لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۶

بازداشت چهار کارمند دولت افغانستان به اتهام «جاسوسی» برای ايران و پاکستان


لطف الله مشعل، سخنگوی اداره امنيت ملی افغانستان
لطف الله مشعل، سخنگوی اداره امنيت ملی افغانستان
سخنگوی اداره امنيت ملی افغانستان و رسانه های این کشور می گويند که چهار کارمند دولتی از جمله يک مامور وزارت امور خارجه افغانستان به اتهام جاسوسی برای ايران و پاکستان دستگير شده اند.

لطف الله مشعل، سخنگوی اين نهاد اطلاعاتی افغانستان به بخش افغان راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی گفته است که اين افراد اسناد محرمانه را در اختيار نهادهای اطلاعاتی دو کشور منطقه قرار می دادند.

بر اساس گزارش ها، يکی از افراد بازداشت شده از ماموران دون پايه وزارت امور خارجه افغانستان بوده و سه نفر ديگر برای ادارات محلی افغانستان در ولايات ننگرهار، فراه و هرات کار می کردند.

به رغم اخبار منتشره در مورد «دون پایه» بودن کارمند وزارت امور خارجه افغانستان، برخی ديگر از گزارش ها حاکی است که وی از «ماموران عاليرتبه» اين وزارتخانه است.

آقای مشعل اشاره نکرده که افراد دستگير شده برای چه کشورهايی جاسوسی می کردند، ولی يک مقام امنيتی به راديو آزادی گفته که «اداره استخبارات پاکستان و ايران به واسطه اين چهار افغان اسناد محرمانه افغانستان را به دست آورده اند.»

رسانه های افغانستان نيز در شماره های روز سه شنبه خود اعلام کردند: «ديپلمات بازداشت شده افغان»، معاون بخش آسيای وزارت خارجه اين کشور بوده و اطلاعات محرمانه را به دستگاه های اطلاعاتی پاکستان داده است.

به گفته سخنگوی رياست امنيت ملی افغانستان، بازجويی از اين افراد جريان دارد و وزارت خارجه افغانستان نيز در حال تحقيق در اين زمينه است.

روزنامه های افغانستان گزارش داده اند که اين «جاسوسان»، يک ماه پيش دستگير شدند ولی خبر آن روز دوشنبه منتشر شد.

مطبوعات افغانستان در شماره های روز سه شنبه خود واکنش گسترده ای به اين خبر نشان داده اند و از جمله، روزنامه «سرنوشت»، دولت اين کشور را متهم کرده که «مسائل کوچک را جدی می گيرد اما مسائل کلان ملی را از نظر می اندازد.»

اين روزنامه افزوده است: «در بسياری موارد حکومت برای بازداشت يک مخالف مسلح عادی عمليات گسترده ای اجرا می کند، اما برای گرفتاری جواسيسی که در کرسی های مهم حکومتی کار می کنند، اقدام نکرده است.»

روزنامه «موجوديت» نيز حضور جاسوسان در ارکان حکومتی افغانستان را خطرناک خوانده و گفته است: «ايران و پاکستان با استفاده از جواسيس شان در افغانستان، جنگ و بی ثباتی را در اين کشور دامن می زنند.»

همچنین روزنامه «محور» نوشته است: «مقام های افغان در مورد مداخله ايران در امور افغانستان چيزی نمی گويند زيرا که از ايران دالر (دلار) به دست می آورند.»

جمهوری اسلامی ايران همواره از سوی آمريکا متهم شده که در امور داخلی افغانستان دخالت کرده و با تجهيز شورشيان طالبان در صدد ايجاد نا امنی در اين کشور است. ايران اين اتهام ها را رد کرده است.

انتشار خبر دستگيری جاسوسان ايران و پاکستان در افغانستان در حالی منتشر می شود که سران اين کشورها در نشست ماه جاری خود در اسلام آباد بر عدم مداخله در امور داخلی يکديگر تاکيد کردند.
XS
SM
MD
LG