لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۱

«بدهی ۱۴۵۰ میلیارد تومانی» شرکت‌های هواپیمایی به وزارت نفت و فرودگاه‌ها


۸۰ درصد از بدهی ۸۰۰ میلیارد تومانی متعلق به سه شرکت هواپیمایی آسمان، ماهان و هما است.
۸۰ درصد از بدهی ۸۰۰ میلیارد تومانی متعلق به سه شرکت هواپیمایی آسمان، ماهان و هما است.

شرکت‌های هواپیمایی ایران حدود ۸۰۰ میلیارد تومان به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و ۶۵۰ میلیارد تومان به فرودگاه‌های داخلی بدهی دارند که مجموع این دو بدهی هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی می‌گوید که بیش از ۸۰ درصد از بدهی ۸۰۰ میلیارد تومانی متعلق به سه شرکت هواپیمایی آسمان، ماهان و هما است.

به گفته آقای سامانی، این سه شرکت بابت «پروازهای تکلیفی» مطالباتی از دولت دارند و دولت قبول کرده است بابت خدماتی که از این شرکت‌ها گرفته، ‌پولی نپرداخته است.

بدهی شرکت‌های هواپیمایی ایران به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و فرودگاه‌ها در سال‌های گذشته نیز بار‌ها خبرساز شده است.

شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در ۱۸ دی ماه ۹۱ از دادن سوخت به شرکت‌های هواپیمایی امتناع کرد که در نتیجه، اکثر پرواز‌ها در آن روز لغو شد.

مسئولان شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در آن زمان بدهی شرکت‌های هواپیمایی به این شرکت را ۴۶٠ میلیارد تومان ذکر کرده بودند.

با حذف یارانه‌ها، قیمت بنزین ارائه ‌شده به هواپیماهای مسافربری ایران از لیتری ١٠٠ تومان به ۶۰۰ تومان در سال ۹۴ افزایش یافته است.

در همین حال، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت که از سال ۹۰ و با مصوبه دولت نرخ خدمات فرودگاهی به بیش از پنج برابر افزایش یافته که پس از اعتراض شرکت‌های هواپیمایی، قرار شده که نرخ‌ها تعدیل شود و دو طرف در مبنای محاسبه به تفاهم رسیدند.

به گزارش خبرگزاری فارس، وی همچنین اعلام کرد که این اختلاف نظر باعث شده تا «بدهی‌های انباشته» برای شرکت‌های هواپیمایی ایجاد شود.

به گفته آقای سامانی، برخی از فرودگاه‌ها به دلیل بدهی شرکت‌های هواپیمایی کانترهای پروازی را می‌بندند و با پرسنل شرکت‌های هواپیمایی همکاری نمی‌کنند که این اقدامات باعث تاخیر در پرواز‌ها می‌شود.

آقای سامانی در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا همچنین گفت که شرکت‌های هواپیمایی به دلیل پرواز به «فرودگاه‌های زیان‌ده و مناطق کمتر برخوردار» در طول برنامه پنجم توسعه ۵۰۰ میلیارد تومان ضرر کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۲ فرودگاه کشور در مناطق «کمتر برخوردار» قرار دارند، از دولت خواست که به شرکت‌های هواپیمایی یارانه پرداخت کند.

مقامات شرکت فرودگاه‌های ایران در سال‌های گذشته بار‌ها تاکید کرده‌اند که از ۵۴ فرودگاه ایران ۵۰ فرودگاه زیان‌ده هستند.

با این حال پرواز به این فرودگاه‌ها و همچنین ساخت فرودگاه‌های جدید در برخی از شهر‌ها ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG