لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۳۰

آمانو: راستی‌آزمايی برنامه اتمی ايران هیچ پیشرفتی نداشته‌است


يوکيو آمانو، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی
يوکيو آمانو، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی
يوکيو آمانو، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز پنجشنبه، نهم آذرماه، در سخنانی گفت که به رغم «تلاش های فراوان» آژانس، راستی آزمايی جنبه های احتمالا نظامی برنامه هسته ای ايران هیچ پیشرفتی نداشته است.

آقای آمانو که در نشست شورای حکام- متشکل از ۳۵ کشور عضو- سخن می گفت تصريح کرد که «دستاوردهای مشخصی در اين زمينه به دست نيامده است.»

به گزارش خبرگزاری رويترز، مديرکل آژانس بار ديگر از ايران خواست تا امکانی فراهم کند که بازرسان آژانس به مجتمع نظامی پارچين در نزديکی تهران دسترسی پيدا کنند.

آژانس احتمال می دهد که ايران در اين پايگاه نظامی که زير نظر سپاه پاسداران است آزمايش های نظامی مرتبط با تسليحات هسته ای انجام داده است.

آقای آمانو ابراز نگرانی کرده که «فعاليت های گسترده» در پارچين به منظور پاکسازی آن از آزمايش های صورت گرفته، مانعی جدی بر سر تحقيقات آژانس بين المللی انرژی اتمی به شمار می رود.

وی اظهار داشت: «تصاوير ماهواره ای نشان می دهد که فعاليت های گسترده ای در زمينه جابجايی و جايگزينی حجم وسيعی از خاک منطقه در جريان است.»

اين مقام بلندپايه آژانس تصريح کرد که نهاد نظارتی تحت امر وی به شکلی راسخ متعهد به گفت و گو با ايران است و تاييد کرد که قرار است نمايندگان دو طرف در روز ۱۳ دسامبر- ۲۳ آذرماه- بار ديگر مذاکرات خود را از سر گيرند.

گفت و گوهای نمايندگان ايران و آژانس از ژانويه گذشته تاکنون دستاورد مشخصی در بر نداشته است.

آقای آمانو می گويد که «مذاکرات آينده فرصتی برای حل مسائل هسته ای ايران به صورت ديپلماتيک است. اکنون زمان آن فرا رسيده که به شکلی عاجل عمل کرده و از اين فرصت برای حل ديپلماتيک مسئله استفاده کنيم.»

وی از مقام های جمهوری اسلامی ايران خواست تا بدون فوت وقت به بازرسان آژانس اجازه دهند تا از پايگاه های نظامی که احتمال می رود در آنها فعاليت های هسته ای- نظامی صورت می گيرد، بازديد به عمل آورند.

ديپلمات های غربی در هفته جاری اعلام کردند که شورای حکام برنامه ای برای صدور قطعنامه ای در محکوميت ايران به دليل عدم همکاری آن با آژانس ندارند.

به گفته اين ديپلمات ها، چنين اقدامی می تواند فضای موجود برای انجام گفت و گو ميان ايران و آژانس و همچنين ايران و قدرت های بزرگ جهانی در قالب گروه پنج به علاوه يک را تحت تاثير منفی قرار دهد.

جامعه جهانی و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی بارها از ايران خواسته اند تا غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانيوم را که می‌تواند در ساخت سلاح هسته‌ای مورد استفاده قرار گيرد، متوقف کند.

اما فريدون عباسی، رييس سازمان انرژی اتمی ايران، روز چهارشنبه تاکيد کرد که عليرغم تحريم‌ها عليه برنامه هسته‌ای خود، ايران غنی‌سازی اورانيوم را «با قوت» ادامه خواهد داد.

غرب معتقد است که برنامه هسته‌ای ايران دارای ابعاد نظامی است و خواستار شفاف‌سازی تهران در اين زمينه شده است. ايران در مقابل می‌گويد برنامه هسته‌ای‌اش کاملا صلح‌آميز است.

آمریکا و اروپا به دليل آنچه امتناع تهران از همکاری با جامعه بين المللی در زمينه برنامه هسته‌ايش خوانده شده‌اند، تحريم‌های شديدی بر جمهوری اسلامی وضع کرده اند.
XS
SM
MD
LG