لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۷

احمدی‌مقدم: ۶۰ تا ۷۰ درصد در انتخابات رياست‌جمهوری شرکت می‌کنند


اسماعيل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران
اسماعيل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران
پنج ماه مانده به زمان انتخابات رياست جمهوری ایران، فرمانده نیروی انتظامی گفته است که بين ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم به صورت قطعی در انتخابات شرکت خواهند کرد. يک روحانی بلندپايه نيز شعار «انتخابات آزاد» را «توطئه‌ای» برای بعد از انتخابات دانسته است.

اسماعيل احمدی مقدم روز دوشنبه، هشتم بهمن ماه، در دانشگاه علوم انتظامی گفته که «در نظرسنجی‌های صورت گرفته، ۶۰ تا ۶۵ درصد نرخ مشارکت فعال مردم در انتخابات اعلام شده که ما معتقديم در انتخابات ۶۰ تا ۷۰ درصد به صورت قطعی مشارکت فعال خواهند داشت.»

بر اساس گزارشی که خبرگزاری مهر منتشر کرده است، فرمانده نيروی انتظامی افزوده که «تمرکز دشمن» در انتخابات بر روی «نارضايتی اقتصادی است و می خواهند اين مسئله را محرک اصلی قرار دهند.»

وی رسانه های غربی را متهم کرده که از تيرماه سال ۱۳۹۰ «در پی توليد يک انفجار اقتصادی و اجتماعی هستند و در اين راه به تحريم ها متوسل شده‌اند.»

یازدهمین انتخابات رياست جمهوری ایران قرار است روز ۲۴ خردادماه سال آينده برگزار شود و رهبر جمهوری اسلامی ايران به دليل نگرانی از بروز تنش‌های ناشی از رقابت‌های انتخاباتی گفته که فعاليت در اين زمينه هنوز زود است.

اعلام نرخ مشارکت مردم ايران در پای صندوق های رای پيش از اين نيز سابقه داشته است. رسانه ها و مقام‌های ايران بويژه در سپاه پاسداران با استناد به آنچه که «نظرسنجی‌های معتبر» خوانده اند می‌گويند که به رغم تحريم‌های بين‌المللی و مشکلات شديد اقتصادی، مردم در انتخابات آينده حضوری فعال خواهند داشت.

در همين رابطه، محمدحسين صفار هرندی، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، روز نهم دی ماه امسال گفت که نرخ مشارکت در انتخابات آينده ۷۲ درصد خواهد بود.

رضا سراج٬ مسئول آينده‌پژوهی دانشگاه «امام حسين» سپاه پاسداران نيز روز پنجم مهرماه اعلام کرد نرخ مشارکت در انتخابات آينده رياست جمهوری بيش از ۷۰ درصد خواهد بود.

پيشتر علی سعيدی، نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران، در دی ماه ۱۳۹۰ از نرخ مشارکت ۶۵ درصدی در انتخابات مجلس نهم خبر داده بود که وزارت کشور پس از اين انتخابات، نرخ نهايی مشارکت را ۶۴ درصد اعلام کرد.

پيش‌بينی می شود که بيش از ۵۵ ميليون نفر واجد شرايط رای در انتخابات آينده رياست جمهوری ايران باشند.

در همين حال، آيت الله محمد يزدی، دبير جامعه مدرسين حوزه علميه قم و از فقهای شورای نگهبان، گفته است که «شعار انتخابات آزاد توطئه‌ای برای بعد از انتخابات است.»

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس به انتقاد از نامزدهای انتخابات سال ۸۸ پرداخته و آنها را متهم کرده که پيش از برگزاری انتخابات، «گفتند که تقلب شده است.»

اين اظهارات در حالی بيان می‌شود که ميرحسين موسوی و مهدی کروبی پس از برگزاری انتخابات از «مهندسی آراء» و «تقلب گسترده» به نفع محمود احمدی نژاد خبر دادند و خواستار ابطال انتخابات شدند.

رهبر جمهوری اسلامی ايران اين درخواست را رد کرد و به دنبال سرکوب اعتراض‌های پس از اين انتخابات، ده‌ها نفر کشته و هزاران نفر نيز بازداشت شدند.

در ماه‌های اخير برخی از فرماندهان سپاه پاسداران گفته اند که «فتنه» انتخابات آينده پيش از برگزاری آن رخ خواهد داد.
XS
SM
MD
LG