لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۳

نماینده زنجان: اتفاقی که در دانشگاه رخ داد قابل انکار نیست


آقای نصیری می گوید که موضوع دانشگاه زنجان باید در یک مرجع ذیصلاح مورد رسیدگی قرار گیرد.
آقای نصیری می گوید که موضوع دانشگاه زنجان باید در یک مرجع ذیصلاح مورد رسیدگی قرار گیرد.

دکتر حسن مددی، معاون دانشجویی دانشگاه زنجان در روزهای اخیر به یک چهره سرشناس تبدیل شده است، البته نه به خاطر خدمات دانشگاهی بلکه به خاطر اتهامی که به او وارد شده است؛ « تلاش برای تجاوز به یک دختر دانشجو. »


دانشجویان دانشگاه زنجان ویدئویی را در شبکه اینترنت منتشر کرده اند که دکتر مددی را سراسیمه و با پیراهن نامرتب به همراه دختری بی حجاب در دفتر کارش نشان می دهد.


دانشجویان می گویند که از نقشه معاون دانشگاه برای تجاوز به همکلاسی شان باخبر شده اند و به موقع برای نجات وی به دفتر آقای مددی حمله برده و از ماجرا فیلمبرداری کرده اند.


در پی این رویداد، حدود سه هزار نفر از دانشجویان دانشگاه زنجان دست به تحصن و اعتراض زدند و خواستار برکناری معاون و رییس دانشگاه زنجان شدند.


اما مسوولان جمهوری اسلامی در واکنش به ویدئوی منتشر شده اظهارات ضد و نقیضی را مطرح کردند، از جمله محمد مهدی زاهدی، وزیر علوم که تلویحا گفته است: «ویدئوی منتشر شده چیزی را نشان نمی دهد و جرم دکتر مددی را ثابت نمی کند.»


علاوه بر این، بنابر گزارش خبرگزاری های ایران، دختری که گفته می شود، معاون دانشگاه زنجان قصد تجاوز به او را داشته، نیز بازداشت شده است.


در همین ارتباط سعدالله نصیری، نماینده زنجان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با رادیو فردا می گوید که بازداشت دختر دانشجو به معنای متهم یا گناهکار بودن وی نیست.


رادیو فردا: در حال حاضر وضعیت در دانشگاه زنجان به چه صورت است؟


سعدالله نصیری: از همان زمانی که ما از تهران آمدیم و با دانشجویان صحبت کردیم، تحصن پایان یافت و همان موقع این وضعیت خاتمه پیدا کرد و قرار شده که ما و دانشگاه و آن افرادی که در جریان کارها بودند، پیگیر مطالبات دانشجویان باشند و دانشجویان هم در جلسه امتحان، روز شنبه، حاضر شدند و انشاء الله که در فضایی آرام به امتحان های خود ادامه دهند و در یک فضای منطقی بتوانیم، مطالباتی را که درخواست کرده ایم را بگیریم.


آقای دکتر نصیری، بعضی ها کل ماجرا را انکار کرده اند، از جمله وزیر علوم. ممکن است، به طور مختصر، کل داستان را توضیح دهید؟


روز شنبه گذشته، عازم تهران بودیم، چون یکشنبه صبح جلسه علنی بود. در راه تلفن کردند و گفتند که حادثه ای غیر اخلاقی در دانشگاه اتفاق افتاده و دانشجویان به این دلیل تجمع کرده اند.


به هرحال فردی که این حرکت غیر اخلاقی را انجام داده بود بازداشت شده و تحت بازجویی است.


دانشجویان هم تا روز دوشنبه این تحصن را ادامه دادند و در مورد خواسته های خود اصرار داشتند، که یکی از آنها، برکناری معاون دانشجویی سابق بود که این خواسته از طرف دانشگاه پذیرفته شده بود و فرد دیگری به عنوان سرپرست معرفی شده بود.


روز سه شنبه که آمدم و وارد ماجرا شدم، با اعتمادی که دانشجویان به من کردند و صحبت هایی که با آنها داشتیم، قبول کردند که تحصن پایان پیدا کند و جو آرامی را داشته باشیم، هم دانشجویان آخر ترم به امتحان های خود بپردازند و هم اینکه ما فرصت پیگیری خواسته های آنها را داشته باشیم.


به هر صورت چیزی که اتفاق افتاده قابل انکار نیست و دانشجویان هم در واقع کاری که انجام داده بودند، در حد اعتراض به کار غیراخلاقی که صورت گرفته بود، منطقی به نظر می آمد، منتهی با توجه به این که موضوع اشاعه پیدا کرده بود به خارج از شهر و استان و کشور، دیگر بیش از این صلاح نبود که ادامه پیدا کند و دانشجویان هم متوجه این موضوع شده بودند و نهایتا حاضر شدند که به تحصن خود پایان دهند.


درباره این که آقای دکتر مددی، معاون دانشگاه، قصد تجاوز به یک دختر خانم دانشجو را داشته، تردیدی وجود ندارد؟


این که شک وجود دارد یا خیر مسئله ای است که باید در یک مرجع ذیصلاح بررسی شود و چون مسئله حیثیتی است، باید کلیه شواهد بررسی شود و نتیجه قطعی اعلام شود.


ولی اینکه در واقع آقای مددی با آن شرایطی که در فیلم دیده می شود به نظر می آید که در واقع سهل انگاری کرده و قصد منکری داشته است.


با این حساب، چرا آن دختر خانم دانشجو را دستگیر کرده اند؟


دستگیری برای بازجویی و پرسش، در رابطه با وقایع اتفاق افتاده و رسیدن به حقیقت بوده است.


قاعدتا قربانی، یا به عنوان شاکی و یا شاهد به مراجع قانونی دعوت می شود و بعد هم اجازه دارد که به خانه برود، نه اینکه چند روز در بازداشتگاه نگهداری شود.


به هرصورت آقای دکتر مددی دستگیر شده و بازداشت است، طرف دیگر هم که خانم هست، باید به پرسش های موجود پاسخ دهد تا این که حقیقت روشن شود.


آقای دکتر، درست است که ایشان باید به سئوالاتی پاسخ دهد، ولی مسئله این است که این خانم در پرونده، یا نقش شاکی را دارد و یا شاهد و نباید بازداشت شود.


بازداشت ایشان به معنای متهم و یا گناه کار بودن وی نیست. ایشان خواسته شده اند، برای پاسخ گویی به سئوالات. در حال حاضر هم نمی دانم ایشان بازداشت هستند یا آزاد شده اند.


XS
SM
MD
LG