لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۱۹

پیکر عباس کیارستمی از پاریس به تهران انتقال یافت


حضور هنرمندان ایرانی در کنار پیکر عباس کیارستمی در فرودگاه امام تهران (عکس: باشگاه خبرنگاران جوان).
حضور هنرمندان ایرانی در کنار پیکر عباس کیارستمی در فرودگاه امام تهران (عکس: باشگاه خبرنگاران جوان).

همزمان با انتقال پیکر عباس کیارستمی به فرودگاه امام و برگزاری مراسم استقبال از پیکر او با حضور تعدادی از سینماگران، وزیر بهداشت خواستار بررسی پرونده پزشکی این کارگردان نامدار سینمای ایران و معرفی مقصران احتمالی به قوه قضائیه شد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، ساعت ۲۱ و ۴۰ دقیقه روز جمعه ۱۸ تیر پیکر عباس کیارستمی به فرودگاه «امام خمینی» تهران منتقل شد و تعداد زیادی از سینماگران در مراسم استقبال از پیکر او حضور یافتند.

بر اساس این گزارش اصغر فرهادی، داریوش مهرجویی، جعفر پناهی، رخشان بنی‌اعتماد، مسعود کیمیایی، مهتاب کرامتی، شهاب حسینی، بهمن فرمان‌آرا، مجتبی میرطهماسب، همایون اسعدیان، حامد بهداد، فرشته طائرپور و ابوالحسن داودی از جمله سینماگرانی هستند که در مراسم استقبال از پیکر عباس کیارستمی حضور دارند.

در این مراسم حجت‌الله ایوبی معاون وزیر ارشاد و رضا میرکریمی رییس خانه سینما سخنانی را درباره این کارگردان سینمای ایران بیان کردند.

در فراخوانی که هنرمندان داده‌اند قرار است مراسم تشییع پیکر عباس کیارستمی روز یکشنبه ۲۰ تیر از مقابل کانون پرورش‌فکری کودکان و نوجوانان در خیابان حجاب تهران برگزار و پس از آن پیکر او در لواسان دفن شود.

در این فراخوان تاکید شده که مردم در کنار هنرمندان، عباس کیارستمی را در کمال احترام تا خانه دوست بدون دوربین‌های موبایلی، سلفی با چهره‌های سر‌شناس و در کمال آرامش همراهی کنند.

فراخوان هنرمندان برای بدرقه پیکر عباس کیارستمی به خانه دوست
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:23 0:00

تعدادی از سینماگران با انتشار پیام‌هایی ویدئویی از مردم برای شرکت در این مراسم دعوت کرده‌اند.

عباس کیارستمی که در پی شدت گرفتن بیماری‌اش برای معالجه به فرانسه رفته بود بعدازظهر روز ۱۴ تیرماه در سن ۷۶ سالگی در پاریس درگذشت.

در روزهای گذشته گزارش‌هایی درباره احتمال «قصور پزشکی» در جریان معالجه این کارگردان سینمای ایران منتشر شده و پس از انتشار این گزارش‌ها کمپینی نیز درباره خطاهای پزشکی در فیس‌بوک راه اندازی شده است.

به همین دلیل، وزیر بهداشت در نامه‌ای که روز جمعه منتشر شد از رییس کل سازمان نظام پزشکی خواست تا پرونده پزشکی این کارگردان در تهران و پاریس «با دقت، سرعت و شفافیت» بررسی و گزارش آن منتشر شود.

حسن قاضی‌زاده هاشمی همچنین خواستار آن شد که اگر شخص یا اشخاصی «قصوری در انجام وظایف داشته‌اند، به مراجع قضایی» معرفی شوند.

علیرضا زالی رییس سازمان نظام پزشکی نیز در دستوری به علی فتاحی معاون انتظامی خود از او خواسته است که با «تشکیل تیم خبره» گزارشی درباره مرگ آقای کیارستمی ارائه کند.

عباس کیارستمی خالق فیلم‌هایی چون «طعم گیلاس»، «گزارش»، «خانه دوست کجاست؟»، «مشق شب»، «باد ما را خواهد برد»، «زندگی و دیگر هیچ»، «کلوزآپ، نمای نزدیک» و «زیر درختان زیتون» است که در جشنواره‌های جهانی جوایز متعددی کسب کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG