لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۳

سه فيلمساز ايرانی در قدیمی ترین جشنواره جهان؛ ونيز


امیر نادری (چپ) فیلمساز ایرانی مقیم آمریکا با فیلم «وگاس، بر اساس داستانی واقعی» در بخش مسابقه جشنواره ونیز حضور دارد.
امیر نادری (چپ) فیلمساز ایرانی مقیم آمریکا با فیلم «وگاس، بر اساس داستانی واقعی» در بخش مسابقه جشنواره ونیز حضور دارد.

جشنواره فيلم ونيز که قرار است از ۲۷ اوت تا ششم سپتامبر با يادبود يوسف شاهين، فيلمساز فقيد مصری برگزار شود، فيلم های سه کارگردان ايرانی را به نمايش خواهد گذاشت.


عباس کيارستمی، با فيلم «شيرين» در بخش غير رقابتی شصت و پنجمين دوره جشنواره فيلم ونيز، امير نادری با فيلم «وگاس، بر اساس داستانی واقعی» در بخش مسابقه و رامين بحرانی با فيلم «خداحافظ سولو» در بخش دورنمای اين قديمی ترين جشنواره فيلم جهان شرکت دارند.


کيارستمی که در فيلم قبلی خود «گريه‌ها»، گريه ۲۳ بازيگر زن سينمای ايران به هنگام تماشای رومئو و ژوليت را در برابر دوربين نشان می داد؛ اين بار با فيلم «شيرين» واکنش ۹۰ بازيگر زن را در برابر تصاوير مختلف ثبت کرده است. اين فيلم کنجکاوی کيارستمی به نگاه ها و واکنش ها است.


فيلم تازه امير نادری که يکی از پنج فيلم آمريکا را در بخش رقابتی جشنواره نمايندگی می کند؛ خانواده ای در اطراف لاس ‌وگاس را نشان می دهد که زندگی ساده ای و فقيرانه ای دارند. مشکل مالی اين خانواده باعث می شود که پيشنهاد غير قابل تصور فردی برای خريد خانه آن ها مسائل تازه ای را موجب گردد.


اين پنجمين فيلم امير نادری در آمريکا، پس از مهاجرتش به اين کشور در سال ۱۳۶۹ خورشيدی است.


رامين بحرانی فيلمساز جوان ۳۳ ساله ايرانی الاصل که در آمريکا به دنيا آمده و فيلم می سازد در فيلم «خداحافظ سولو» داستان يک راننده تاکسی اهل سنگال به نام سولو را به تصوير می کشد که سعی دارد مانع از آن شود تا پيرمردی با نقشه از پيش طراحی شده، خود را از کوهی پرت کند. فيلمنامه اين فيلم را بهاره عظيمی نوشته است.


عباس کيارستمی، با فيلم «شيرين» در بخش غير رقابتی شصت و پنجمين دوره جشنواره فيلم ونيز، امير نادری با فيلم «وگاس، بر اساس داستانی واقعی» در بخش مسابقه و رامين بحرانی با فيلم «خداحافظ سولو» در بخش دورنمای اين قديمی ترين جشنواره فيلم جهان شرکت دارند.

فيلم بحرانی به نمايندگی از کشور آمريکا در بخش دورنما که بخش اميدهای آينده اين جشنواره شمرده می شود؛ حضور دارد.


«خداحافظ سولو» پنجمين فيلم مهم رامين بحرانی است که در سال ۱۹۹۸ کار جدی سينمای خود را آغاز کرد. آخرين فيلم های وی «مرد گاريچی» (۲۰۰۵) و «اوراقچی» (۲۰۰۷) نام دارند که مورد توجه نيز قرار گرفتند.


بحرانی در جشنواره های متعددی شرکت جسته و چندين جايزه جهانی، از جمله جايزه فيپرشی را در سال ۲۰۰۵ به خاطر فيلم «مرد گاريچی» از جشنواره لندن دريافت کرد. جايزه فيپرشی، جايزه ای است که از سوی منتقدين سينما اهدا می شود. بحرانی برای همين فيلم در سال ۲۰۰۵ جايزه بزرگ جشنواره بين المللی براتيسلاوا را نيز از آن خود کرد.


علاوه بر فيلم های اين سه کارگردان نامی ايرانی فيلم های تازه ای از کارگردانان بزرگی چون برادران کوئن، تاکشی کيتانو و هايائو مياساکی دو فيلمساز ژاپنی نيز به نمايش درخواهند آمد.


شصت و پنجمين دوره جشنواره فيلم ونيز نمايش افتتاحيه خود را به فيلم «پس از خواندن بسوزان» برادران کوئن اختصاص داده است.


در اين فيلم بازيگران مشهوری چون جرج کلونی، جان مالکويچ، براد پيت و تيلدا سوينتون بازی دارند. فيلم برادران کوئن در بخش غيررقابتی به نمايش درخواهد آمد.


در بخش غير رقابتی علاوه بر فيلم های عباس کيارستمی و برادران کوئن فيلمسازان بزرگ ديگری نيز آثار تازه خود را عرضه خواهند کرد؛ همچون کلر دنيس، فيلمساز فرانسوی با فيلم 35 Rhums ، آينس واردا، کارگردان فرانسوی با فيلم مستند «صفحه های آينس» و مانوئل دو اليورا، فيلمساز صد ساله پرتغالی با فيلم کوتاه «از قابل ديد تا غيرقابل ديد».


در بخش رقابتی جشنواره علاوه بر فيلم های «آشيل و لاک پشت» کيتانو و انيميشن «پونيو روی صخره کنار دريا» ساخته مياساکی، دارن آرونوفسکی فيلم «کشتی گير» را بازی ميکی رورک و گی يرمو آرياگا، فيلمنامه نويس مکزيکی که با الخاندرو گونزالس ايناريتو در فيلم های «۲۱ گرم» و «بابل» همکاری کرده؛ نخستين فيلم خود «دشت سوزان» را با بازی کيم بسينگر نمايش خواهند داد.


در بخش مسابقه شصت و پنجمين دوره جشنواره فيلم ونيز ۲۱ فيلم شرکت دارند و رییس هيئت داوران امسال را ويم وندرس، فيلمساز معروف آلمانی به عهده دارد. از ديگر اعضای هيئت داوران امسال می توان به والريا گولينو، بازيگر ايتاليايی، لوکرسيا مارتل، فيلمساز زن آرژانتينی و يونی تو، کارگردان چينی اشاره کرد.


جشنواره ونيز که در سال ۱۹۳۲ آغاز به کار کرد در طول تاريخ خود دوران های مختلف و سختی را پشت سر گذاشته است. وقفه چند ساله به دليل جنگ جهانی دوم و برگزاری چند دوره بدون بخش رقابتی از جمله اين مشکلات بودند.


XS
SM
MD
LG