لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۶

چرا احمدی نژاد سکوت کرد؟


محمد علی عمویی از فعالان سیاسی در ایران می گوید که شرایط بد اقتصادی ایران مجالی برای اعلام دستاورد اقتصادی باقی نگذاشته است.
محمد علی عمویی از فعالان سیاسی در ایران می گوید که شرایط بد اقتصادی ایران مجالی برای اعلام دستاورد اقتصادی باقی نگذاشته است.

محمود احمدی نژاد، ریيس جمهوری اسلامی ايران، روز يکشنبه ۲۲ بهمن، در حالی سخنرانی خود به مناسبت سالگرد پيروزی انقلاب اسلامی، را در ميدان آزادی، به پايان برد که به وعده داده شده برای اعلام «مژده هسته ای» عمل نکرد.


محمد علی عمويی، فعال سياسی در ايران، در گفت و گو با راديو فردا ، با اشاره به انتقاد جامعه جهانی، به ويژه کشورهای غربی از برنامه اتمی تهران، اعتقاد دارد که سفر علی اکبر ولايتی، مشاور ارشد بين الملل رهبر جمهوری اسلامی، و ديدارهايش با ریيس جمهوری و وزير امور خارجه روسيه، اهميت خاصی در بحران اتمی جمهوری اسلامی ايران دارد.


وی گفت: «گزارش ها حاکی از آن هستند، که گفت و گوهای آقای ولايتی در مسکو، حول نظر مثبت ولاديمير پوتين، ریيس جمهوری روسيه، به پيشنهاد محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين الملل انرژی اتمی، برای حل بحران اتمی جمهوری اسلامی ايران بوده است.»


آقای البرادعی پيشنهاد کرده است که تهران، فعاليت اتمی و شورای امنيت سازمان ملل متحد، تحريم های خود عليه ايران را به حال تعليق در آورند.


وی در عين حال، پيشنهاد کرده که طرفین برای يافتن راه حلی درزمينه برنامه اتمی با یکدیگر مذاکره کنند.


آقای عمويی افزود: «مطرح نشدن بحث جشن اتمی، که قبلا آقای احمدی نژاد اعلام کرده بود، به احتمال بسيار، معطوف به مذاکراتی است که آقای ولايتی درمسکو با زعمای حکومت روسيه انجام داد. حتی در رسانه های ايران، گفته شده است، که گويا تهران چنين راه حلی را پذيرفته است. منتهی اين مطلب نه به صورت خبر قطعی و رسمی، بلکه به صورت شنيده می شود، و گويا نوشته شده اند.»


سکوت درباره کارنامه اقتصادی دولت


ریيس جمهوری اسلامی ايران، در سخنرانی روز يکشنبه (۲۲ بهمن) خود، به کارنامه اقتصادی دولتش، اشاره زيادی نکرد، و تنها به طور کوتاه درباره صادرات غيرنفتی ايران سخن گفت.


اين در حاليست، که سران دولت های سابق جمهوری اسلامی از اين روز برای بيان آنچه که دستاورد مثبت اقتصادی خود می خواندند، استفاده می کردند.


نظر اجمالی به شرايط اقتصادی، و تورم و گرانی قابل توجهی که در جامعه ايران وجود دارد، اساسا امکان اشاره کردن به دستاوردهای اقتصادی و اجتماعی ايران را برای ریيس جمهوری فراهم نمی کند.
محمد علی عمویی

آقای عمويی در اين مورد گفت: « نظر اجمالی به شرايط اقتصادی ايران، و تورم و گرانی قابل توجهی که در جامعه ايران وجود دارد، اصلا امکان اشاره کردن به دستاوردهای اقتصادی و اجتماعی ايران را برای ریيس جمهوری فراهم نمی کند.»


او افزود: «اگر نکته مثبتی، حتی ناچيز، در عرصه اقتصادی می بود، به طور حتم، آقای ریيس جمهوری در سخنرانی خود به آن اشاره می کرد.»


به گفته این فعال سیاسی، « آمارهايی که در دو روز اخير از سوی بانک مرکزی ارائه شده اند، نشان می دهد، که نرخ تورم به بيش از ۱۲ درصد رسيده است، و پيش بينی هم می شود که بايد در انتظار بالا رفتن نرخ تورم باشيم».


آقای عمويی گفت: «پاره ای از اقتصاد دانان مستقل عقيده دارند، که نرخ واقعی تورم، بالاتر از نرخی است، که دولت محمود احمدی نژاد ارائه می کند، و در اين ارتباط، به گرانی قابل ملاحظه اغلب اجناس و کالاهای روزمره مورد استفاده مردم اشاره می کنند.»


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG