لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۰

نبش قبر آلنده برای کشف حقیقت؛ قتل یا خودکشی؟


تابوت حامل جسد سالوادور آلنده روز ۲۳ مه برای کالبد شکافی از مقبره خانوادگی اش منتقل شد.
تابوت حامل جسد سالوادور آلنده روز ۲۳ مه برای کالبد شکافی از مقبره خانوادگی اش منتقل شد.
روز دوشنبه سانتياگو پايتخت شيلی، شاهد بيرون آوردن باقی مانده جسد سالوادور آلنده رييس جمهور سوسياليست اين کشور بود. رييس جمهوری که با کودتای پينوشه در شیلی، دولت را از دست داد، و همان روز اول کودتا يا کشته شد.

حال نبش قبر آلنده برای پاسخ يه اين پرسش انجام شده است؛ خودکشی يا قتل؟


يازدهم سپتامبر تنها يادآور حمله به برج های دو قلو در نيويورک نيست. نزدیک به سه دهه پيش از آن در سال ۱۹۷۳، در همين روز، کشور شيلی، شاهد کودتايی بود که در پی آن دولت سوسياليست اين کشور سقوط کرد و ديکتاتوری جای آن را گرفت؛ حکومتی استبدادی به رهبری آگوستو پينوشه.

يازدهم سپتامبر ۱۹۷۳ البته، روزی است که مرگ مرموز سالوادور آلنده را نيز در خود جا داده است. مرگی که برخی آن را نتيجه خودکشی می دانند، و برخی آن را قتل می خوانند.

حال روز دوشنبه ۲۳ مه ۲۰۱۱ ميلادی، پس از گذشت چند دهه از آنچه که آن زمان در سانتياگو رخ داده، با مجوز قضايی، عمليات نبش قبر آلنده انجام شد تا آزمايش های دقيق نشان دهد دليل اين مرگ چه بوده و به سالها حدس و گمانه زنی در این زمینه خاتمه داده شود.

البته آن گونه که مرکز تحقيقات پزشکی شيلی اعلام کرده است همه اينها به وضعيت باقی مانده جسد آلنده بستگی دارد که در هنگام مرگ ۶۵ سال داشت.

در زمان کودتای ۱۹۷۳، مقام های دولتی اعلام کردند آلنده خود را با تفنگی که از فيدل کاسترو، رهبر کوبا هديه گرفته بود، کشته است. اما نه تنها اسلحه و گلوله هايش برای عموم به نمايش در نیامد، بلکه حتی خانواده آلنده، اجازه ديدن جسد وی را پیدا نکردند.

دادستان شيلی ماه ژانويه گذشته از ۷۲۵ مورد تقاضای تحقيق در مورد نقض حقوق بشر در دوران ۱۷ سال ديکتاتوری پينوشه خبر داد؛ پرونده هايی که به آنها رسيدگی نشده بود. پرونده سالوادور آلنده هم يکی از اين پرونده ها بود.

حال با تصميم دادگاه، و با حضور خانواده آلنده و نمايندگان صليب سرخ جهانی، در مقبره خانوادگی آلنده گشوده شد و تابوت حامل آلنده بيرون آورده شده است تا شايد به روشن شدن حقيقت مرگ اين رييس جمهور پيشين شيلی کمک کند.

خانواده آلنده و بسياری از دوستان و هواداران او بر اين باورند که سالوادور آلنده، در زمانی که کاخ رياست جمهوری لا مونِدا تحت بمباران قرار داشت، به دليل اينکه نمی خواست تسليم نيروهای پينوشه شده و مجبور به استعفا شود، به زندگی خود پايان داده است.

ولی فيدل کاسترو، رهبر کوبا، پاره ای از رهبران چپگرا و برخی رسانه ها، می گويند که آلنده به ضرب گلوله سربازان دستگاه کودتا کشته شده است.

پزشکی قانونی دوران ديکتاتوری اعلام کرد که آلنده با نهادن اسلحه زير چانه خود، به زندگی اش پايان داده است. اما در سال ۲۰۰۸ ميلادی، متخصصی به نام لوييس راوانال، با بررسی اين گزارش، اعلام کرد که گزارش دوران پينوشه می گويد، دو زخم بر اثر گلوله بر روی جسد ديده شده که اين گفته با موضوع خودکشی در تناقض است.

سالوادور آلنده، که در زمان مرگ ۶۵ سال داشت، پزشک بود و ناظران بر اين باورند که وی اولين رييس جمهور مارکسيست بود که به صورت دمکراتيک به این سمت دست پیدا کرد.
  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG