لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۵

آمانو: اجرای توافق ژنو درباره برنامه اتمی ایران طبق برنامه پیش می‌رود


یوکیو آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی
یوکیو آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی
یوکیو آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه، دوازدهم اسفند، گفت توافق ژنو که آذرماه بین ایران و گروه پنج به علاوه یک به دست آمد، طبق برنامه پیش می‌رود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یوکیا آمانو در عین حال افزود که همچنان اقدامات زیادی باید انجام شود تا به همه مسائل رسیدگی شود.

آقای آمانو که در آغاز نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی سخن می‌گفت افزود که آژانس همچنان به یک میلیون و ۶۰۰ هزار یورو برای انجام وظایفش بر مبنای توافق ژنو احتیاج دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر مبنای توافق ژنو موظف شده است که اقدامات تعیین شده برای ایران در طول شش ماه را تایید کند.

ایران و کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک شامل روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آمریکا همراه با آلمان روز ۲۴ نوامبر- سوم آذر ماه- در زمینه کاهش سطح فعالیت‌های هسته‌ای ایران و همزمان برداشتن برخی از تحریم‌ها ضد جمهوری اسلامی به توافق دست یافتند.

مدت زمان این توافق موقت شش ماه اعلام شده است ولی آن گونه که خبرگزاری ایسنا به نقل از رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر داده است، احتمال تمدید این دوره تا شش ماه دیگر وجود دارد.

ایران و گروه پنج به علاوه یک در روزهای ۲۸ بهمن تا اول اسفند مذاکرات خود را برای دستیابی به توافق نهایی آغاز کردند که در این نشست، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، و کا‌ترین اشتون، مسسو ل امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر سر محور‌ها و چارچوب مذاکرات به توافق رسیدند.

مذاکرات کار‌شناسی برای فراهم کردن مقدمات دور جدید گفت‌وگوهای نهایی قرار است روز چهارشنبه هفته جاری- ۱۴ اسفند- در وین برگزار شود که تا روز جمعه ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حمید بعیدی‌نژاد، مدیر کل سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه ایران گفته است که ریاست هیات کار‌شناسی ۱+۵ را «استفان کلمنت» دستیار ویژه کا‌ترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر عهده دارد.

وی گفته است که دستور کار این مذاکرات، انجام مباحث مقدماتی کار‌شناسی در خصوص راه حل جامع خواهد بود که نتیجه آن به نشست مدیران سیاسی گزارش خواهد شد.

دور بعدی مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ به ریاست محمد جواد ظریف و کا‌ترین اشتون طی روزهای ۱۷ تا ۱۹ مارس- ۲۶ تا ۲۹ اسفند ماه امسال- در وین اتریش برگزار می‌شود.
XS
SM
MD
LG