لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۳

اثرات تغذيه نامناسب در ابتلا به بيماری آلزايمر


روزنامه «گاردين» در گزارشی علمی می نویسد که از چندين دهه پيش جنبه های گوناگون تاثير رژيم غذايی بد و يا به زبانی ديگر تغذيه ناکافی بر بروز بيماری های گوناگون مشخص شده بود. به همين خاطر در بسياری از جوامع مرفه چنين تصوری شکل گرفته بود که لايه های فقير تر جامعه که از تغذيه خوبی برخوردار نيستند به بيماری هايی نظير چاقی مفرط دچار می شوند.

يک چنين فرهنگی باعث می شد که مشکلات و عوارض ناشی از تغذيه بد را فقط به لايه های فقير نسبت دهند و بنابراين کليت جامعه از زير بار پاسخ دادن به اين معضلات فرار کند.

اما اکنون اکثريت تحقيقات علمی و پزشکی نشان می دهند که علاوه بر ناکافی بودن رژيم غذايی، خوردن مواد غذايی ناسالم نيز می تواند در به خطر انداختن سلامتی افراد پيامدهای جدی داشته باشد و اين دامن همه اقشار را خواهد گرفت. حتی اگر تک تک افراد جامعه به يک چنين نارسايی هايی مبتلا نشوند باز هم هزينه های پزشکی مربوط به درمان افراد مبتلا يک فشار مالی برای تک تک ماليات دهندگان خواهد بود.

روزنامه «گاردين» سپس می افزايد تحقيقات پزشکی جديد نشان می دهند که دلايل اصلی و بنيادی بروز بيماری آلزايمر به نحوه سوخت و ساز (متابوليسم) بدن مربوط می شود. حتی برخی از کارشناسان آلزايمر را نوع سوم ديابت نامگذاری کرده اند.

نشريه علمی «نيو ساينتيست» در شماره اول ماه سپتامبر خود بخشی از اين تحقيقات جديد را چاپ کرده است که تاکنون از سوی بخش عمده ای از مراجع علمی و پزشکی مورد تاييد قرار گرفته است.

طبق اين تحقيقات در حال حاضر حدود ۳۵ ميليون نفر در سراسر جهان به بيماری آلزايمر مبتلا هستند. اگر روند فعلی افزايش تعداد مبتلايان به اين بيماری را مبنا قرار دهيم تا سال ۲۰۵۰ تعداد مبتلايان به اين بيماری از مرز صد ميليون نفر عبور خواهد کرد.
يکی از عوامل بسيار مهم در به خطر افتادن کيفيت تغذيه اکثريت مردم نحوه توليد مواد غذايی به شکل صنعتی و يا توليد انبوه است. شرکت های توليد کننده مواد غذايی آمده و يا خوراکی های ديگری نظير چيپس، شکلات و ساير تنقلات صنعتی که در غرب به «خوراک آشغال» شهرت پيدا کرده اند بدون هيچ کنترلی هر چه که می خواهند از نمک و روغن گرفته تا چربی و شکر به اين محصولات اضافه می کنند.

آن طور که اکثر پژوهشگران می گويند دليل اصلی بروز آلزايمر واکنش های غيرعادی مغز به ماده انسولين است. بنابراين همانطور که طی چند دهه اخيرارتباط بين رژيم غذايی بد با مشکل چاقی مفرط و بيماری ديابت نوع دو ثابت شده است می توان نتيجه گرفت که در ۳۰ سال آينده پيامدهای تغذيه نامناسب شمار مبتلايان به آلزايمر را چند برابر خواهد کرد.

انسولين ماده شيميايی يا هورمونی است که کبد، ماهيچه ها و بافت های چربی بدن انسان را وادار می کند تا قند موجود در خون را جذب کنند. بيماری ديابت نوع دو بر اثر کمبود ماده انسولين و يا مقاومت ارگان های بدن در برابر پيام هايی که انسولين صادر می کند ايجاد می شود و بنابراين قند (گلوکز) موجود در خون تصفيه نشده و انباشت می شود.

اکنون مشخص شده که بيماری آلزايمر با ديابت نوع دو و حتی چاقی مفرط ارتباط بسيار نزديکی دارد. در تحقيقاتی که اولين بار در سال ۲۰۰۵ انجام شد دانشمندان متوجه شدند که در مغز افراد مبتلا به آلزايمر ميزان توليد و وجود انسولين و مواد مشابه بسيار کمتر از حد نصاب طبيعی است. در نتيجه اين آزمايشات مشخص شد که علاوه بر پانکراس (لوزالمعده) در مغز انسان نيز انسولين و مواد مشابه توليد می شود.

در آزمايش هايی که از آن زمان به بعد صورت گرفته است ارتباط بين رژيم غذايی و فعاليت بخش های مربوط به حافظه در مغز انسان روشن تر شده اند.

روزنامه «گاردين» در بخش پايانی اين مطلب يادآوری می کند که يکی از عوامل بسيار مهم در به خطر افتادن کيفيت تغذيه اکثريت مردم نحوه توليد مواد غذايی به شکل صنعتی و يا توليد انبوه است.

شرکت های توليد کننده مواد غذايی آمده و يا خوراکی های ديگری نظير چيپس، شکلات و ساير تنقلات صنعتی که در غرب به «خوراک آشغال» شهرت پيدا کرده اند بدون هيچ کنترلی هر چه که می خواهند از نمک و روغن گرفته تا چربی و شکر به اين محصولات اضافه می کنند.

سلول های عصبی که در بدن انسان مسئوليت تشخيص کيفيت مواد غذايی را برعهده دارند تحت تاثير اين حجم زياد از مواد افزودنی عملا قادر به انجام وظيفه خود نيستند و به مرور طی دهه های اخير درصد بيشتری از جمعيت کشورهای جهان به مصرف اين نوع مواد غذايی روی آورده اند.

يکی از نتايج اسف بار اين تغيير عميق و گسترده در رژيم غذايی مردم بيماری هايی نظير ديابت و چاقی مفرط بوده اند ولی اکنون بايد آلزايمر را نيز به اين فهرست افزود.
XS
SM
MD
LG