لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۱

پاسخ وزیر ارشاد ایران به اژه‌ای: لغو کنسرت‌ها دلایل امنیتی ندارد


غلامحسین محسنی اژه‌ای (راست) و علی جنتی.
غلامحسین محسنی اژه‌ای (راست) و علی جنتی.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران گفته است که این وزارتخانه مجوز برگزاری کنسرت «پاپ» در برخی شهر‌ستان‌ها را صادر نمی‌کند و علت لغو بعضی کنسرت‌ها را هم «امنیتی» نمی‌داند.

علی جنتی روز چهارشنبه، ۲۶ خرداد، این اظهارات را در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «موج» و در پاسخ به اظهارات غلامحسین محسنی اژه‌ای٬ سخنگوی قوه قضائیه، درباره علت لغو مجوز برخی کنسرت‌ها بیان کرده است.

محسنی اژه‌ای روز ۲۳ خرداد گفته بود لغو مجوز برخی کنسرت‌ها با هدف جلوگیری از «مسائل مجرمانه، خلاف قانون، ضد امنیتی یا ضد نظم عمومی» صورت گرفته است.

این مقام قضایی در عین حال افزوده بود دادستانی در صورتی اجازه برگزاری کنسرت‌ها را صادر خواهد کرد که «کسانی تعهد بدهند در این کنسرت‌ها خلافی» رخ نمی‌دهد.

وزیر ارشاد ایران در واکنش به این اظهارات به لغو مجوز کنسرت کیهان کلهر و شهرام ناظری از سوی دادستانی‌ اشاره کرده و از مقام‌های قضایی پرسیده که آیا نواختن «کمانچه» جرم است؟

دادستانی نیشابور تاکنون دو بار کنسرت شهرام ناظری و یک بار کنسرت کیهان کلهر را لغو کرده که این اقدام با اعتراض‌ها و انتقاد‌های قابل توجهی مواجه شده است.

وزیر ارشاد هم با بیان اینکه استان خراسان «وضعیت خاصی» دارد از افزایش تعداد کنسرت‌های لغو شده در این استان انتقاد کرده است.

آقای جنتی در ارتباط با سخنان محسنی اژه‌ای نیز گفته که «وزارت ارشاد تعهد داده» در صدور مجوز برگزاری کنسرت در شهرستان‌ها با «حساسیت بالایی» عمل کند.

دامنه حساسیت‌های وزارت ارشاد تا جایی پیش رفته که علی جنتی به صراحت اعلام کرده است مجوز برگزاری کنسرت «پاپ» در برخی شهرستان‌ها صادر نمی‌شود.

وی همچنین اظهارات محسنی اژه‌ای مبنی بر لغو ۹ کنسرت از ۳۰۰ کنسرت دارای مجوز طی سال‌ جاری را رد کرده و گفته که «تعداد کنسرت‌های لغو شده بیشتر از این رقم است».

علی جنتی در عین حال تاکید کرده که لغو مجوز این کنسرت‌ها نیز دلایل «امنیتی» نداشته است.

وی همچنین گفته است: «باید در برخورد با برگزاری کنسرت‌ها تجدیدنظر شود و اجازه» داده شود کنسرت‌هایی که مجوز وزارت ارشاد را دارند٬ برگزار شود.

وزیر ارشاد ایران روز ۱۶ خرداد هم دخالت قوه قضائیه را «مانع اصلی» برگزاری برخی کنسرت‌ها خوانده و از نامه‌نگاری با مقام‌های این نهاد برای اجرای کنسرت‌های مجوزدار خبر داده بود.

اختلاف‌ها میان دولت با قوه قضائیه بر سر برگزاری کنسرت‌ در شهر‌های مختلف در ماه‌های اخیر افزایش یافته است.

فروردین ماه امسال کنسرت موسیقی سنتی علی زند وکیلی در شاندیز مشهد لغو شد که با اعتراض سخنگوی دولت و خانه موسیقی ایران همراه شد.

در سال‌های گذشته پس از مخالفت احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد با برگزاری کنسرت در این شهر، تعدادی از کنسرت‌ها در مشهد و دیگر شهرهای استان خراسان رضوی لغو شد.

علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی هم روز دوشنبه ۱۷ خرداد از قوه قضاییه خواسته بود ممنوعیت احتمالی برگزاری کنسرت در این استان را ابلاغ کند تا «همه تکلیف خود را بدانند».

XS
SM
MD
LG