لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۸

احمدی نژاد: شورای امنیت، آلمان را به دلیل قتل زن مصری محکوم و تحریم کند


محمود احمدى نژاد، رييس جمهور ايران، روز يكشنبه از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست تا آلمان را به دليل كشته شدن يك زن مصرى در دادگاه اين كشور محكوم و تحريم كند.

آقاى احمدى نژاد كه در هيئت دولت جمهورى اسلامى اظهار نظر مى كرد، كشته شدن مروه الشربينى در دادگاهى در شهر درسدن آلمان را «به مثابه چنگ و دندان نشان دادن به اقليت ها» دانست و گفت: «در اين قضيه؛ قاضى، هيئت منصفه و دولت آلمان مجرمند و بايد پاسخگو باشند.»

به گفته مقام هاى قضايى آلمان، خانم شربينى، ۳۱ ساله و مادر يك بچه سه ساله كه سه ماهه نيز باردار بود، روز اول ژوئيه در حالى كه در دادگاهى در شهر درسدن عليه يك متهم شهادت مى داد توسط وى با ۱۸ ضربه چاقو كشته شد.

این متهم آلمانی که ریشه روسی دارد از سوی این زن مصری به اتهام توهین و نسبت دادن صفاتی چون «اسلامگرا»، «تروریست» و «هرزه» از سوی وی، به دادگاه کشیده شده بود.

اين متهم همچنين شوهر خانم شربینی را مورد حمله قرار داد ولى پليس با شليك گلوله به پایش، وی را زخمى كرد.

محمود احمدى نژاد مى گويد: «در قبال اين قضيه عكس العملى از دولت آلمان نديديم. از آقاى اوباما هم كه در ماجراهاى تهران بلبل زبان شده بود هم خبرى مشاهده نكرديم، از معاونش و سران اروپا و آقاى دبير كل سازمان ملل هم چيزى نديديم. اما آنها بدانند كه اين ماجرا به حسابشان نوشته شده است و ملت ها رهايشان نمى كنند.»

«در فرانسه گشت گذاشته اند تا روسرى را از سر زن ها بكشند همان كارى كه وليده (زاده) بى غيرت آنها ۷۵ سال پيش در تهران خواست انجام دهد اما شكست خورد.»

محمود احمدی نژاد
وى خواستار محكوميت آلمان در شوراى امنيت سازمان ملل شد و گفت: «ما مى خواهيم شوراى امنيت آنها را محكوم و تحريم كند... وقتى عده اى در تهران با حركتى مشكوك و هماهنگ شده به خيابان ها مى آيند و اموال عمومى را آتش مى زنند مدعيان حقوق بشر پيدا مى شوند اما وقتى يك زن بى گناه در دادگاه آلمان وحشيانه قطعه قطعه مى شود صدا از كسى در نمى آيد.»

آقاى احمدى نژاد از چهار سال پيش كه بر سر كار آمده است يكى از منتقدان اصلى غرب در نظام جمهورى اسلامى ايران به شمار مى رود.
كشته شدن مروه الشربينى خشم گروه هاى نزديك به دولت را برانگيخته است و روز جمعه، صدها نفر پس از مراسم نماز جمعه با راهپيمايى در خيابان ها اين اقدام را محكوم كردند.

رسانه هاى دولتى جمهورى اسلامى ايران نيز خانم شربينى را «شهيد حجاب» لقب داده اند.

روز شنبه نيز گروهى از افراد هوادار دولت نهم با تجمع مقابل سفارت آلمان در تهران به كشته شدن اين زن مصرى اعتراض كرده و به سمت ساختمان سفارت تخم مرغ پرتاب كردند.

وزارت امور خارجه ايران در واكنش به اين موضوع، هربرت هونسوويتز، سفير آلمان در تهران را احضار و ضمن اعتراض به خبر كشته شدن خانم شربينى از برلين خواست تا حقوق اقليت ها در آلمان را تامين كند.

محمود احمدى نژاد با اعلام اينكه «مروه الشربينى به عنوان يك دانشجو دكترا، مهمان آلمان بوده است»، گفت: «اينهايى كه به مهمان خارجى احترام نمى گذارند ببينيد چه بلايى سر خود شهروندان آلمانى مى آورند، بالاخره همه دستگاه حكومتى در برابر مهمان خارجى خودش را حفظ مى كند و رفتار محترمانه ترى دارد.»

جنازه مروه الشربينى هفته گذشته به مصر منتقل شد و مراسم تشييع جنازه او نيز روز دوشنبه برگزار شد. اين واقعه خشم گروهى از مردم مصر را نيز برانگيخته است.

محمود احمدى نژاد در بخش ديگرى از سخنان خود از فرانسه نيز انتقاد كرد و گفت: «در فرانسه گشت گذاشته اند تا روسرى را از سر زن ها بكشند همان كارى كه وليده (زاده) بى غيرت آنها ۷۵ سال پيش در تهران خواست انجام دهد اما شكست خورد.»

واكنش مقام هاى اروپايى و آمريكا به سركوب شديد معترضان به نتيجه انتخابات رياست جمهورى ايران كه حداقل ۲۰ كشته بر جاى گذاشته است خشم مقام هاى جمهورى اسلامى را در يك ماه گذشته برانگيخته است.

تهران سياست هاى حقوق بشر غرب را دو گانه توصيف كرده و انتقادهاى بين المللى از «رفتار خشن» نيروهاى انتظامى و بسيجى با شهروندان ايرانى را دخالت در امور داخلى خود دانسته است.
XS
SM
MD
LG