لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۳۲

جنازه سه تبعه افغان، کشته شده در سوریه، در قم به خاک سپرده شد


جنازه سه نفر از نیروهای افغان که در جنگ داخلی سوریه کشته شده‌اند، روز پنجشنبه ۲۱ اسفند در شهر قم تشییع و به خاک سپرده شد.

خبرگزاری دولتی ایرنا با انتشار این خبر، از مصطفی احمدی، علی علیزاده و حبیب‌الله حیدری به عنوان «سه تبعه افغانی مقیم قم» نام برده است که به گفته این خبرگزاری در «نبرد با تکفیری‌ها در جبهه سوریه» کشته شده‌اند.

در مراسم تشییع جناره این سه نفر محمد کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نیز حضور داشته است.

یک هفته پیش و در روز ۱۴ اسفند نیز جنازه هفت نفر از نیروهای افغانِ کشته شده در جنگ داخلی سوریه، در شهر مشهد تشییع و به خاک سپرده شده بود.

خبرگزاری ایرنا، نام این افراد را علیرضا توسلی، رضا بخشی، نعمت‌الله نجفی، جاوید یوسفی، حسین حسینی، محمود حکیمی و قاسم سادات ذکر کرده بود.

خبرگزاری ابنا نیز از علیرضا توسلی «ملقب به ابوحامد» به عنوان فرمانده تیپ «فاطمیون» و از رضا بخشی «ملقب به فاتح» به عنوان جانشین فرمانده این تیپ نام برده است.

در همین حال به گزارش خبرگزاری ایسنا، علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی، روز ۱۹ اسفند با خانواده علیرضا توسلی، دیدار کرده و وعده داده که یک سالن همایش در شهرستان طرقبه و شاندیز که در مرحله بهره برداری قرار دارد به اسم وی نامگذاری شود.

مرگ نیروهای افغان در سوریه در حالی است که پیش از این روزنامه «وال استریت جورنال» خبر داده بود که ایران با «پرداخت مبلغ پانصد دلار در ماه و دادن مجوز اقامت در ایران به هزاران پناهنده افغان» آنان را برای جنگ در سوریه در حمایت از حکومت بشار اسد «استخدام» می‌کند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز آبان‌ماه گذشته بر اساس ویدئویی که از گروهی از شورشیان سوری به دست آورده بود و نیز فرستادن خبرنگار به افغانستان، گزارشی از اعزام گروهی «پیکارجوی افغان به سوریه» منتشر کرد که «در ایران تعلیم دیده و از آن مستمری می‌گیرند».

علاوه بر تشییع جنازه ۱۰ نیروی افغان، بر اساس گزارش‌هایی که خبرگزاری دولتی ایرنا منتشر کرده، جنازه حداقل پنج نفر از نیروهای ایرانی که در جنگ سوریه کشته شده‌اند نیز در اسفندماه تشییع شده است.

خبرگزاری ایرنا روز دوم اسفند نیز خبر داده بود که جنازه دو نفر به نام‌های عبدالله حسینی و نورالله حسینی که این خبرگزاری از آنان به عنوان «شهدای مدافع حرم حضرت زینب» نام برده در شهر مشهد تشییع و به خاک سپرده شده است.

روز هفتم اسفند نیز جنازه دو نفر از نیروهای ایرانی کشته شده در سوریه به نام‌های حسن جعفری و محمد حسینی در شهر اصفهان به خاک سپرده شده است.

ایرنا روز نهم اسفند نیز خبر داده بود که جنازه نعیم رضایی از نیروهای ایرانی کشته شده در سوریه در شهر اشتهارد، از شهرهای نزدیک به کرج، دفن شده است.

همچنین روز پنج‌شنبه جنازه یک نفر از نیروهای سپاه پاسداران در شهر لنگرود در استان گیلان به نام فرهاد خوشه به خاک سپرده شده است.

به گفته این خبرگزاری، وی شامگاه دهم اسفندماه در شهر سامرای عراق کشته شده است.

در ماه‌های گذشته نیز تعدادی از نیروهای ایرانی در شهر سامرای عراق کشته شده‌اند. از جمله در آخرین مورد خبرگزاری‌های تسنیم و فارس، وابسته به سپاه پاسداران، روز ۲۸ بهمن از کشته شدن یک «طلبه» جوان ایرانی به نام محمدهادی ذوالفقاری در شهر سامراء عراق خبر دادند.

رسانه‌های ایران روز ۱۸ بهمن نیز خبر داده بودند که سیدرضا حسینی‌مقدم، معاون اطلاعات عملیات لشگر پنج نصر، در جنگ با نیرو‌های گروه حکومت اسلامی در نزدیکی سامرا کشته شده است.

اخبار کشته شدن سربازان ایرانی در عراق و سوریه در حالی منتشر می‌شود که فرماندهان سپاه پاسداران می‌گویند که برای کمک به دولت سوریه در مقابل گروه‌های مسلح مخالف بشار اسد و همچنین کمک به دولت عراق در نبرد‌ها با شبه‌نظامیان اسلام‌گرای «حکومت اسلامی»، تنها «مستشار نظامی» به این کشور‌ها فرستاده‌اند.

XS
SM
MD
LG