لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۹

احمدی نژاد: بنزين دو هزار تومانی «دروغ» است


محمود احمدی نژاد در سفر روز پنجشنبه خود به مشهد.
محمود احمدی نژاد در سفر روز پنجشنبه خود به مشهد.
محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، می گويد که دولت وی تصميمی برای عرضه بنزين به قیمت دو هزار تومان ندارد و منتقدان خود را متهم کرده است که «می خواهند در اجرا دخالت کنند و فقط تصميمات غلط می گيرند.»

آقای احمدی نژاد که در چهارمین سفر استانی خود به خراسان رضوی، به مشهد سفر کرده است، روز پنجشنبه در جمع تعدادی از مردم اين شهر به اجرای طرح حذف يارانه ها اشاره کرد و مخالفان خود را متهم کرد که «مدام با شايعه پراکنی و انعکاس اخبار دروغ» در صدد هستند تا «اطلاعات غلطی به مردم ارائه دهند.»

به گفته وی، «توطئه گران به هر شکل تلاش کردند تا بازار ارز را به هم بريزند» و تاکيد کرد که دولت وی «تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا بازار ارز را به همان دوران سابق برگرداند.»

رييس جمهوری ايران «مخالفان» طرح حذف يارانه ها را به دو دسته تقسيم کرد و بدون نام بردن از علی لاريجانی، رييس مجلس ايران، اظهارات اخير وی درباره بنزين دو هزار تومانی را «دروغ» خواند.

بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، آقای احمدی نژاد گفت: «افرادی اطلاعات نادرست منعکس می کنند و می گويند که بنزين به دو هزار تومان می رسد. من به شما بگويم اين دروغ است. پرداختن به اين موضوع ادامه همان طرحی است که عده ای دنبال آن بودند. می خواهند طرح يارانه ها به خوبی اجرايی نشود.»

علی لاريجانی روز ۱۵ ارديبهشت، گفته بود که دولت می‌خواهد «بنزين دو هزار تومان شود، گاز دو برابر شود و گازوئيل سه برابر شود» و افزود: «قطعا مجلس روی اين موضوع حساس است که تبديل به اوج گرانی در کشور نشود.»

رييس مجلس ايران پيشتر در روز ۱۵ فروردين ماه نامه ای به آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، نوشته بود و با انتقاد از پرداخت مابه التفاوت يارانه مرحله اول و دوم حذف يارانه ها گفت که « اين اقدام نه تنها کمکی به جلوگيری از گرانی نمی ‌کند بلکه آن را تشديد خواهد کرد. اين تصميم کمکی به حل مسئله بيکاری نمی‌کند و هيچ افق روشنی را برای توليد کشور ترسيم نخواهد کرد.»

محمود احمدی نژاد در سخنان روز پنجشنبه خود در اشاره های صريحی به اظهارات و اقدامات اخير علی لاريجانی گفت: «دولت کار بزرگی را انجام داده است اما تمام تغييرات در جهت کاهش اختيارات دولت است. عده ای بر اين باورند که اجرای اين طرح باعث گرانی بيشتر در جامعه می شود در حالی که دولت می خواهد گرانی ها را بخشکاند.»

وی افزود: «افرادی مسووليت اجرايی ندارند ولی می خواهند در اجرا دخالت کنند و مدام فرياد می زنند که تصميم دولت در اين باره ضرر است و فقط تصميمات غلط می گيرند و ما بايد تصميمات غلط آنها را پاسخ دهيم.»

اختلافات دولت محمود احمدی نژاد با ساير قوای جمهوری اسلامی ايران و بويژه مجلس هشتم همواره در صدر اخبار رسانه های داخلی ايران بوده است و از زمان اجرای قانون حذف يارانه ها تنش ميان دولت و مجلس به اوج خود رسيده است.

در حالی که دولت می گويد برای متعادل کردن قيمت ها با نرخ های جهانی بايد يارانه بسياری از کالاهای اساسی حذف شود و پول آن در اختيار مردم قرار گيرد، نمايندگان مجلس شورای اسلامی دولت را متهم می کنند که از مصوبات مجلس تخطی کرده و اقدام به افزايش بی رويه قيمت کالاها در يک فاصله زمانی يکساله کرده است، در حالی که اين کار بايد ظرف پنج سال انجام شود.

مجلس در آخرين واکنش خود به تصميمات دولت، اقدام به تعديل شديد درآمد دولت از طريق حذف يارانه ها، به ميزان ۵۰ درصد کرده و رقم پيشنهادی دولت در لايحه بودجه را از ۱۳۵ هزار ميليارد تومان به ۶۶ هزار ميليارد تومان کاهش داده است.

از زمان اجرای مرحله نخست قانون هدفمندی يارانه‌ها، بنزين معمولی يارانه‌ای ۴۰۰ تومان و بنزين معمولی آزاد ۷۰۰ تومان در بازار عرضه می‌شود.
XS
SM
MD
LG