لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۸

عفو بین‌الملل: سلاح‌های ساخت آمریکا و اروپا برای جنایات جنگی در عراق به کار می‌روند


سازمان عفو بین‌الملل روز پنجشنبه ۱۶ دی گفت شبه نظامیانی که در کنار نیروهای دولتی عراق علیه گروه «خلافت اسلامی» می‌جنگند با استفاده از اسلحه‌هایی که آمریکا، اروپا، روسیه و ایران به ارتش عراق داده‌اند مرتکب جنایات جنگی می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سازمان عفو بین‌الملل گفت این شبه‌نظامیان که اکثر آنها شیعه و تحت عنوان الحشد الشعبی (بسیج مردمی عراق) شناخته می‌شوند از تسلیحات ارتش عراق برای ارتکاب جنایات جنگی از جمله ربودن و شکنجه افراد و اعدام‌های بدون محاکمه استفاده می‌کنند.

پارلمان عراق در ماه نوامبر رای داد که الحشد الشعبی به عنوان بخشی از نیروهای مسلح عراق به رسمیت شناخته شود ولی نمایندگان سنی که در مورد تسلط بیشتر دولت مرکزی تحت کنترل شیعیان و افزایش نفوذ ایران در عراق نگرانند این جلسه پارلمان را تحریم کردند.

برخی از مقامات عراقی و مقامات کشورهای غربی نیز در مورد توانایی دولت مرکزی عراق برای کنترل این شبه نظامیان شیعه نگرانی‌های جدی ابراز کرده‌اند.

پاتریک ویلکن یکی از پژوهشگران ارشد سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای گفت: «تامین کنندگان تسلیحات ارتش عراق از جمله آمریکا، دولت‌های اروپایی، روسیه و ایران باید متوجه باشند که دادن اسلحه به عراق همیشه این خطر را دارد که بخشی از این تسلیحات به دست گروه‌های شبه نظامی می‌افتد که در نقض حقوق بشر سابقه طولانی دارند».

او افزود کشورهایی که می‌خواهند به عراق اسلحه بفروشند با اجرای اقدامات دقیق و سختگیرانه باید تضمین کنند که این تسلیحات توسط گروه‌های شبه نظامی و برای نقض حقوق بشر مورد استفاده قرار نگیرند.

سازمان عفو بین‌الملل با تکیه بر دو سال و نیم تحقیقات میدانی خود از جمله مصاحبه با ده‌ها نفر از زندانیان سابق، شاهدان، جان به دربردگان و اقوام افرادی که به قتل رسیده، زندانی و یا مفقود شده‌اند، این گزارش را تهیه کرده است.

این نهاد حقوق بشری در گزارش خود روی چهار گروه شبه نظامی پرقدرت «سپاه بدر»، «عصائب اهل حق»، «کتائب حزب‌الله» (گردان‌های حزب‌الله عراق) و «سرایا السلام» تمرکز دارد که اکثر آن‌ها مورد حمایت ایران هستند.

خبرگزاری رویترز یادآوری می‌کند که سخنگوی الحشد الشعبی و دفتر نخست‌وزیر عراق که از نظر اداری این گروه‌های شبه نظامی تحت فرمان او هستند، حاضر نشدند در مورد این مسئله اظهار نظر کنند.

الحشد الشعبی (بسیج مردمی عراق) تعقیب اهداف فرقه‌گرایانه و یا آزار و سرکوب رقبا و مخالفانش را تکذیب کرده و مدعی است که پس از عقب‌نشینی سراسیمه ارتش عراق در برابر تهاجم گروه «خلافت اسلامی» در تابستان ۲۰۱۴ شبه‌نظامیان این گروه با عقب راندن گروه‌های جهادی از حومه شهر بغداد ملت عراق را نجات داده‌اند.

حدود سه ماه از عملیات گسترده ارتش عراق، پیشمرگه‌های کرد و شبه نظامیان شیعه برای آزادسازی شهر موصل می‌گذرد. هزاران نفر از شبه نظامیان وابسته به گروه‌های مختلف از بسیج مردمی عراق در این عملیات شرکت دارند.

XS
SM
MD
LG