لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۷

طرح «نجات مالى» كاخ سفيد بهاى نفت را بالا برد


بازارهای جهانی نفت از روز دوشنبه متلاطم است.(عکس: AFP)
بازارهای جهانی نفت از روز دوشنبه متلاطم است.(عکس: AFP)

بروز برخى ابهام ها در باره كارايى طرح ۷۰۰ ميليارد دلارى دولت آمريكا براى تثبيت بازارهاى مالى اين كشورسبب شد كه بهاى نفت در بازارهاى آسيا در روز سه شنبه به ۱۰۸ دلار براى هر بشكه افزايش يابد.


گزارش منابع خبرى حاكى است كه روز دوشنبه به دليل هجوم سرمايه گذاران براى انجام معاملات نفتى كه ناشى از عدم اطمينان آنها نسبت به طرح عظيم دولت جرج بوش براى ضمانت بازپرداخت وام هاى معوقه بود، بهاى نفت در آمريكا نيز تا بيش از ۲۵ دلار در هر بشكه افزايش يافت.


در سنگاپور، نفت خام سبك براى تحويل در ماه نوامبر در ظهر روز دوشنبه با ۵۲ سنت كاهش به ۱۰۸ دلار و ۸۵ سنت در هر بشكه رسيد، اما اين قيمت در روز سه شنبه در قیمت ۱۰۹ دلار و ۷۹ سنت برای هر بشكه تثبيت شد.


نفت خام آمریکا براى تحويل در ماه اكتبر نيز قبل از اين كه در حدود ۱۲۱ دلار تثبيت شود در ابتدا با ۲۵ دلار و ۵۰ سنت جهش به ۱۳۱ دلار در هر بشكه رسيد.


در لندن نيز بهاى نفت خام برنت درياى شمال براى تحويل در ماه نوامبر ابتدا با پنج سنت افزايش به ۱۰۶ دلار و ۹ سنت در هر بشكه رسيد و سپس در ۱۰۴ دلار و ۳۵ تثبيت شد.


دولت بوش و رهبران كنگره آمريكا در حال چانه زنى در مورد بسته پيشنهادى تيم اقتصادى او هستند كه قرار است بار صدها ميليارد دلار بدهى شركت هاى تجارى را كه ارزش آنها با آغاز كاهش قيمت مسكن در سال ۲۰۰۶ سقوط كرد از دوش آنها بردارد.

دولت بوش و رهبران كنگره آمريكا در حال چانه زنى در مورد بسته پيشنهادى تيم اقتصادى او هستند كه قرار است بار صدها ميليارد دلار بدهى شركت هاى تجارى را كه ارزش آنها با آغاز كاهش قيمت مسكن در سال ۲۰۰۶ سقوط كرد از دوش آنها بردارد.


رييس جمهورى آمريكا روز دوشنبه از كنگره خواست تا بدون افزودن «قيد و شرط هايى كه از كارايى اين طرح مي كاهد» آن را تصويب كند.


پيشتر مشاوران كنگره اعلام كرده بودند كه كاخ سفيد مى تواند حداكثر تا روز چهارشنبه طرح خود را به اجرا بگذارد، اما رهبران كنگره اواخر روز دوشنبه در حالى جلسه خود را در پشت درهاى بسته ترك كردند كه هنوز به برنامه زمانى مشخصى برای اجرای آن نرسيده بودند.


ظاهرا دمكرات ها كه در حال حاضر رهبرى كنگره را در دست دارند مايلند قبل از تصويب طرح، اصلاحات لازم را در آن اعمال كنند.


اما نگرانى ها در مورد احتمال بالا رفتن هزينه هاى طرح پيشنهادى جرج بوش در روز دوشنبه باعث كاهش ارزش دلار نيز شد.


سرمايه گذاران غالبا به عنوان اقدامى احتياطى در برابر تضعيف دلار و افزايش تورم دست به خريد نفت تحويلى در آينده ميزنند. بهاى يورو در برابر دلار با قدرى افزايش روز سه شنبه به يك دلار و ۴۷ سنت رسيد. بهاى دلار نسبت به ين نيز اندكى كاهش يافت.


در همين حال تصميم اوپك در آغاز ماه جارى ميلادى براى كاهش توليد نفت خود تا سقف ۵۲۰ هزار بشكه در روز و خسارات وارده بر تأسيسات نفتى خليج مكزيك كه ناشى از گردبادهاى آيك و گوستاو بود به جهش قيمت نفت خام در هفته گذشته كمك كرد.


به اعتقاد كارشناسان، بحران در بازارهاى مالى دنيا باعث شد كه اين عوامل موثر فقط براى مدتى كوتاه به فراموشى سپرده شوند.


XS
SM
MD
LG