لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۷

ارزیابی «مثبت» سولانا و لاریجانی از مذاکرات آنکارا


ترکیه نقش میانجی میان ایران و اتحادیه اروپا ایفاء می کند.
ترکیه نقش میانجی میان ایران و اتحادیه اروپا ایفاء می کند.


علی لاريجانی و خاویر سولانا روز پنج شنبه و قبل از آغاز دور دوم مذاکرات با یکدیگر نشست روز چهارشنبه را مثبت ارزیابی و آن را زمینه ساز گفت وگوهای رسمی دانستند.


علی لاريجانی، مذاکره کننده ارشد ايران در امور اتمی روز پنج شنبه اعلام کرد که ايران و اتحاديه اروپا در برخی موارد مربوط به گفت وگوهای اتمی به « ديدگاه واحدی» رسيده اند.


اظهارات آقای لاريجانی يک روز پس از آن ابراز می شود که وی پس از ديدار با خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا از «سازنده» بودن مذاکرات ميان طرفين سخن گفته بود.


دبير شورای عالی امنيت ملی ايران که در يک کنفرانس مشترک خبری با سولانا شرکت کرده بود، پيش از برگزاری دور دوم مذاکرات با وی اظهار داشت که ما در برخی زمينه ها دارای ديدگاه واحدی هستيم و اين نکته بايد مد نظر قرار گيرد که بهترين رهيافت برای حل همه مسائل از طريق مذاکرات برپايه قوانين، مقررات و قواعد بين المللی است.



علی لاريجانی، مذاکره کننده ارشد ايران در امور اتمی می گوید که ايران و اتحاديه اروپا در برخی مسائل مربوط به گفت و گوهای اتمی به « ديدگاه واحدی» رسيده اند.


وی افزود: بازرسان سازمان بين المللی انرژی اتمی به کار خود ادامه می دهند و معاهده ان پی تی نيز بايد حاکم باشد. اينها چارچوب های مناسبی به عنوان نقطه محوری و مشترک در ديدگاه های دو طرف به شمار می رود.


خاوير سولانا نيز يادآور شد که فضای مذاکرات بسيار خوب بوده اما حاضر نشد تا جزئياتی درباره اين مرحله از گفت وگوها ارائه کند.


وی گفت: ما سعی کرديم که يکديگر را بهتر درک کنيم و بدون شک بخش اساسی حل مشکل اين است که هريک از دو طرف، موقعيت ديگری را بهتر درک کند.


اما مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا در عين حال تاکيد کرد که مذاکرات آنکارا تنها بستری برای فراهم کردن زمينه برای بازگشت به گفت وگوهای رسمی است.


ما سعی کرديم که يکديگر را بهتر درک کنيم و بدون شک بخش اساسی حل مشکل اين است که هريک از دو طرف، موقعيت ديگری را بهتر درک کند.
خاویر سولانا

پيشتر آقای سولانا به خبرنگاران گفته بود که انتظار ندارد در نتيجه گفت وگوهای خود با طرف ايرانی اش «پيشرفت بزرگی» حاصل شود.


يک ديپلمات اروپايی که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری رويترز گفته است که کليد پيشرفت، پيدا کردن راهی آبرومندانه برای ايران در زمينه توقف غنی سازی است.


وقتی که از آقای سولانا پرسيده شد که آيا با لاريجانی درباره مصالحه بر سر موضوع غنی سازی صحبت کرده است وی در پاسخ گفت که « ما درباره بسياری از مسائل را مورد بحث قرار داديم.»


روز چهارشنبه، پنجم ارديبهشت ماه، علی لاريجانی پس از گفت وگو با مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، اعلام کرد که مذاکرات درباره برنامه هسته ای ايران ادامه خواهد يافت.


هم لاريجانی و هم سولانا در پايان اولين دور مذاکرات تازه خود در باره برنامه هسته ای ايران در آنکارا، اين گفت وگوها را مثبت ارزيابی کردند.


وی افزود: دو طرف تبادل نظر خوبی در اين دور مذاکرات داشتند و در همين راستا دو هفته ديگر با آقای سولانا ديدار خواهد کرد.


آقای سولانا نيز گفت وگو ها درباره برنامه هسته ای ايران را « بسيار سازنده» توصيف کرد. او نيز بر ادامه مذاکرات در روز پنجشنبه و دو هفته ديگر تاکيد کرد.


مذاکره علی لاريجانی و خاوير سولانا در شامگاه روز چهارشنبه در دو دور و به مدت شش ساعت برگزار شد.


جواد وعيدی، معاون آقای لاريجانی، عباس عراقچی، معاون وزير امور خارجه و محمد سعيدی، معاون سازمان انرژی اتمی؛ در اين سفر، علی لاريجانی را در مذاکرات دو روزه با مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا همراهی می کنند.


مقایسه دو دیپلماسی هسته ای


در همين حال، حسين موسويان عضو ارشد تيم سابق مذاکره کننده جمهوری اسلامی با اروپا در گفت وگويی با خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا به مقايسه سياست های هسته ای جمهوری اسلامی در دولت پيشين و دولت کنونی پرداخته است.



اگر در دور اول مذاکرات با اروپا، ايران توانست درچارچوب توافق پاريس خواست خود را در زمينه بهره مندی از فن آوری هسته ای به کرسی بنشاند، در دور دوم توانسته است حق خود را در داشتن چرخه کامل سوخت هسته ای به دنيا بقبولاند.
موسویان، عضو تیم سابق هسته ای ایران

حسين موسويان می گويد که اگر در دور اول مذاکرات با اروپا، ايران توانست درچارچوب توافق پاريس خواست خود را در زمينه بهره مندی از فن آوری هسته ای به کرسی بنشاند، در دور دوم توانسته است حق خود را در داشتن چرخه کامل سوخت هسته ای به دنيا بقبولاند.


حسين موسويان که به گفته خود دوران تبعيد را سپری می کند از سياست های هسته ای جمهوری اسلامی در دولت های خاتمی و احمدی نژاد به عنوان «دو بال هسته ای» ايران ياد کرده و می گويد که دور اول ديپلماسی ايران ده نتيجه بهمراه داشته است.


از جمله اين نتايج، به گفته سفير پيشين جمهوری اسلامی در آلمان، عبور مسالمت آميز ايران از بحران، حفظ پرونده اتمی ايران درآژانس بين المللی انرژی اتمی، اعتماد سازی و جلوگيری از صدور قطعنامه عليه ايران بوده است.


آقای موسويان که درحال حاضر معاون پژوهش های مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام است، شکست مذاکرات ايران با اروپا را نتيجه يک، به گفته او، خطای استرتژيک اروپا می داند. اين خطای استراتژيک نيز از نظر وی، پيش شرط تعليق عمليات غنی سازی بود که اروپا برای ايران گذاشت.


به گفته آقای موسويان، اگرچه ديپلماسی ايران در دور دوم توانسته است در بعد فنی به پيشرفت هايی دست پيدا کند اما در مقابل ايران زير فشار های بين المللی قرار گرفته و قطعنامه های تحريم شورای امنيت سازمان ملل عليه ايران صادر شده است.


عضو ارشد تيم سابق مذاکره کننده جمهوری اسلامی با اروپا، هر دو دوره را لازم و ملزوم يکديگر ارزيابی می کند و با تاکيد بر اينکه ايران از چهار سال پيش به فن آوری توليد سوخت هسته ای دست پيدا کرده است می گويد که دوره چانه زنی در مورد تعليق را بايد پايان يافته تلقی کرد.


حسين موسويان با وجود ادعاهای مکرر مبنی بر موفقيت آميز بودن ديپلماسی ايران، می گويد که بايد تا حداکثر ممکن جلو صدور قطعنامه های بيشتر عليه ايران را گرفت چون به گفته او، صدور قطعنامه نه به نفع ايران و نه به نفع گروه ۵+۱ است.


XS
SM
MD
LG