لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۰

احمدی‌نژاد در بنین: ایران نیازی به سلاح هسته‌ای ندارد


محمود احمدی‌نژاد، رييس‌جمهوری ايران روز دوشنبه در کشور آفریقایی بنين از برنامه بحث‌برانگيز هسته‌ای تهران دفاع کرد و آن را صلح‌آميز خواند و گفت: ايران هيچ نيازی به سلاح هسته‌ای ندارد.

آقای احمدی‌نژاد که در نخستين مرحله از سفر خود به سه کشور آفريقايی به بنين سفر کرده است، انرژی هسته‌ای را «هديه‌ای الهی» برای تولید الکتريسيته دانست و گفت:« انرژی هسته‌ای يک چيز است و بمب هسته‌ای چيز ديگر و اين انرژی مفيد بايد برای تمام ملت‌ها باشد.»

رييس‌جمهوری ايران که در دانشگاه بنين سخن می‌گفت همچنين کسانی که آنها را «سلطه‌گران» خواند، متهم کرد که می‌خواهند انرژی هسته‌ای فقط در اختيار خود آنها باشد و به گفته او، هر کشور مستقل ديگری به‌دنبال دستيابی به انرژی صلح‌آميز هسته‌ای می‌رود، آنها تبليغ می‌کنند که به دنبال بمب اتمی است.

به گزارش خبرگزاری ايسنا، محمود احمدی‌نژاد کسانی را که «زورگو» خواند، متهم کرد که «يک فريبکاری بزرگ ديگر» هم انجام می‌دهند و می‌گويند مخالف بمب هستند اما دارای انبارهای گسترده بمب هستند و به گفته او اگر کسی مخالف بمب اتم است، نبايد دارای انبارهای گسترده بمب اتم باشد.

آمريکا و کشورهای غربی ايران را متهم می‌کنند که به‌دنبال سلاح هسته‌ای است. ايران اما همواره اين اتهام را رد کرده و می‌گويد صرفا بدنبال دستيابی به انرژی صلح‌آميز است.

ايران روز بیستم فروردین ماه يک تاسيسات توليد اورانيوم و دو معدن اورانيوم را افتتاح کرد. رونمايی از اين تاسيسات تنها چند روز پس از مذاکرات ايران و گروه پنج‌ به علاوه يک در آلماتی قزافستان صورت می‌گيرد که به گفته کارشناسان بدون نتيجه پايان يافته است.

رييس‌جمهوری ايران که شامگاه يکشنبه وارد بنين شد، روز دوشنبه به همسايه اين کشور نيجر سفر کرد که يکی از بزرگترين توليدکنندگان اورانيوم در جهان است.

خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد که ايران برای برنامه هسته‌ای خود به اورانيوم نياز دارد و نيجر اخيرا از يکی از توافق‌های خود با فرانسه بر سر فروش اورانيوم ابراز نارضايتی کرده است.

اورانيوم نيجر برای صادرات به بنادر بنين می‌رود. اما وزير خارجه بنين اخيرا در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها تاکيد کرده که احمدی‌نژاد برای خريد اورانيوم به بنين سفر نکرده است.

مقام‌های بنين به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که در ديدار رييس‌جمهوری ايران از اين کشور انرژی، کشاورزی و آموزش از موضوعات مورد بحث بودند.

بر اساس اين گزارش، سفر احمدی‌نژاد به نيجر با استقبال آن‌دسته از مقام‌هايی روبه‌رو شد که معتقدند نيجر بايد در زمينه فروش اورانيوم به‌دنبال شرکای جديد باشد.

«نوهو آرزيکا»، فعال جامعه مدنی در نيجر به خبرگزاری فرانسه گفت :«نيجر بايد از اين پس به دنبال منافع خود باشد و اورانيوم خود را به هر کسی که خواهان خريد آن است از جمله ايران بفروشد.»

وزير خارجه نيجر اسفندماه گذشته از ايران ديدن کرد. روابط ايران و کشورهای آفريقايی هميشه مثبت نبوده است. دو سال و نيم پيش توقيف يک کشتی ايرانی حامل اسلحه در بندر لاگوس در نيجریه موجب تنش بين دو کشور شد.

رييس‌جمهوری ايران در پايان سفر آفريقايی خود روز سه‌شنبه به غنا سفر می‌کند.
XS
SM
MD
LG