لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۶

«بررسی توافق ایران و آژانس در نشست عمومی وین»


به گفته کارشناسان و ناظران بین المللی، تحولات تازه ای بر نشست روز دوشنبه آژانس بين المللی انرژی اتمی، نيز سايه انداخته است.
به گفته کارشناسان و ناظران بین المللی، تحولات تازه ای بر نشست روز دوشنبه آژانس بين المللی انرژی اتمی، نيز سايه انداخته است.



۱۴۴عضو ناظر هسته ای سازمان ملل متحد روز دوشنبه در کنار محمد البرادعی، رييس آژانس بين المللی انرژی اتمی خواهند نشست تا از جمله درباره برنامه اتمی جمهوری اسلامی رايزنی کرده و تصميم گیری کنند.


این نشست در حالی برگزار می شود که محمد البرادعی در اوج انتقادها و حملات غرب در مورد ملايم بودن رفتار وی در مقابل ايران قرار دارد و احتمالا وی در نشست وین به دفاع از توافق اخیر آژانس با تهران خواهد پرداخت.


  • قرار است ساموئل بادمن، وزير انرژی ايالات متحده آمریکا، سرگئی کرينکو، رييس سازمان انرژی اتمی روسيه و غلامرضا آقازاده، رييس سازمان انرژی اتمی ايران و معاون رييس جمهوری اسلامی نيز در نشت روز دوشنبه شرکت کنند.

قرار است ساموئل بادمن، وزير انرژی ايالات متحده آمریکا، سرگئی کرينکو، رييس سازمان انرژی اتمی روسيه و غلامرضا آقازاده، رييس سازمان انرژی اتمی ايران و معاون رييس جمهوری اسلامی نيز در نشت روز دوشنبه شرکت کنند.


غرب از محمد البرادعی به خاطر توافق جديد وی با جمهوری اسلامی بر سر بازرسی از تاسيسات هسته ای ايران انتقاد کرده است.


ايالات متحده معتقد است، تهران با اين توافق در پی وقت کشی و ادامه روند غنی سازی اورانيوم است. از اورانيوم غنی شده علاوه بر توليد برق و مصارف غير نظامی برای ساخت سلاح هسته ای نيز می توان استفاده کرد.


هرچند آقای البرادعی گفته است که در پی ايجاد فرصتی جديد برای ادامه روند ديپلماتيک برای رفع بحران هسته ای جمهوری اسلامی است، اما خبرگزاری ها از لبريز شدن کاسه صبر ايالات متحده در قبال اين بحران خبر می دهند.


ايالات متحده در پی اعمال دور تازه ای از مجازات ها و تحريم های اقتصادی عليه جمهوری اسلامی است.


وزارت خارجه آمريکا اعلام کرده است که روز بيست و يکم ماه سپتامبر - سيم شهريور ماه، شش کشوری که برای حل مسئله اتمی ايران رايزنی می کنند [پنج عضو دائمی شورای امنيت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان] در واشنگتن گرد هم خواهند آمد.


قرار است که نمایندگان رسمی اين شش کشور در مورد پيش نويس قطعنامه جديدی برای مجازات و تحريم ايران در شورای امنيت سازمان ملل متحد گفت و گو کنند.



سایه تحولات تازه بر نشست آژانس


به گفته کارشناسان و ناظران بین المللی، تحولات تازه ای بر نشست روز دوشنبه آژانس بين المللی انرژی اتمی، نيز سايه انداخته است.


ده روز پيش، دمشق اعلام کرد که جنگنده های اسراييلی حريم هوايی سوريه را نقض کرده اند. گفته می شود که این کشور سرنخ هايی در دست دارد که سوريه از کره شمالی برای خريد مواد اتمی کمک هايی گرفته است. از جمهوری اسلامی به عنوان ديگر خريدار مواد اتمی کره ای نام برده شده است.


مارک فيتزپاتريک، تحليلگر مسائل مربوط به منع گسترش سلاح های کشتار دسته جمعی به خبرگزاری فرانسه گفته است: «هرچند روشن نيست که حمله هوايی اسراييل به سوريه در ارتباط با مسائل هسته ای باشد. اما شايد بتوان گفت که اسرایيل با اين حمله به جموری اسلامی اخطار داده است، اگر فعاليت های هسته ای در ايران متوقف نشود، هدف بعدی چنين حمله ای ايران خواهد بود.»


اسراييل بيست و شش سال پيش در حمله هوايی به تاسيسات اتمی در عراق آن تاسيسات را به کلی نابود کرد.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG