لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۳

پایان بدون نتیجه مذاکرات درباره برنامه اتمی ایران


بر اساس گزارش های منتشره ملاقات دوم میان جواد وعیدی و مقام های آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز لغو شده است.
بر اساس گزارش های منتشره ملاقات دوم میان جواد وعیدی و مقام های آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز لغو شده است.

روز دوشنبه اعلام شد که مذاکرات میان نمایندگان ایران و اتحادیه اروپا نیمه کاره متوقف شده است زیرا بنا به برخی گزارش ها، طرف ایرانی مذاکرات حاضر به گفتگو در زمینه های مهم نبوده است .


یک منبع دیپلماتیک به خبرگزاری رویترز گفته است که ملاقات میان جواد وعیدی، معاون علی لاریجانی، مسئول مذاکرات هسته ای ایران و یکی از مشاورین خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا «یک شکست» بوده است.


منبع دیپلماتیک دیگری هم گفته است: ملاقات دومی که قرار بوده میان آقای وعیدی و یک مقام ارشد آژانس بین المللی صورت گیرد، به همان علت لغو شده است.


بر اساس آنچه که تحلیلگران می گویند: شکست این دو گردهمائی نمایانگر گسترش بحران مربوط به برنامه های هسته ای ایران است .


خبرگزاری رویترز به نقل از آژانس بین المللی گزارش می دهد که رفتار ایران موجب بروز این نگرانی عمده است که شاید جمهوری اسلامی به توانایی تولید بمب اتمی دست یابد.



محمد البرادعی: تلاش های مداوم ایران برای اعمال سختگیری و محدودیت های بیشتر برای بازرسان آژانس موجب نگرانی و تاسف است.

محمد البرادعی، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفته است: شواهد موجود دائر بر این است که ایران توانایی تاسیسات خود برای غنی سازی اورانیوم را افزایش می دهد.


اما ایران می گوید که عنصر اورانیوم را تنها تا آن حد غنی سازی می کند که برای سوخت راکتور هایش به آن نیاز دارد و نه آن قدر که بتواند با آن سلاح اتمی تولید کند.


مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در سخنانی که خطاب به اجلاس تابستانی و معمول شورای حکام ایراد کرد گفت که تلاش های مداوم ایران برای اعمال سختگیری و محدودیت های بیشتر برای بازرسان آژانس موجب نگرانی و تاسف است.


آقای البرادعی گفت: سختگیری های ایران که از جمله آن باید از محدودیت حقوق آژانس برای تائید طرح و اطلاعات مربط به راکتور آب سنگین اراک نام برد از مقدار اطلاعات آژانس در مورد برنامه های اتمی ایران کاسته است.


مدیرکل آژانس بین المللی نسبت به فقدان پیشرفت در حل مسائل اظهار ناخوشنودی کرد و گفت از بن بست فعلی و احتمال رویاروئی با ایران نگران است، بن بستی که به گفته وی، باید به فوریت از میان برداشته شده و یک مواجهه که باید خنثی گردد .


خبرگزاری فرانسه می گوید که گردهمائی هفته جاری شورای حکام می تواند ایران را یک گام به دور سوم تحریم های شورای امنیت نزدیک کند. اما آقای البرادعی در عین حال گفته است همچنان امیدوار است دیپلماسی و تعامل راه حل های ارائه شده در قطعنامه های شورای امنیت باشد.


به گفته وی، هرچه زودتر شرایط برای چنین روندی مهیا شود، بهتر است .


XS
SM
MD
LG