لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۳

سازمان ملل متحد: ۲۰۰ هزار نفر از شهر «حلب» سوریه گريخته‌اند


همزمان با شدت گرفتن درگيری‌ها در شهر حلب سوريه ميان نيروهای دولتی اين کشور و مخالفان مسلح، سازمان ملل متحد اعلام کرد که دستکم ۲۰۰هزار نفر از ساکنان اين شهر به مناطق امن‌تر گريخته‌اند.

اين در حالی است که نيروهای ارتش دولتی سوريه اعلام کرده‌اند که کنترل يکی از مناطق شهر حلب را از مخالفان باز پس گرفته‌اند.

از سوی دیگر، اعلام مواضع بين المللی در خصوص درگيری‌های حلب همچنان ادامه دارد. دبيرکل اتحاديه عرب گفته است آنچه که در سوريه و حلب روی می‌دهد، در حد «جنايت جنگی» اسد.

وزير دفاع ايالات متحده آمريکا هم گفته است که نظام بشار اسد با حمله به حلب، ميخ ديگری به تابوت خود می‌کوبد. فرانسه خواستار نشست فوری شورای امنيت سازمان ملل متحد شده و عربستان سعودی نيز بار ديگر بر ضرورت توانمند سازی سوری‌ها برای دفاع از خود تاکيد کرده است.

۲۰۰ هزار آواره از حلب گریخته اند

کميساريای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد شامگاه يکشنبه در بيانيه‌ای، شمار افرادی که از شهر حلب در نتيجه درگيری‌های دو روز گذشته ميان نيروهای دولتی و مخالفان گريخته‌اند را حدود ۲۰۰هزار نفر برآورد کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، والری آموس مسئول عمليات انسانی سازمان ملل متحد خواستار فراهم شدن امکان «رسيدن امن» آژانس‌های امداد رسان به ساکنان شهر حلب شد.

آموس در بيانيه‌ای در اين باره اظهار داشت: «از کسانی که طرفی در درگيری‌ها هستند می‌خواهم از هدف قرار دادن غير نظاميان پرهيز کنند و به آژانس‌های انسانی اجازه رسيدن امن به ساکنانی که در ميان درگيری‌ها گرفتار شده‌اند را بدهند تا کمک‌های لازم به آن‌ها ارائه شود.»

او افزود: «رسيدن آژانس‌های انسانی به خانواده‌هايی که در نتيجه درگيری‌های حلب، حماه و ديگر مناطق سوريه گريخته‌اند بسيار دشوار است. بسياری از افراد به طور موقت به مدارس و ساختمان‌های عمومی در مناطق امن‌تر پناه برده‌اند و آن‌ها اکنون نياز فوری به آب و غذا دارند.»

آموس خاطرنشان کرد: «حدود ۲۰۰هزار نفر در دو روز گذشته از درگيری‌ها در حلب و حومه آن فرار کرده‌اند. اما ما هنوز شمار افرادی که در مناطق شاهد درگيری گرفتار شده‌اند را نمی‌دانيم.»

درگيری‌های حلب

نيروهای دولتی سوريه می گویند که یکی از مناطق حلب را پس از درگيری شديد با مخالفان که همچنان کنترل برخی از مناطق اين شهر را در دست دارند، باز پس گرفته اند.

در دو هفته اخير، نيروهای وابسته به حکومت بشار اسد بيش از هر زمان ديگری برای حفظ سيطره خود بر مناطق مختلف سوريه جنگيدند. در اين دو هفته نيروهای مخالفان توانستند پس از انفجار ساختمان سازمان امنيت ملی سوريه در دمشق و کشته شدن چهارتن از سران امنيتی و نظامی اين کشور، پيروزهای چشمگيری به دست آورند.

نيروهای دولتی موفق شده‌اند پس از درگيری‌های خونبار، مناطقی از پايتخت را که کنترل آن به دست مخالفان افتاد، باز پس گيرند. اما نيروهای مسلح مخالفان همچنان کنترل مناطقی در حلب را در دست دارند. گزارشگران رويترز ايست‌های بازرسی وابسته به ارتش آزاد سوريه-مخالفان مسلح بشار اسد- را در جای جای حلب مشاهده کرده در حالی که پرچم‌های سياه ياسفيد با نمادهای اسلامی برافراشته‌اند.

در روزهای اخير، درگيری ميان مخالفان و نيروهای دولتی در منطقه صلاح الدين واقع در جنوب غرب حلب متمرکز شد. هليکوپترهای ارتش سوريه با گلوله باران مناطق تحت کنترل مخالفان، از نيروهای دولتی که بر روی زمين درگير هستند، پشتيبانی می‌کنند.

نيروهای مخالفان که مناطق تحت کنترل خود را با خودروهايی که روی آن‌ها پرچم استقلال سوريه با سه رنگ سبز، سفيد و سياه برافراشته‌اند، در می‌نوردند، می‌گويند که در حال مقاومت در برابر حملات نيروهای حکومت بشار اسد به منطقه صلاح الدين هستند.

يکی از افسران ارتش دولتی سوريه به تلويزيون دولتی اين کشور گفت: «توانستيم منطقه صلاح الدين را به طور کامل از افراد مسلح مزدور باز پس گيريم.» او افزود: «در چند روز آينده امنيت به شهر حلب باز خواهد گشت.»

خبرنگاران رويترز تا کنون نتوانسته‌اند برای بررسی صحت ادعای نيروهای دولتی سوريه، به منطقه صلاح الدين برسدند. اين در حالی است که ديده‌بان حقوق بشر سوريه از ادامه درگيری‌ها در حلب خبر می‌دهد.

جنايت جنگی

از سوی دیگر، نبيل العربی، دبيرکل اتحاديه عرب، گفت که آنچه در سوريه روی می‌دهد در مرز «جنايت جنگی» است که می‌توان عاملان آن را در دادگاه‌های بين المللی محاکمه کرد.

به گزارش خبرگزاری الشرق الاوسط مصر، نبيل العربی گفته است: «آنچه که در سوريه به ويژه حلب روی می‌دهد، در حد و اندازه‌های جنايت جنگی است.» او همچنين هشدار داده است که «عاملان اين جنايت‌ها تحت پیگرد قانونی بين المللی قرار خواهند گرفت.»

در همين حال، مصر، ليبی، و تونس پس از نشست وزرای امور خارجه‌شان در قاهره با صدور بيانيه‌ای، «نگرانی شديد» خود را از اوضاع انسانی بحرانی در سوريه اعلام کردند.

در اين بيانيه آمده است که سه کشور بر ضرورت اجرای مصوبات اتحاديه عرب تاکيد می‌کنند. اين بيانيه يادآور شده است: «از دولت سوريه می‌خواهيم که به شکلی فوری به خشونت‌ها پايان داده و اجرای طرح‌های صلح عربی و بين المللی را آغاز کند تا زمينه برای مرحله انتقال به نظامی دموکراتيک و آزاد فراهم شود.»

کوبيدن ميخ به تابوت نظام اسد

در همین حال، لئون پانه‌تا وزير دفاع آمريکا گفته است: حملات نيروهای دولتی سوريه به شهر حلب به مثابه کوبيدن ميخ ديگری به تابوت حکومت بشار اسد و نشان دهنده غير مشروع بودن نظام او است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، پانه‌تا که در آغاز سفر خاورميانه‌ای خود در هواپيما با خبرنگاران ‌گفت و گو می کرد، درباره گام‌های بعدی آمريکا در خصوص بحران سوريه سخنی به ميان نياورد.

وزير دفاع آمريکا به خبرنگاران گفت: «چنانچه دولت سوريه به حملات مصيبت بار خود عليه شهروندان خود در حلب ادامه بدهند، معتقدم که اين در ‌‌نهايت ميخی در تابوت بشار اسد خواهد بود.»

او افزود: «آنچه که اسد با ملت خود انجام می‌دهد نشان دهنده آن است که نظامش به پايان خود در حال نزديک شدن است. اين نظام مشروعيت خود را به طور کامل از دست داده است.»

او همچنين بر ضرورت کمک به معترضان سوری تاکيد کرد.

نشست فوری شورای امنيت

از سوی دیگر، لورن فبيوس وزير امور خارجه فرانسه گفت که پاريس خواهان نشست فوری شورای امنيت سازمان ملل متحد برای بررسی اوضاع سوری است.

فبيوس که روز دوشنبه با راديو آر. تی. ال مصاحبه کرده، بشار اسد را به «جلاد» ی توصيف کرد که کشورش به سمت يک کشتار بزرگ پيش می‌رود. او از سازمان ملل خواست هر چه در توان دارد برای پايان دادن به بحران سوريه انجام دهد.

وزير امور خارجه فرانسه گفت: «درخواست جلسه فوری شورای امنيت را مطرح خواهيم کرد. اين جلسه شايد آخر هفته و در سطح وزرای امور خارجه باشد.»

قرار است از روز چهارشنبه، فرانسه رياست دوره‌ای شورای امنيت سازمان ملل متحد را بر عهده گيرد.

عربستان سعودی: بايد سوری‌ها را در مقابل حکومت توانمند ساخت

عربستان سعودی می گوید که بايد سوری‌ها را برای حمايت از خود در مقابل حملات نيروهای دولتی توانمند ساخت.

سخنگوی وزارت امور خارجه عربستان سعودی در پاسخ به پرسش خبرگزاری رویترز درباره پايگاهی در شهر آدانا در ترکيه این اظهارات را مطرح کرد.

خبرگزاری رویترز پيش از اين به نقل از برخی منابع، از پايه گذاری پايگاه مشترکی ميان ترکيه، عربستان سعودی و قطر در شهر آدانا برای کمک مخابراتی- نظامی به معترضان سوری خبر داده بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه عربستان در اين باره به خبرگزاری رويترز گفت: «موضع سعودی در کمک مالی و انسانی به مردم سوريه معروف است. از جامعه جهانی هم خواستيم چنانچه نمی‌تواند از مردم سوريه حمايت کند، آن‌ها را برای حمايت از خود توانمند سازد.»

او افزود که نظام حاکم بر سوريه همه نوع اسلحه وارد می‌کند تا با مردم خود در جنگی خونبار بجنگد به گونه‌ای که گويا با دشمنی خارجی در حال جنگ است.

سخنگوی وزارت امور خارجه عربستان سعودی از پاسخ مستقيم به رويترز در خصوص پايگاه آدانا خودداری کرد.

اردوگاه جديد در اردن

اردن خود را برای استقبال از موج جديد مهاجران احتمالی از سوريه به دليل شدت گرفتن درگيری‌ها در اين کشور آماده می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دولتی اردن، منابع دولتی اين کشور می‌گويند که تا کنون نزديک به ۱۳۰هزار آواره سوری از زمان آغاز اعتراض‌ها در اين کشور، به اردن پناه برده‌اند.

آندرو هاربر نماينده کميساريای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد در مراسم افتتاح اردوگاهی جديد برای آوارگان سوری به فاصله ۱۰ کيلومتری از مرز سوريه در اردن گفت: «ما در انتظار رسيدن تعداد زيادی از مردم هستيم، مردمی که به کمک نياز دارند.»

او ادامه داد: «زنان و کودکانی را می‌بينيم که از مرز‌ها بدون همسر يا پدر فرار می‌کنند.»
XS
SM
MD
LG