لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۳

عفو بین‌الملل: هفت درخواست بازدید نمایندگان سازمان ملل از ایران رد شده


سازمان عفو بین‌الملل در نامه‌ای سرگشاده‌ به حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، از دولت وی خواست که به تعهداتش درباره حقوق بشر در ایران عمل کند.

در این نامه که نسخه‌ای از آن برای علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضائیه، و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، ارسال شده، آمده است که دولت حسن روحانی باید به شعارهای انتخاباتی خود جامه عمل بپوشاند و با شفافیت عمل کند.

سازمان عفو بین‌الملل با اعلام این نکته که ایران در سال ۲۰۰۲ میلادی متعهد شد که با کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد همکاری کند از حسن روحانی خواست ترتیبی اتخاذ کند تا گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل متحد اجازه یابد از ایران بازدید کند.

در این نامه آمده است که دیدار کار‌شناسان مستقل حقوق بشر از کشور‌ها راه را برای گفت‌و‌گوهای سازنده بین کشور‌ها و جامعه بین‌الملل هموار می‌کند و فرصتی فراهم می‌آورد تا طرفین نظرات و پیشنهادات خود را در زمینه حقوق بشر به بحث و تبادل نظر بگذارند.

در این نامه که وب‌سایت عفو بین‌الملل آن را منتشر کرده، آمده است: ایران از سال ۲۰۰۵ میلادی تاکنون راه را بر گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل متحد بسته و به او اجازه بازدید از ایران را نداده است، و این امر تعهدات تهران را در پیمان‌های سال‌ ۲۰۰۲، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ میلادی نقض می‌کند.

بر اساس این نامه، در جریان مذاکراتی که در سال ۲۰۱۲ بین ایران و شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و مجمع عمومی این سازمان صورت گرفت، ایران متعهد شد که از نمایندگان سازمان ملل متحد دعوت کند تا از کشور دیدن کنند، اما این تعهد هرگز عملی نشد.

سازمان عفو بین‌الملل در ادامه ضمن ابراز نگرانی از وضعیت حقوق بشر در ایران، شمار بالای دستگیری‌ها و اعدام‌های بی‌رویه، تبعیض علیه زنان و اقلیت‌های ایرانی، سانسور شدید مطبوعات و سرکوب آزادی بیان در ایران را از موارد مهم نقض حقوق بشر در ایران نام برده و اعلام کرده است که بازدید گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد از ایران می‌تواند به بهبود شرایط در کشور کمک کند.

این سازمان افزوده است که از سال ۲۰۰۵ میلادی، هفت بار از دولت ایران تقاضا شده است تا به نمایندگان سازمان ملل متحد اجازه دهد تا از آن کشور بازدید کنند، ولی این درخواست‌ها هنوز به جایی نرسیده است.

دیدار گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد از ایران، بازدید «کار گروه» سازمان ملل متحد از کشور درباره دستگیری‌ها و ناپدید شدن‌های افراد در ایران، دیدار گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد از ایران درباره اعدام‌های خودسرانه و غیر رسمی، دیدار نماینده ویژه سازمان ملل از ایران برای بررسی مسائل مربوط به تغذیه و حق انسان در زمینه برخورداری از تغذیه مناسب، بازدید کار‌شناسان مستقل از ایران پیرامون مسائل و مشکلات اقلیت‌ها، بازدید گزارشگر ویژه سازمان ملل از ایران در مورد استقلال قضات و وکلای دادگستری، و دیدار گزارشگر ویژه سازمان ملل از ایران در مورد آزادی مذاهب از جمله مواردی هستند که دولت ایران با آن‌ها موافقت نکرده است.

سازمان عفو بین‌الملل در پایان یادآور شده است که عدم همکاری ایران با سازمان ملل متحد، تعهدات تهران در پیمان‌های بین‌المللی را نقض می‌کند و وعده‌های انتخاباتی دولت حسن روحانی را زیر سوال می‌برد.

این سازمان در پایان از رییس جمهوری اسلامی ایران خواسته است که برای جلب اعتماد جامعه جهانی، به گزارشگران سازمان ملل متحد و کار‌شناسان مستقل اجازه دهد از ایران بازدید کنند تا همگان دریابند که دولت ایران در امور مربوط به حقوق بشر با شفافیت عمل می‌کند.

XS
SM
MD
LG