لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۶

کمک سازمان بهداشت جهانی به شش کشور در حال توسعه


کشورهايی که قرار است در اين برنامه شرکت داشته باشند بيشترين ميزان تلفات ناشی از اين بيماری را ثبت کرده اند.
کشورهايی که قرار است در اين برنامه شرکت داشته باشند بيشترين ميزان تلفات ناشی از اين بيماری را ثبت کرده اند.

سازمان بهداشت جهانی روز چهارشنبه اعلام کرد که شش کشور در حال توسعه از جمله اندونزی برای ساخت واکسن ها علیه ويروس آنفلونزای پرندگان، کمک دريافت می کنند.


کشورهايی که قرار است در اين برنامه شرکت داشته باشند بيشترين ميزان تلفات ناشی از اين بيماری را ثبت کرده اند.


به گفته سازمان بهداشت جهانی، اين کشورها شامل برزيل، هند، اندونزی، مکزيک، تايلند و ويتنام هستند که به هرکدام از اين کشورها مبلغ دو و نیم ميليون دلار از کمک های اهدايی که آمريکا و ژاپن به همين منظور اختصاص داده اند، پرداخت می شود.


به گزارش خبرگزاری رويترز، هدف اين کمک ها سرعت بخشيدن به ظرفيت توليد واکسن های جديد در گوشه و کنار جهان است که در حال حاضر برای حفاظت از شش ميليارد نفر جمعيت روی زمين بسيار کم توصیف شده و از سوی ديگر، به کشورهای در حال توسعه که امکان دسترسی سريع به اين واکسن ها را ندارند، کمک خواهد کرد.


ديويد هيمن، از دستياران مديرکل سازمان بهداشت جهانی در بيانيه ای اظهار داشت که اگر با کشورهای در حال توسعه برای گسترش توانايی دستيابی به واکسن های در دسترس و محافظت از جمعيت خود همکاری شود، آن زمان «امنيت بهداشت عمومی جهانی» می تواند به واقعيت بپيوندد.


اوايل سال جاری ميلادی، اندونزی مشارکت با برنامه سازمان بهداشت جهانی در زمينه ارتقاء ايمنی واکسن ها را متوقف کرد، چرا که به گفته اين کشور، ضمانتی وجود نداشت تا بتواند در پی آن به واکسن هايی که توسط شرکت های بزرگ داروسازی توليد می شود، دسترسی داشته باشد.


اما اين کشور بعد از توافق با سازمان بهداشت جهانی در زمينه محدوديت دسترسی شرکت های داروسازی به انواع ويروس های H5N1 پيدا شده در اندونزی، با از سرگيری اين پروژه موافقت کرد.


تاکنون ۷۴ نفر در اندونزی بر اثر ابتلا به آنفلونزای پرندگان جان خود را از دست داده اند.


ويتنام نيز از جمله کشورهايی است که با مرگ ۴۲ نفر رتبه دوم و تايلند با ثبت ۱۷ مورد مرگ و مير رتبه سوم بالاترين ميزان تلفات ناشی از اين ويروس را دارند.


از سال ۲۰۰۳ تاکنون بيش از ۳۰۰ مورد مرگ و مير ناشی از آنفلونزای پرندگان رخ داده است.


ويروس آنفلونزای مرغی بيشتر در بين پرندگان رايج است ولی کارشناسان نگرانند که در صورت انتقال آسان آن بين مردم، اين بيماری همه گير شده و ميليون ها نفر را در جهان به کشتن دهد.


XS
SM
MD
LG