لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۶

دبیرکل اتحادیه عرب: بادهای تغییر به زودی به ایران می رسد


عمرو موسی با اشاره به قیام های فعلی در جهان عرب گفته است که «شهروندان این کشورها خواهان مشارکت در تصمیم گیری ها هستند.»
عمرو موسی با اشاره به قیام های فعلی در جهان عرب گفته است که «شهروندان این کشورها خواهان مشارکت در تصمیم گیری ها هستند.»
عمرو موسی، دبیرکل اتحادیه عرب، در گفت و گو با یک روزنامه فرانسوی گفته است که بادهای فعلی تغییرات به کشورهای عربی محدود نخواهد شد و به زودی به ایران خواهد رسید.

دبیر کل اتحادیه عرب در گفت و گو با روزنامه لوفیگارو، چاپ پاریس، اظهار عقیده کرد: «من بر این اعتقادم که بادهای سهمگین تغییر به جهان عرب محدود نخواهد شد و به زودی به سوی ایران وزیدن خواهد گرفت.»

عمرو موسی در این گفت و گو به جزئیات بیشتری اشاره نکرد و توضیحی درباره چگونگی این تغییرات نداد.

در سال ۱۳۸۸ و پس از برگزاری انتخابات دهم ریاست جمهوری، ایران شاهد اعتراض های گسترده خیابانی به آنچه که مخالفان «تقلب وسیع» در این رای گیری خواندند، بود که این اعتراض ها با سرکوب شدید نیروهای امنیتی روبرو شد و در جریان آن دهها نفر کشته و هزاران نفر نیز بازداشت شدند.

برخی از تحلیلگران سیاسی معتقدند که اعتراض های مخالفان در قالب «جنبش سبز» ایران و حوادث تونس و مصر که به سرنگونی روسای جمهور آنها منجر شد الهام بخش قیام های مردمی در جهان عرب بوده است.

دبیرکل اتحادیه عرب در بخش دیگری از مصاحبه خود با اشاره به قیام های فعلی در جهان عرب گفته است که «شهروندان این کشورها خواهان مشارکت در تصمیم گیری ها هستند.»

وی اظهار داشت که اتحادیه عرب مدلی دقیقی برای ارائه به کشورهای عربی به منظور انجام تغییرات ندارد ولی ما بارها هشدار داده ایم که نیاز به تغییر وجود دارد.

آقای موسی تاکید کرد مسیری که جهان عرب به سوی آزادی برگزیده غیر قابل بازگشت است.

اعتراض های جهان از ژانویه سال جاری و پس از آن آغاز شد که معترضان تونسی برای بزرگداشت مرگ یک جوان این کشور به خیابان ها ریختند و در کمتر از یک ماه باعث فرار زین العابدین بن علی، رییس جمهوری، از کشور شدند.

به دنبال موفقیت این قیام، مردم مصر نیز برای روزهای متوالی تظاهرات گسترده و دامنه داری علیه حسنی مبارک، رییس جمهور، به راه انداختند که با همراهی ارتش مصر منجر به کناره گیری آقای مبارک از قدرت شد.

در حال حاضر، کشورهای لیبی، یمن، بحرین و سوریه دستخوش نا آرامی های وسیعی است و در تازه ترین رویداد، علی عبدالله صالح، رییس جمهور یمن، اعلام کرد که طرح شورای همکاری خلیج فارس را پذیرفته و ظرف یک ماه مقام خود را ترک می کند.

عمرو موسی می گوید که «هر کشوری دارای ویژگی ها و خصوصیات مربوط به خود است. ولی محور این است که کشورهای عرب در حال تجربه نمونه های مشابه خود بوده و بر ضد اقتدارگرایی و فساد در حال مبارزه هستند.»

با این حال، دبیرکل اتحادیه عرب از حضور نیروهای نظامی عربستان سعودی در خاک بحرین برای سرکوب معترضان حمایت کرد و آن را قانونی دانست.

وی در پاسخ به این پرسش لوفیگارو که آیا تصمیم عربستان در اعزام نیرو به بحرین درست بوده است، گفت: «اعزام نیرو قانونی بوده و در راستای معاهده ای است که میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس امضا شده است.»

اعزام این نیروها با اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران روبرو شده و تهران خواستار خروج هرچه سریعتر سربازان عربستانی از بحرین شده است.

این در حالی است که مقام های بحرینی با رد انتقادهای ایران گفته اند تا زمانی که تهدید تهران وجود داشته باشد این نیروها در بحرین باقی خواهند ماند.

عمرو موسی می گوید که «وضعیت مثل بلور برای ما شفاف است: بحرین یک کشور عربی است و باید عربی هم باقی بماند. حفظ ثبات این کشور حیاتی است.»
XS
SM
MD
LG