لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۷

آمانو: ايران باید درباره تحقيق بر روی تسلیحات هسته‌ای توضیح دهد


یوکیا آمانو، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی.
یوکیا آمانو، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی.
مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی گفته که همچنان از ايران می‌خواهد به تمام پرسش‌های مربوط به تحقيقات نظامی- هسته‌ايش در گذشته پاسخ دهد، هر چند که در توافق جديد با تهران به آنها اشاره‌ای نشده باشد.

يوکيا آمانو که روز سه شنبه، ۲۱ آبان، از سفر خود به تهران باز می‌گشت در فرودگاه وين به خبرنگاران گفت: «پرونده هسته‌ای ايران بسيار پيچيده است. نمی‌توانيم انتظار داشته باشيم که همه چيز يک شبه حل شود، به همين دليل رهيافت گام به گام را در اين زمينه انتخاب کرده‌ايم».

به گفته وی، آن موضوعاتی که در بيانيه مشترک ايران و آژانس در روز دوشنبه مطرح نشده‌اند در گام های بعدی به آنها پرداخته خواهد شد.

علی اکبر صالحی، رييس سازمان انرژی اتمی ايران، و يوکيا آمانو روز دوشنبه، ۲۰ آبان، بيانيه مشترکی در تهران امضاء کردند که بر اساس آن طرفين توافق کردند «نقشه راهی» ترسيم کنند که «اقدامات دوجانبه را در رابطه با حل و فصل موضوعات باقی‌مانده» پيرامون برنامه هسته‌ای ايران را مشخص می‌کند.

بر اساس اين بيانيه، ايران بايد ظرف سه ماه اطلاعات مربوط به راکتورهای تحقيقاتی جديد خود را در اختيار آژانس قرار دهد. تهران همچنين متعهد شده است که ظرف زمانی ياد شده، درباره اعلام‌های قبلی خود پيرامون ديگر تاسیسات غنی‌سازی اورانيوم و فعاليت‌های ليزری‌اش توضيح دهد.

روز دوشنبه همچنين علی اکبر صالحی اعلام کرد که به بازرسان آژانس اجازه داده شده تا از راکتور آب سنگين اراک و معدن گچين بازديد کنند.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، روز سه شنبه با اشاره به بيانيه مشترک ايران و آژانس به خبرگزاری ايرنا گفت که «بازديد از کارخانه توليد آب سنگين اراک می‌تواند قبل از ۲۰ آذرماه و آغاز دور جديد مذاکرات کارشناسی ايران و آژانس صورت بگيرد».

اين راکتور يکی از موضوعات مناقشه برانگيز در گفت‌وگوهای ميان ايران و گروه پنج به علاوه يک در ژنو بود که در روزهای ۱۶ تا ۱۸ آبان برگزار شد.

ايران قصد دارد که در اين راکتور، پلوتونيوم توليد کند که می‌تواند در ساخت سلاح هسته‌ای کاربرد داشته باشد. اسرائیل و کشورهای غربی خواستار توقف ساخت این نیروگاه هستند.

بيانيه مشترک ايران و آژانس تنها به موضوع راکتور آب سنگين اراک اشاره کرده است، و اين در حالی است که مديرکل آژانس در گذشته بارها اعلام کرده که ايران بايد به اتهام‌های مربوط به تحقيقات پيرامون سوار کردن کلاهک هسته‌ای بر روی موشک‌های خود پاسخ دهد.

آژانس می گويد که اين تحقيقات در پادگان نظامی پارچين که تحت کنترل سپاه پاسداران است، انجام شده و خواستار دسترسی بازرسان به اين سايت شده است. تهران اين ادعا را رد کرده و هنوز اجازه نداده است که آژانس به اين پادگان و همچنين دانشمندان اتمی ايران دسترسی پيدا کند.

ایران و آژانس قرار است روز ۱۱ دسامبر- - بار ديگر گفت وگوهای فنی خود را برای فراهم کردن چارچوبی در زمينه نحوه همکاری ايران با آژانس در زمينه راستی آزمايی فعاليت های هسته‌ايش از سر گيرند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز سه شنبه گفته است: «قصد داریم تا در کمتر از یک سال ابهامات آژانس را درباره فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای کشورمان برطرف کنیم تا آژانس متقاعد شود».

پيش از نشست آژانس، نمايندگان ايران و کشورهای عضو گروه پنج به علاوه يک قرار است روز ۲۹ آبان در ژنو سوئيس گردهم آيند تا امکان دستيابی به توافقی پيرامون حل و فصل برنامه اتمی ايران و کاهش احتمالی تحريم‌ها بر ضد تهران را بررسی کنند.

نشست طرفين در هفته گذشته به رغم تمام خوش‌بينی‌ها بدون نتيجه پايان يافت.
XS
SM
MD
LG