لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۸

گزارش احمد شهید از «افزایش نگران‌کننده» آمار یک‌ساله اعدام در ایران


احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران در تازه‌ترین گزارش خود، از اعدام حداقل ۸۲۵ نفر در ایران از تیر ۹۲ تا تیر ۹۳ خبر داد و این آمار را نشاندهنده «افزایش نگران کننده» مجازات اعدام در ایران دانست.

به گزارش وب سایت احمد شهید، این گزارش قرار است به اجلاس ماه جاری مجمع عمومی سازمان ملل ارائه شود.

بر اساس گزارش وی، دولت ایران همچنان به اعدام مجرمین نوجوان ادامه می‌دهد و مطابق گزارش‌ها تنها در سال ۲۰۱۴ هشت نفر که «گمان می‌رود» در زمان وقوع جرم منسوب به آنان زیر ۱۸ سال سن داشتند، اعدام شده‌اند.

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران با اشاره به اینکه قانون جدید مجازات اسلامی که در سال ۲۰۱۳ به اجرا در آمده اشاره به ارتداد، جادوگری و الحاد را حذف کرده، افزود که این قانون همچنان اجازه اعدام نوجوانان را می‌دهد و مجازات اعدام را برای فعالیت‌هایی که مطابق موازین بین‌المللی «جدی‌ترین جرایم» تلقی نمی‌شوند حفظ می‌کند.

پیشتر، بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل، در گزارش سالیانه خود از «افزایش اعدام‌ها در ایران» ابراز نگرانی کرده بود.

به گزارش روز ۲۱ شهریور خبرگزاری رویترز، بنا بر اطلاعات دانشکده حقوق کرنل، در سال گذشته میلادی بین ۶۲۴ تا ۷۲۷ مورد اعدام در ایران انجام شده، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۲ بین ۳۱۴ تا ۵۸۰ نفر بوده است.

بنا بر گزارش این دانشکده حقوق، دست‌کم دو هزار نفر در ایران با حکم اعدام روبه‌رو هستند.

صادق آملی لاریجانی روز ۲۶ شهریور، انتقاد دبیرکل سازمان ملل از میزان اعدام‌‌ها در ایران را «عجیب» خوانده و گفته بود که بیشترین موارد اعدام در کشور مربوط به محکومان مواد مخدر است.

این در حالی است که آقای احمد شهید در گزارش خود با اشاره به متهم شدن برخی از مدافعان «حقوق قومی و فرهنگی و زبانی و یا حقوق اقلیت مذهبی» به اتهاماتی چون محاربه و مفسد فی الارض، از اعدام افراد به دلیل درخواست برای «اجرای حقوق محافظت شده» خود شامل آزادی بیان و اجتماع «عمیقا» ابراز نگرانی کرده است.

این گزارش با اشاره به اعدام «چهار فعال فرهنگی عرب» به نام‌های هاشم شعبانی، هادی راشدی، علی چبیشاط و خالد موسوی در سال ۲۰۱۴، به نقل از منابع خبری از احتمال اعدام قریب الوقوع چند فعال کرد سنی شامل جمشید دهقانی، جهانگیر دهقانی، حامد احمدی و کمال مولایی خبر داده است.

احمد شهید همچنین نسبت به اعدام قریب الوقوع ریحانه جباری و راضیه ابراهیمی ابراز نگرانی کرده و خواستار لغو این احکام شده است.

راضیه ابراهیمی سال ۸۸ و در ۱۷ سالگی به جرم قتل همسرش دستگیر شد.

ریحانه جباری نیز در سال ۱۳۸۶ مرتضی عبدالعلی سربندی، مامور پیشین وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی را به گفته خود به دلیل «دفاع از خود در برابر تعرض جنسی»، به قتل رسانده است.

احمد شهید در گزارش خود همچنین با اشاره به زندانی بودن حداقل ۳۵ روزنامه نگار در ایران نوشت که دسترسی به «حدود پنج میلیون» وب سایت در ایران همچنان مسدود است و لیست پانصد وب سایت اول مسدود شده در کشور، شامل بسیاری از وب سایت‌های مرتبط با هنر، مسائل اجتماعی، اخبار و سایت‌های با محبوبیت بالا در ایران است.

این گزارش با اشاره به اجازه فعالیت دوباره به ده گروه دانشجویی جدید، از دستگیری ۲۸ دانشجو و تعلیق فعالیت هشت نشریه دانشجویی از ماه مارس ۲۰۱۳ تا مارس ۲۰۱۴ خبر داده است.

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در گزارش خود نوشته که مقامات دولتی ایران به نفوذ «آشکار و بیجای» دستگاه امنیتی بر دستگاه قضایی اشاره کرده‌اند.

این گزارش به سخنان علی یونسی، دستیار رییس جمهوری ایران در امور اقلیت‌های دینی و مذهبی و یک نماینده مجلس از تهران اشاره کرده که به گفته آنان، «دستگاه امنیتی از موضع قدرت، قاضی را تحت فشار قرار داده که روند محاکمه را به گونه‌ای پیش ببرند که خواست خودشان است».

احمد شهید همچنین از احضار ۵۸ فعال حقوق بشر کرد از ماه اوت ۲۰۱۳ تا ماه مه ۲۰۱۴ به ادارت وزارت اطلاعات خبر داده و نوشته که از این افراد، ۳۰ نفر فعال کارگری بوده و ۲۱ نفر در رابطه با برگزاری مراسم روز جهانی کارگر احضار شده‌اند.

به گفته وی، حداقل ۱۵۰ مسلمان سنی مذهب در حال حاضر به خاطر سازماندهی جلسات و فعالیت‌های مذهبی در بازداشت به سر می‌برند.

این گزارش با اشاره به زندانی بودن ۱۲۶ بهایی در ایران، از بسته شدن ۵۷۸ محل کسب و کار بهائیان طی سال‌های اخیر خبر داده است.

به گفته احمد شهید، همچنین حداقل ۴۹ مسیحی پروتستان در حال حاضر در بازداشت به سر می‌برند که بسیاری از این افراد در کلیساهای غیر رسمی خانگی دستگیر شده‌اند.

این گزارش همچنین با اشاره به زندانی بودن حداقل ۹ درویش به ارائه نشدن خدمات پزشکی به این دراویش اشاره کرده است.

گزارشگر ویژه حقوق بشر همچنین با اشاره به اینکه زنان تنها ۱۶ درصد از نیروی کار ایران را تشکیل می‌دهند در گزارش خود نوشته که «هیچگونه» نشانه واقعی از بهبود مشارکت زنان در نیروی کار مشاهده نشده است.

این گزارش با اشاره به طرح جلوگیری از کاهش جمعیت در مجلس ایران نوشته که این طرح توانایی ایران برای دستیابی به توصیه‌های جهانی که ایران در بررسی دوره‌ای جهانی پذیرفته است را به چالش می‌کشد.

گزارشگر ویژه حقوق بشر همچنین از ایران خواسته است که برای رسیدگی به ازدواج‌های «اجباری و زودهنگام» کودکان گام‌های اساسی بردارد.

احمد شهید در گزارش خود با اشاره به ازدواج ۴۸ هزار و ۵۸۰ دختر بین سنین ۱۰ تا ۱۴ ساله در سال ۲۰۱۱ نوشت که ۴۸ هزار و ۵۶۷ نفر از این دختران قبل از ۱۵ سالگی حداقل یک فرزند داشته‌اند.

XS
SM
MD
LG