لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۳

بمباران مواضع شورشیان در شرق حلب پس از چند هفته‌ از سرگرفته شد


حملات هوایی سنگین به مواضع شورشیان سوری در شرق حلب روز سه‌شنبه ۲۵ آبان پس از چند هفته توقف نبرد بار دیگر از سرگرفته شد که در اثر آن حداقل سه نفر کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تلویزیون دولتی سوریه گفت نیروی هوایی این کشور در حملات به «مواضع تروریست‌ها» در بخش قدیمی حلب شرکت داشته و همزمان هواپیماهای روسی نیز به مواضع گروه موسوم به «حکومت اسلامی» و جبهه النصره در نقاط دیگر سوریه حمله کرده‌اند.

به نظر می‌رسد این حملات پایانی باشد بر چند هفته توقف در حملات نیروهای سوریه و متحدان روسی آنها به شهر حلب که از روز ۱۸ اکتبر شروع شده بود.

یک ساکن محلات شرقی شهر حلب گفت: «خانه‌های ما تحت تاثیر حملات و پرواز هواپیماها به لرزه افتاد. هواپیماها بر فراز ما پرواز می‌کنند و نقاط اطراف را بمباران می‌کنند».

به گفته ساکنان شهر حلب و گروه‌های ناظر حقوق بشر، جنگنده‌ها در این حملات با شلیک موشک و هلی‌کوپترها نیز با پرتاب بمب‌های بشکه‌ای به مواضع شورشیان حمله کردند.

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری منتخب آمریکا قاعدتا از سرگیری درگیری‌ها در شهر حلب را از نزدیک دنبال خواهد کرد. او اعلام کرده که درمورد جنگ داخلی سوریه به نسبت باراک اوباما که از برخی گروه‌های حمایت می‌کند سیاست متفاوتی اتخاذ خواهد کرد.

آقای ترامپ روز دوشنبه با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، تلفنی گفت‌وگو کرد و آنها در زمینه «مبارزه مشترک با تروریسم بین‌المللی و گروه‌های تندرو» توافق کردند. ترامپ پیشتر از مواضع رییس‌جمهوری روسیه در جنگ داخلی سوریه ستایش کرده بود.

حلب به جبهه اصلی نبرد در جنگ داخلی سوریه بدل شده و نیروهای حکومت بشار اسد با حمایت روسیه، ایران و شبه‌نظامیان شیعه با گروه‌های شورشی سنی از جمله نیروهای تحت حمایت آمریکا، ترکیه و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس می‌جنگند.

گروه «خلافت اسلامی» در مناطق تحت کنترل شورشیان در شرق حلب حضور ندارد ولی گروه جبهه فتح‌الشام که سابقا با نام جبهه النصره شناخته می‌شد در حلب فعال است.

نیروهای دولتی سوریه تحت پوشش حملات هوایی روسیه از اواخر سپتامبر تا اواخر اکتبر عملیات سنگینی را برای تصرف مناطق شرقی حلب اجرا کردند که به گفته سازمان ملل، صدها کشته بر جای گذاشت و دولت‌های غربی و نهادهای مدافع حقوق بشر آن را به شدت محکوم کردند.

اما پس از توقف این حملات در اواخر ماه اکتبر، که به گفته دولت‌های سوریه و روسیه هدف آن فراهم کردن شرایط برای خروج غیرنظامیان از مناطق تحت محاصره بود، گروه‌های شورشی به محلات غربی شهر حلب حمله کردند که به گفته سازمان ملل متحد در جریان آن دهها غیرنظامی کشته شدند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مقر آن در بریتانیاست و اخبار و آمار جنگ داخلی را ثبت می‌کند، اعلام کرد که نیروهای دولتی سوریه تمامی مناطق تصرف شده توسط شورشیان را پس گرفته و بمباران مناطق تحت کنترل شورشیان را تشدید کرده‌اند.

به گفته این گروه، در حملات روز دوشنبه و اوایل وقت سه‌شنبه بیمارستان‌های سه شهر و روستا در مناطق تحت کنترل شورشیان در نواحی غربی حلب مورد هدف قرار گرفته و فعالیت همه آنها متوقف شده است. روسیه و سوریه هدف گرفتن بیمارستان‌ها را تکذیب می‌کنند.

به گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه و گروه‌های دفاع غیرنظامی، در جریان حملات هوایی اخیر حداقل سه غیرنظامی کشته و تعداد زیادی مجروح شده‌اند.

XS
SM
MD
LG