لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۹

سرداران نظامی و علی کريمی


علی کریمی (چپ) همراه با محمد رویانیان، مدیر باشگاه پرسپولیس
علی کریمی (چپ) همراه با محمد رویانیان، مدیر باشگاه پرسپولیس
علی کريمی که پس از شکست پرسپوليس در فينال جام حذفی مقابل سپاهان اعلام بازنشستگی کرده بود، پس از ابراز ناراحتی کارلوس کی‌روش از نحوه خداحافظی او به عنوان يک بازيکن بزرگ، آمادگی‌اش برای بازگشت به ميادين را اعلام کرد.

علی دايی سرمربی جديد پرسپوليس تمايلی برای تمديد قرارداد کريمی نشان نداده اما تيم‌های تراکتورسازی تبريز، فولاد خوزستان و نفت تهران رسماً خواستار جذب مرد سال ۲۰۰۴ فوتبال آسيا شده‌اند.

مديرعامل باشگاه پرسپوليس در پاسخ به درخواست هواداران اين تيم برای حفظ علی کريمی، او را «ام‌الفساد» فوتبال ايران خوانده است.

محمد رويانيان اين جمله را در حاشيه افتتاح رستوران‌ باشگاه پرسپوليس به زبان آورده و سپس اعلام کرده همه طرفداران پرسپوليس در انتخابات رياست جمهوری شرکت خواهند کرد. او پس از بيان اين جمله از حاضرين خواسته تشويقش کنند!

پس از درج گزارش در ايسنا، اين خبرگزاری پاسخ کوتاهی از ستاره پرطرفدار فوتبال ايران منتشر کرد که گفته بود اظهارات رويانيان ارزش فکر کردن ندارد و «حالا ببينيم رويانيان اگر جرات دارد به علی دايی هم چک‌های دستفروش بدهد.»

کنايه علی کريمی به چک‌هايی است که باشگاه پرسپوليس به جواد کاظميان داده بود اما بعداً مشخص شد به دستفروشی تعلق دارد که بساط خود را در خيابان پهن می‌کند.

بازتاب گسترده اظهارات رويانيان عليه کريمی باعث شد باشگاه پرسپوليس حرف‌های مديرعاملش را تکذيب کند. اما علی کريمی که به صراحت بيان در فوتبال ايران شهره است، پاسخ مجددی به رويانيان داد که در خبرگزاری مهر منتشر شد: «چقدر دروغ و بازی کردن با افکار مردم؟ بعضی از مديران چيزی از خود ندارند. حرف‌های زيادی برای گفتن هست. هواداران خسته شده‌اند از اين همه وعده وعيد. اميدوارم او ديگر به پر و پای من نپيچد».

در پی مصاحبه کريمی و شدت گرفتن واکنش هواداران پرسپوليس، اين باشگاه مجدداً بيانيه‌ای صادر کرد و يادآور شد که رويانيان هرگز قصد توهين و بی‌احترامی به کريمی را نداشته. در اين بيانيه آمده است که رويانيان به رغم واکنش تند کريمی نيز در مقام پاسخگويی برنيامده و به منظور حفظ آرامش پرسپوليس، سکوت اختيار کرده.

اين باشگاه، ماجرای پيش آمده را به اهداف از پيش تعيين شده نسبت داده و از هوادارانش خواهش کرده با حساسيت و دقت بيشتری مراقب جريان‌سازی‌ها باشند تا از بروز «سوء تفاهمات، سوء تعبيرها و شايعات» جلوگيری کنند.

در اين بيانيه از خبرنگاران درخواست شده از اين پس در مواجهه با مدير عامل يا ساير مسئولان باشگاه پرسپوليس، هيچ سوالی درباره علی کريمی مطرح نکنند!

از سردار آجورلو تا سردار رويانيان

در فوتبال ايران، علی کريمی از معدود بازيکنانی است که در مواجهه با مديرعاملان نظامی باشگاه‌ها، واهمه‌ای در بيان انتقادات نداشته. او قبل از سردار رويانيان، مشابه همين برخورد را با سردار آجورلو در باشگاه استيل آذين هم داشت.

مرداد ۱۳۸۹ کريمی به اتهام «روزه خواری در ملاء عام» از تیم استیل آذین اخراج شد. بخش خبری شبکه اول صداوسيمای جمهوری اسلامی ايران به انتقاد شديد از کريمی پرداخت.

مصطفی آجورلو مديرعامل باشگاه استيل آذين که حکم اخراج کريمی را صادر کرده بود، به برنامه تلويزيونی ۹۰ گفت: «من پاسدار انقلاب هستم. برای فوتبال نيامده‌ام بلکه برای حفظ ارزش‌های انقلاب و دينی خودم آمده‌ام.»

معاون حقوقی باشگاه استيل آذين نيز در گفت و گو با خبرگزاری فارس، از قوانين مجازات اسلامی صحبت کرده و افرادی که در انظار عمومی فعل حرام انجام دهند را مستحق ۱۰ روز تا دو ماه حبس يا تحمل ۷۴ ضربه شلاق دانست.

محمد کوثری نماينده تهران در مجلس شورای اسلامی خواستار حذف اشخاصی شد که چنين تخلف‌هايی را مرتکب می‌شوند.

اما در طرف مقابل، واکنش حاميان کريمی در رسانه‌ها و دنيای مجازی نيز چشمگير بود. صفحه حمايت از علی کريمی در فيسبوک ده‌ها هزار عضو گرفت. کمپين حمايت از کريمی نيز متنی را به زبان انگليسی تنظيم و به فيفا ارسال کرد.

بازيکنان استيل آذين در حمايت از علی کریمی گفتند روز بازی با استقلال، همه بازيکنان تيم ما در رستوران غذا خوردند و ۹۵ درصد فوتباليست ها نيز روزه نمی گيرند!

آن‌ها معتقد بودند که دليل اخراج کريمی روزه خواری نبود. بلکه انتقادات کريمی از سردار آجورلو باعث شد ماجرای روزه خواری مطرح شود.

در آن مقطع، کريمی به استيل آذين بازگشت و اين «پاسدار انقلاب» بود که ناگزير شد با تداوم نتايج ضعيف، آن تيم را ترک کند. کارشناسان فوتبال معتقدند سرنوشت مشابهی چشم انتظار محمد رويانيان خواهد بود و در فصل آينده نام علی کريمی به عنوان نماد جديد اعتراض بر روی سکوهای ورزشگاه آزادی، سرداده خواهد شد.
XS
SM
MD
LG