لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۰۵

«تاجران افغانستان واردات کالا از ایران را متوقف می کنند»


تنش ميان ايران و افغانستان پس از آن بالا گرفت که که بيش از دو هزار تانکر حامل سوخت برای افغانستان در مرز با ايران متوقف شدند.
تنش ميان ايران و افغانستان پس از آن بالا گرفت که که بيش از دو هزار تانکر حامل سوخت برای افغانستان در مرز با ايران متوقف شدند.
انجمن های تجارت افغانستان روز سه شنبه اعلام کردند که در اعتراض به ممنوعيت ورود مواد سوختی از ايران واردات کالا از اين کشور را متوقف می کنند.

تنش ميان ايران و افغانستان پس از آن بالا گرفت که که بيش از دو هزار تانکر حامل سوخت برای افغانستان در مرز با ايران متوقف شدند. ايران تنها اجازه داده که روزانه ۴۰ تانکر حامل سوخت وارد خاک افغانستان شود.

قربان حق جو، رييس اتاق تجارت افغانستان، روز سه شنبه گفت که هزاران تاجر مستقل اين کشور موافقت کرده اند که تجارت با ايران را متوقف کنند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، در صورتی که اين اقدام صورت گيرد ميليون ها دلار تجارت ميان طرفين به حال تعليق در آمده و اقتصاد ضعيف افغانستان صدمه خواهد خورد.

آقای حق جو در يک نشست خبری در کابل گفته است: «اين يک تصميم مستقل از سوی تاجران افغانی است و از امروز اجرا خواهد شد.»

وی اظهار داشت که دولت بايد توليد داخلی را بهبود بخشد تا شکاف ناشی از کمبود واردات از ايران جبران شود.

رييس اتاق تجارت افغانستان گفت که «چنين اقدامی به دو کشور ايران و افغانستان صدمه جدی خواهد زد ولی ما چاره ديگری نداريم.»

اتاق تجارت افغانستان متشکل از ۲۱ انجمن بازرگانی اين کشور است که واردات و صادرات تمام کالاها از ميوه خشک گرفته تا جواهرات را در دست دارد.

قربان حق جو اشاره نکرد که قرار است چگونه اين ممنوعيت اعمال و کمبود ناشی از عدم واردات از ايران جبران شود.

پيشتر، انورالحق احدی، وزير امور تجارت افغانستان گفته بود که ايران توضيح قانع کننده ای در باره محدوديت عبور تانکرهای حامل سوخت به اين کشور نداده و اين ممنوعيت موجب بروز بحران در افغانستان شده است.

اتاق تجارت افغانستان هفته گذشته اعلام کرده بود که مقام های ايران گفته اند سوخت اين تانکرها از سوی نيروهای آمريکايی و ناتو مورد استفاده قرار می گيرد.

اين در حالی است که ناتو بارها اعلام کرده از سوخت ارسالی از مسير ايران استفاده نمی کند.

به گفته رييس اتاق تجارت افغانستان، ايران سالانه ۸۰۰ ميليون دلار کالا شامل لباس، مواد غذايی، مواد شوينده و ساير محصولات به اين کشور صادر می کند.

افغاستان نيز ۵۰ ميليون دلار کالا که عمده آن گليم و سنگ های قيمتی است به ایران صادر می کند.

افغانستان به دليل کمبود صنايع توليدی برای واردات سوخت و کالاهای اساسی به همسايگان خود وابسته است. بر اساس اظهارات وزير امور تجارت افغانستان، اين کشور بيش از ۴۰ درصد مواد سوختی خود را از طريق ايران وارد می کند.

محدوديت های اعمال شده از سوی ايران باعث بالا رفتن قيمت سوخت در ولايات همجوار افغانستان با اين کشور به ميزان ۳۵ درصد شده است.

در يک هفته اخير مردم کابل و هرات بارها عليه اقدام ايران دست به راهپيمايی زده و بر ضد رهبران جمهوری اسلامی بويژه آيت الله علی خامنه ای شعار سر داده اند.

کابل از قزاقستان خواسته تا ۲۰۰ هزار تن سوخت به افغانستان بفروشد و بخش خصوصی نيز در حال امضای قراردادهايی با روسيه برای واردات مواد سوختی از اين کشور است.
XS
SM
MD
LG