لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۶

علی جنتی: هیچ مجوزی به تک‌خوانی زنان داده نخواهد شد


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در دیدار با آیت‌الله وحید خراسانی از مراجع تقلید، تاکید کرد که «هیچ مجوزی» به تک‌خوانی زنان داده نخواهد شد و همچنین جلوی چاپ «رمان‌های مبتذل و تفرقه‌انگیز» گرفته شده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، علی جنتی روز پنجشنبه ۲۱ آبان اعلام کرد که وزارت ارشاد «تاکنون هیچ مجوزی به تک‌خوانی زنان نداده است و نخواهد داد اما متاسفانه در مورد این موضوع شاهد شایعه پراکنی‌هایی هستیم».

به گفته آقای جنتی، حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در مراسم افتتاح نمایشگاه مطبوعات از این موضوع «ابراز ناراحتی» کرده است.

وی اضافه کرد: «عده معدودی با این دولت مخالفند و در همه قضیه‌ها خود را ارزشی می‌دانند اما با انحطاط اخلاقی، دروغ‌سازی و شایعه پراکنی، وقت زیادی از ما را برای صدور تکذیبیه و روشن کردن اصل ماجرا می‌گیرند».

آیت‌الله وحید خراسانی نیز در دیدار با آقای جنتی گفته است که «خطر تبلیغ بهاییت، وهابیت و مسیحیت افکار ملت را تهدید می‌کند و دفع این خطر‌ها از وظیفه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است».

بهمن ماه سال گذشته حسین نوری همدانی و ناصر مکارم شیرازی، دو تن از مراجع تقلید مقیم قم، به صدور مجوز وزارت ارشاد برای انتشار آلبومی که به گفته آن‌ها در آن یک زن آواز خوانده است، اعتراض کرده و گفته بودند که جلوی آوازه‌خوانی زنان را در ایران می‌گیرند.

انتقاد آن‌ها به انتشار آلبوم «تو را‌‌ ای کهن بوم و بر دوست دارم» توسط نشر چشمه بود که با خوانندگی همزمان و دو صدایی محسن کرامتی و نوشین طافی به بازار موسیقی عرضه ‌شده بود.

در‌‌ نهایت برخی از منتقدان از جمله مرتضی آقا تهرانی دبیرکل جبهه پایداری، اعلام کردند که پس از گوش کردن آن، متوجه شده‌اند که این آلبوم تک‌خوانی زن نبوده است.

«اتاق فکر» مخالفان برای «جعل و تحریف اخبار»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران روز ۱۶ بهمن ۹۳ در واکنش به انتقاد‌ها از «تک‌خوانی زنان» گفته بود که «عده‌ای با اطلاع رسانی نامناسب به مراجع، علما، ائمه جمعه و نمایندگان مجلس، اطلاعات غلطی می‌دهند».

آقای جنتی روز پنجشنبه نیز در مصاحبه با خبرنگاران گفت عده‌ای که با دولت «سرسازگاری ندارند» و در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدای دیگری به جز حسن روحانی داشتند، به دنبال «اختلاف» میان دولت و مراجع تقلید هستند.

وی تاکید کرد: «آن‌ها در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی اتاق فکر دارند و با هم هماهنگی می‌کنند و اخبار جعل و تحریف شده را منتشر و برای نمایندگان مجلس، ائمه جمعه و دفا‌تر آیات عظام تقلید ارسال می‌کنند و ما هم مرتب باید تکذیب کنیم».

وزیر ارشاد ایران با اشاره به توزیع برخی بولتن‌ها و نشریات علیه شخصیت‌ها در قم و شهرهای دیگر، افزود: «متاسفانه عده‌ای شبنامه توزیع می‌کنند و چون بدون مجوز هستند بنایی هم نداریم با آن‌ها برخورد کنیم ولی این کار درستی نیست».

آقای جنتی ۱۶ تیر۹۳ نیز گفته بود برخی بولتن‌ها که از طرف برخی نهاد‌ها و با بودجه دولتی تهیه می‌شود «سر تا پایشان دروغ می‌گویند».

پیش از آن نیز سایت سحام‌نیوز، رسانه نزدیک به مهدی کروبی نوشته بود که «نیروهای سیاسی عضو جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی و نیروهای مرتبط با اطلاعات سپاه پاسداران» مراکزی را برای «بولتن‌سازی، تهیه گزارش‌های تخریبی، تغذیه رسانه‌ها، سوژه‌سازی خبری و جنگ روانی علیه دولت» ایجاد کرده‌اند.

با این حال محمود علوی وزیر اطلاعات ایران ۲۰ بهمن ۹۳ گفته بود که آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، اقدامات برخی از بولتن‌سازان علیه دولت را «تقبیح» کرده است.

ممنوع القلم بودن افراد «بدنام» که در خارج کار می‌کنند

وزیر ارشاد همچنین در پاسخ به سئوالی درباره افراد ممنوع‌القلم گفت: «ما لیست خاصی از افراد ممنوع‌القلم نداریم ولی به طور طبیعی افراد ضد انقلاب و کسانی که علیه انقلاب و نظام قلم می‌زنند و بدنام هم هستند و در خارج کار می‌کنند مجوز انتشار در داخل کشور ندارند».

آقای جنتی سال گذشته از «ابلاغ» نهادهای امنیتی درباره ممنوع القلم بودن برخی افراد خبر داده و در عین حال گفته بود که سیاست کلی این وزارتخانه برای صدور مجوز کتاب، محتوای آن است.

پیش از آن حسن روحانی رییس جمهوری ایران، در گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه دولت خود گفته بود که خیلی از نویسنده‌ها «ممنوع القلم» شده بودند و ما آن‌ها را به «صریح القلم» تبدیل کردیم.

XS
SM
MD
LG