لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۰

عبدالله عبدالله پيشتاز انتخابات رياست جمهوری افغانستان است


عبدالله عبدالله، وزیر امور خارجه پیشین افغانستان، تاکنون ۴۱.۹ درصد را کسب کرده است.
عبدالله عبدالله، وزیر امور خارجه پیشین افغانستان، تاکنون ۴۱.۹ درصد را کسب کرده است.
کميسیون مستقل انتخابات افغانستان روز يکشنبه، ۲۴ فروردين، اعلام کرد که بر اساس نتايج اوليه انتخابات رياست جمهوری اين کشور، عبدالله عبدالله پيشتاز اين رقابت است و اشرف غنی در رده دوم قرار دارد.

به گزارش اين کميسيون، آقای عبدالله، وزیر امور خارجه پیشین، تاکنون ۴۱.۹ درصد و اشرف غنی نيز ۳۷.۶ درصد آراء را کسب کرده است.

احمد يوسف نورستانی، رييس کميسيون مستقل انتخابات، در اين زمينه گفت: «ما امروز بخشی از نتايج انتخابات در ۲۶ ولايت کشور را که شامل ۱۰ درصد آراء شمرده شده است اعلام می کنيم. اين ولايت‌ها در شمال، جنوب، شرق و غرب همراه با شهر کابل است».

وی اظهار داشت: «از مجموع ۵۰۰ هزار رای شمرده شده از ۲۶ ولايت، دکتر عبدالله با ۴۱.۹ درصد آراء پيشتاز است؛ دکتر اشرف غنی ۳۷.۶ درصد آراء را کسب کرده و در رده دوم است و زلمای رسول نيز با ۹.۸ درصد آراء در رتبه سوم است».

آقای نورستانی تاکيد کرد که اين نتيجه بخشی از شمارش آراء است و ممکن است ظرف روزهای آينده، نتايج به کلی دگرگون شود.

رييس کميسيون مستقل انتخابات افغانستان تصريح کرد: «اين نتايج قابل تغيير هستند... ممکن است امروز يک کانديدا پيشتاز باشد ولی وقتی که نتايج بيشتری را اعلام کنيم کانديدای ديگری پيش بيفتد».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اشرف غنی از اقتصاددانان پيشين بانک جهانی با استقبال از اين خبر گفته است که همچنان اطمينان دارد وقتی نتايج نهايی انتخابات اعلام شود وی پيروز اين رقابت خواهد بود.

در صورتی که هيچ يک از نامزدها نتواند بيش از ۵۰ درصد آراء را کسب کند انتخابات رياست جمهوری افغانستان به دور دوم کشيده خواهد شد. قرار است که نتيجه قطعی انتخابات تا اواخر ماه می اعلام شود.

برنده اين انتخابات با چالش‌هايی نظير مبارزه با جنگجويان طالبان، عقب نشينی نيروهای آمريکايی از افغانستان در پايان سال ۲۰۱۴، ايجاد رونق اقتصادی و کاهش اتکاء به کمک‌های خارجی دست و پنجه نرم کند.
XS
SM
MD
LG