورى اسلامى ايران، روز چهارشنبه اعلام کرد كه كشورش در حال رايزنى و مذاكره با مقام هاى روسى براى تحويل سامانه دفاعى موشك هاى اس- ۳۰۰ به ايران است.

آقاى وحيدى كه همراه با محمود احمدى نژاد، رييس جمهور اسلامى ايران، به استان گلستان سفر كرده است با انتقاد از مسكو گفته است كه «خوددارى روسيه از تحويل موشك هاى اس- ۳۰۰ به ايران خلاف مفاد قرارداد دو كشور است.»

به گزارش خبرگزاری مهر، وى افزوده است: «در حال رايزنى و گفت و گو با مسئولان روسيه براى تحويل اين موشك هاى هستيم.»

اظهارات وزير دفاع ايران و اعلام خبر رايزنى با روسيه در حالى صورت مى گيرد كه وى پيشتر گفته بود ساخت سامانه اس – ۳۰۰ را در دستور كار داريم.

ايران و روسيه در سال ۲۰۰۵ قراردادى با يكديگر امضاء كردند كه بر اساس آن مسكو متعهد شد دست كم پنج سامانه پدافندى اس- ۳۰۰ را در سال ۲۰۰۷ به ايران تحويل دهد كه اين وعده به دلايل مختلف بارها به تاخير افتاد.

اواخر شهريورماه گذشته، ژنرال نيكلاى ماركف، رييس ستاد نيروهاى مسلح روسيه اعلام كرد كه كشورش به دليل تحريم هاى شوراى امنيت سازمان ملل تحويل اين سامانه دفاعى به ايران را به حال تعليق در آورده است.

همزمان دمیتری مدودیف، رییس جمهور روسیه، روز ۲۲ سپتامبر با صدور فرمانی تحویل سامانه اس-۳۰۰ و دیگر جنگ‌افزارها را به ایران ممنوع اعلام کرد.

بر اساس قطعنامه ۱۹۲۹ شوراى امنيت كه ژوئن گذشته به تصويب رسيد صادرات هشت نوع سلاح سنگين و ادوات زرهى به مجموعه تحريم‌هاى ايران افزوده شد كه بر اساس آن صادرات تانك، وسايل نقليه زرهى، سامانه‌هاى پرتاب توپ با كاليبر بالا، هواپيماهاى جنگى، هلى‌كوپترهاى تهاجمى، رزمناور، موشك يا سامانه‌هاى موشكى به ايران ممنوع شده است.

استناد به تحريم هاى شوراى امنيت براى عدم تحويل اين سامانه دفاعى به ايران با انتقاد مقام هاى جمهورى اسلامى ايران روبرو شده است و رامين مهمانپرست، سخنگوى وزارت امور خارجه ايران گفته كه «قطعنامه ۱۹۲۹ سازمان ملل غير قانونى است و اصولاً قطعنامه شوراى امنيت شامل سلاح هاى پدافندى نمى ‌شود.»

سامانه دفاعى اس – ۳۰۰ قادر است تا شعاع ۱۵۰ كيلومترى با شناسایی و رهگيرى موشك هاى بالستيك، كروز و هواپيماهاى پروازى در ارتفاع كم آنها را مورد هدف قرار داده و منهدم كند.

ايران در سال هاى اخير تلاش هاى زيادى انجام داده است تا اين سامانه را از روسيه خريدارى كند تا با استفاده از آن مراكز هسته ايش را از خطر تهاجم احتمالى آمريكا و اسرائيل عليه تاسيسات اتمى خود دور نگهدارد.

در صورت استقرار اين سامانه موشكى در اطراف مراكز هسته ‌اى ايران، هر گونه حمله با هواپيما يا موشك به اين تاسيسات بسيار دشوارتر مى شود.

آمريكا و اسرائيل نيز همزمان به مسكو فشار آورده اند كه از تحويل اين سيستم موشكى به تهران خوددارى كند.

ايران از سوى غرب متهم به دنبال كردن برنامه ساخت سلاح هسته اى است و كشورهاى آمريكا و اسرائيل گفته اند كه در برخورد با اين برنامه، تمام گزينه ها از جمله برخورد نظامى در دستور كار قرار دارد.

تهران همزمان هشدار داده است كه با هر گونه حمله اى به شدت مقابله خواهد كرد و محمود احمدى نژاد، رييس جمهور اسلامى، نيز دايره واكنش ايران را فراتر از منطقه خاورميانه و «هر گونه حد و مرز جغرافيايى» عنوان كرده است.
XS
SM
MD
LG