لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۲

هواپیمایی «آلیتالیا» مشتری ندارد


کانديداهای اصلی خريد آليتاليا در حال حاضر شرکت هواپيمايی آئروفلوت روسيه و کارلو د بندتتی، سرمايه گذار ايتاليايی هستند.
کانديداهای اصلی خريد آليتاليا در حال حاضر شرکت هواپيمايی آئروفلوت روسيه و کارلو د بندتتی، سرمايه گذار ايتاليايی هستند.

وزارت اقتصاد ايتاليا که سهام دار اصلی شرکت هواپيمايی آليتالياست، ۳۹.۳ در صد از سهام آن را در اجرای طرح خصوصی سازی از هفته ها پيش به معرض فروش گذارده است، ولی تاکنون هيچ کدام از يازده کانديدای خريد اين سهام طرحی جدی برای خريد آن ارائه نکرده اند.


آليتاليا با وجود آنکه يکی از مهم ترين شرکت های هواپيمايی جهان به حساب می آيد از سال ها پيش در پيامد برنامه ريزی های اشتباه خود با کسری بودجه مواجه است و ۳۱ دسامبر سال ۲۰۰۶ ميلادی بيلان ساليانه اش را با ۳۸۰ ميليون يورو ضرر بست.


در حال حاضر بدهی های آليتاليا به بانک ها افزون بر يک ميليارد يورو ارزيابی می شود و اين در حالی است که دو سال پيش دولت رم بدهی های قبلی اين شرکت را که برابر با يک ميليارد يورو بود به بانک ها پرداخت کرد.


تاکنون يازده گروه بانکی، شرکت هواپيمايی و سرمايه گذار برای خريد ۳۹.۳ در صد آليتاليا که به آنها اجازه کنترل و اداره اين شرکت هواپيمايی را می دهد آمادگی خود را برای خريد آن اعلام کرده اند.


هر چند که دو کانديدای آمريکايی گروه تگزاس پاسيفيک و مارتين پترسن گلوبال ادوايزرز، گويا درصددند از اين فهرست خارج شوند.


در حال حاضر بدهی های آليتاليا به بانک ها افزون بر يک ميليارد يورو ارزيابی می شود و اين در حالی است که دو سال پيش دولت رم بدهی های قبلی اين شرکت را که برابر با يک ميليارد يورو بود به بانک ها پرداخت کرد.

کانديداهای اصلی خريد آليتاليا در حال حاضر شرکت هواپيمايی آئروفلوت روسيه و کارلو د بندتتی، سرمايه گذار ايتاليايی هستند که اين دومی در صورت موفقيت پای شرکت فرانسوی اير فرانس را نيز به ميان خواهد کشيد.


سهام تلکوم، مهم ترين شرکت مخابرات ايتاليا نيز که چند سال پيش به بخش خصوصی واگذار شده بود، از سوی صاحب کنونی اش مارکو ترونکتی پراورا به معرض فروش گذارده شده است.


کانديدای اصلی جانشين ترونکتی پراورا تا روز چهارشنبه، شرکت فرامليتی آمريکا ای تی اند تی (AT&T) بود که پس از بررسی دقيق اين پرونده از سرمايه گذاری در ايتاليا صرف نظر کرد.


راندال استفنسن، مدير ای تی اند تی گفت: شرايط کنونی برای اين چنين سرمايه گذاری مهمی مساعد نيست.


رونالد اسپولی، سفير آمريکا در ايتاليا دلايل صرف نظر ای تی اند تی را، «حضور پر رنگ دولت در زمينه های اقتصادی » دانست. دخالت دولت و به ويژه احزاب سياسی در رشته های حياتی اقتصادی به گفته بسياری از صاحب نظران به سدی در مقابل سرمايه گذاری خارجی ايتاليا تبديل شده است.


لوکا دی مونته زمولو، دبير کل اتحاديه صاحبان صنايع ايتاليا، در اين رابطه می گويد که «قوانين غير منطقی، دخالت احزاب سياسی و کوتاه بينی دولت ها باعث شده اند که نام ايتاليا از فهرست کشورهای مناسب برای سرمايه گذاری های بين المللی حذف شود.»


شرکت مکزيکی «آمريکا موويل» که يکی ديگر از کانديداهای خريد سهام تلکوم بود به دليل فشارهای سياسی از حضور در بازار ايتاليا صرف نظر کرد.


با صرف نظر کردن سرمايه گذاران خارجی از خريد تلکوم، سيلويو برلوسکونی، نخست وزير سابق ايتاليا و صاحب مهم ترين امپراتوری تلويزيونی اروپا، تنها کانديدايی است که هنوز در صحنه باقی مانده است، هرچند که بسياری از شخصيت های چپ گرا به شدت مخالف فروش تلکوم به رهبر اپوزيسيون هستند.


سيلويو برلوسکونی که ثروتمندترين مرد ايتالياست در صورتی که بتواند اداره شرکت مخابرات را نيز به عهده بگيرد، از قدرتی برخوردار خواهد شد که ديگر کسی در ايتاليا قادر به مقاومت در مقابل او چه در زمينه اقتصادی و چه سياسی نخواهد بود.


XS
SM
MD
LG