لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۹

«شورشيان طالبان» ۱۷ شهروند افغانستان را سر بريدند


مقام های افغانستان روز دوشنبه اعلام کردند که شورشيان طالبان ۱۷ نفر را به دليل شرکت در یک برنامه موسيقی در مناطق تحت کنترل اين گروه در جنوب افغانستان را سر بريدند. همزمان گزارش شده که يک سرباز افغان دو نيروی خارجی در اين کشور را به قتل رسانده است.

در بين شهروندان غيرنظامی افغان که سربريده‌ شده‌اند، دو زن هم هستند. اين ۱۷ نفر نيمه شب يکشنبه در نزديکی روستای زمين‌داور در جنوب ايالت هلمند جايی که طالبان نفوذ زيادی دارند، کشته شدند.

داود احمدی، سخنگوی والی هلمند به بخش افغان راديو اروپای آزاد، راديو آزادی گفته که شبه نظاميان طالبان احتمالا به اين دليل سر شهروندان افغان را بريده‌اند که به مردم محلی نشان دهند شورش عليه طالبان سرکوب خواهد شد.

وی افزوده است: « اين پانزده مرد و دو زن برای داشتن ارتباط با دولت افغانستان کشته شدند. طالبان از آنها می‌ترسد زيرا مردم اخيرا عليه طالبان اقداماتی را انجام می‌دهند و خواستار آن هستند که طالبان از مناطق محل زندگيشان خارج شوند. من فکر می‌کنم نقشه قيام اين ۱۷ نفر توسط طالبان کشف شده بود.»
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:26 0:00
لینک مستقیم


بعضی از خبرگزاری‌های محلی از قول مقام‌های افغان نقل کرده‌اند که قربانيان به دليل شرکت در يک مهمانی مختلط همراه با موسیقی کشته شده‌اند.

حميد مهمند، خبرنگار راديو افغانستان آزاد، بخش افغان راديو اروپای آزاد، راديو آزادی در اين‌باره به راديو فردا می‌گويد: «در بعضی گزارش‌ها گفته شده اين ۱۷ نفر در محفل موسيقی شرکت کرده بودند که طالبان آن را مخالف رسوم اسلامی و افغان می‌دانند و برای همين آنها را کشته‌اند. اما مقام‌های محلی هلمند می‌گويند محفل موسيقی نبوده و اين افراد برای قيام عليه طالبان نقشه می‌ريختند اما طالبان نقشه آنها را کشف کرده و به آنها حمله کرده و سر آنها را بريده‌اند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نعمت‌الله خان، فرماندار منطقه موسا قلعه که در نزديکی محل حادثه قرار دارد گفته که روستاييان در روستای زمين‌داور يک مهمانی با موزيک ترتيب داده بودند و يکی از مقام‌های محلی گفته بود که دو زن هم در اين مراسم می‌رقصيده‌اند.

حميد مهمند، خبرنگار راديو افغانستان آزاد درباره اينکه اين منطقه تا چه حد تحت نفوذ طالبان قرار دارد، می‌گويد:« منطقه کجکی منطقه‌ای بزرگ است. بعضی از مناطق آن تحت تسلط حکومت يا نيروهای خارجی قرار دارد و بعضی از مناطق آن تحت نفوذ مستقيم طالبان است.»

طالبان پيش از اين هم متهم به سربريدن روستاييان محلی شده بودند. این گروه پيش از اين چند نفر را که با نيروهای ناتو و دولت افغانستان همکاری می‌کردند، سر بريده بودند.

حميد مهمند درباره سابقه چنين کشتارهايی در افغانستان می‌گويد:« پيشتر در بعضی از مناطق ديده شده که بعضی از افراد به دليل شرکت در مهمانی يا عروسی توسط بمب‌های دستی يا شليک گلوله کشته‌ يا زخمی شده‌اند.»

طالبان هنوز مسووليت سربريدن اين ۱۷ نفر را برعهده نگرفته است.

در تحولی ديگر در ولایت هلمند ده سرباز افغان در حمله‌ای به يک ايست بازرسی کشته شدند. مقام‌های افغان می‌گويند اين حمله احتمالا با همکاری بعضی از سربازان افغان صورت گرفته که با نيروهای طالبان همکاری می‌کنند.

کشته شدن دو سرباز خارجی

در همين حال، خبرگزاری آسوشيتدپرس از کابل گزارش داده که روز دوشنبه در جريان تيراندازی يک سرباز افغانستان به سوی نيروهای ائتلاف بين المللی به رهبری ناتو، دو سرباز خارجی در شرق اين کشور کشته شدند.

اين تيراندازی تازه ترين مورد از حمله نيروهای دولتی افغانستان به سربازان خارجی است که شمار تلفات آنها در ماه اوت را به ۱۲ نفر رسانده است. هويت ده نفر از اين نيروها تا پيش از تيراندازی اخير، آمريکايی اعلام شده بود.

سرهنگ هيگن مسر، سخنگوی آلمانی نيروی ائتلاف بين المللی، گفته که حمله روز دوشنبه در ولايت لغمان صورت گرفته است. ناتو نیز در بيانيه ای اعلام کرده که در جريان اين حمله، فرد مهاجم از پای در آمده است.

مقام های افغانستان در حال تحقيق درباره اين تيراندازی هستند. بيشتر نيروهای خارجی ساکن در ولايت لغمان، آمريکايی هستند.

نور رحمان، سخنگوی والی لغمان، می گويد که در جريان عبور يک کاروان نظامی حامل نيروهای خارجی و سربازان افغان در منطقه علينگر، يکی از خودروها با يک بمب کنار جاده ای روبرو شد که کاروان برای خنثی کردن آن متوقف شد.

به گفته وی، در اين هنگام يکی از سربازان افغان به روی نيروهای خارجی آتش گشود. نيروهای ناتو سپس خواستار حمايت هوايی شدند و هلی کوپترها به سوی سربازان افغان آتش گشودند.

وی افزود که اين جاده بسته شده و عبور و مرور در آن به حال تعليق در آمده است.

آسوشيتدپرس در گزارش خود می افزايد که حمله نيروهای خودی به سربازان خارجی سالهاست که به مشکلی برای نيروهای تحت امر ارتش آمريکا تبديل شده است اما اين وضعيت اخيرا به مرحله بحرانی رسيده است.

از ابتدای سال جاری تاکنون دستکم ۳۳ حمله توسط نيروهای خودی صورت گرفته است که در جريان آن ۴۲ نيروی خارجی کشته شده اند. بيشتر قربانيان اين حملات، آمريکايی هستند.

حملات مشابه در سال گذشته ۲۱ مورد بوده است که در جريان آن ۳۵ نفر جان خود را از دست دادند. در سال ۲۰۱۰ اين دست حملات، ۱۱ مورد گزارش شده که باعث کشته شدن ۲۰ نيروی خارجی شد.
XS
SM
MD
LG