لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۳

سقوط دوباره سهام وال استریت در آمریکا


روز چهارشنبه بازارهاى سهام در ساير نقاط جهان نيز وضعيت خوبى نداشتند.(عکس: AFP).
روز چهارشنبه بازارهاى سهام در ساير نقاط جهان نيز وضعيت خوبى نداشتند.(عکس: AFP).

بازار وال استريت روز چهارشنبه به وقت آمريكا به دليل نگرانى از بازگشت ركود اقتصادى شاهد سقوط تازه شاخص هاى سهام بود که این سقوط بار ديگر ترس را به محافل مالى جهان بازگرداند.


بر اساس گزارش هاى منتشره از وضعيت بازار سهام نيويورك، شاخص صنعتى داوجونز با ۷۳۳ واحد سقوط، كاهشى هشت درصدى را تجربه كرد و به رقم هشت هزار و ۵۷۲ واحد رسيد.


ال گلدمن از تحليلگران وال استريت به خبرگزارى فرانسه گفته است: ترس از ركود بازار سهام را فرا گرفته است.


بازارهاى سهام در ساير نقاط جهان نيز وضعيت خوبى نداشتند و بورس لندن شاهد كاهش هفت درصدى و بازارهاى سهام پاريس و فرانكفورت نيز بيش از شش درصد افت شاخص داشتند.


تكان هاى منفى تازه روز چهارشنبه در بازارهاى جهان پس از آن روى داد كه اعلام شده خرده فروشى در آمريكا طى ماه سپتامبر ۱.۲ درصد افت كرده است كه نشانه اى از تشديد بحران در اقتصاد اين كشور است.


اين كاهش بيشترين نرخ افت خرده فروشى در بازار آمريكا از ماه اوت سال ۲۰۰۵ تا كنون محسوب مى شود.


بحران در بازارهاى مالى كه از يك ماه پيش در جهان آغاز شده است ميلياردها دلار به سيستم هاى مالى كشورهاى صنعتى و دارايى سرمايه گذاران لطمه زده است.


اين خسارت به حدى بود كه شاخص داو جونز در وال استريت طى هشت روز نزديك به ۲۴۰۰ واحد سقوط كرد.


تكان هاى منفى تازه روز چهارشنبه در بازارهاى جهان پس از آن روى داد كه اعلام شده خرده فروشى در آمريكا طى ماه سپتامبر ۱.۲ درصد افت كرده است كه نشانه اى از تشديد بحران در اقتصاد اين كشور است.

كشورهاى اروپايى و آمريكا براى مقابله با بحران مالى اخير كه بى سابقه ترين بحران طى ۸۰ سال گذشته توصيف شده است طرح هاى نجات مالى به ارزش سه تريليون دلار اعلام كرده اند كه بر اساس اين طرح ها، بدهى بانك ها خريدارى و سپرده ها و خطوط اعتبارى موسسات مالى نیز تضمين مى شود.


اعلام اين طرح ها در چند روز گذشته اندكى ثبات را در بازارهاى مالى به همراه داشت ولى به نظر مى رسد كه سايه نگرانى از ادامه بحران همچنان بر بورس هاى مختلف جهان سنگينى مى كند.


در همين زمينه، بازار نفت در روز چهارشنبه نيز شاهد تلاطم بود و قيمت نفت خام به پايين ميزان خود طى ۱۳ ماه اخير رسيد.


نفت خام پايه آمريكا در اين روز چهار دلار و ۹ سنت كاهش نشان داد و به ۷۴ دلار و ۵۴ سنت رسيد. اين افت قيمت از سپتامبر سال ۲۰۰۷ بى سابقه بوده است و ۵۰ درصد كمتر از قيمت ۱۴۷ دلار براى هر بشكه نفت در ماه ژوئيه سال جارى است.


نفت خام برنت در بازار لندن نيز در روز چهارشنبه سه دلار و ۷۳ سنت افت كرد و به قيمت ۷۰ دلار و ۸۰ سنت معامله شد.


كارشناسان علت كاهش شديد قيمت نفت از ماه ژوئيه تا كنون را به افت تقاضاى اين محصول در آمريكا و ساير كشورهاى صنعتى و همچنين چرخش سرمايه گذاران از معاملات نفتى به حوزه هاى كم خطرتر نسبت مى دهند.


در واكنش به كاهش سريع قيمت نفت در بازارهاى جهان، سازمان كشورهاى صادر كننده نفت، اوپك، قرار است نشستى اضطرارى در ماه نوامبر در وين برگزار كند و احتمال مى رود كه كاهش ميزان توليد نفت اعضا در دستور كار آن باشد.


XS
SM
MD
LG