لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۰

صدای ديگر؛ زنان و جنگ





در دومین برنامه «صدای ديگر» (هفته نامه ویژه بررسی مسائل زنان از رادیو فردا) درباره اين مطالب می شنويد:
  • تاريخچه مختصر فمينيسم
  • زنان، جنگ و تعريف صلح از شيرين عبادی برنده جايزه نوبل صلح ۲۰۰۳ (همزمان با بيست و پنجمين سالگرد پذيرش قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل برای پايان دادن به جنگ هشت ساله ايران و عراق)
  • صدای دادخواهی دو زن: صدای هلن قاسملو بيست سال پس از ترور همسرش عبدالرحمن قاسملو (دبيرکل وقت «حزب دموکرات کردستان ايران» در وين)، و صدای مادر دکتر آرش و دکتر کاميار علايی دو متخصص بيماری ايدز و فعال مبارزه با اعتياد که در بازداشت به سر می برند، و خبری در مورد تمديد مهلت دريافت حمايت ها برای نامزدی جنبش زنان ايران برای جايزه حقوق بشر سازمان ملل تا ۱۰ مرداد برابر با ۳۱ ژوئيه در گفت و گو با رويا کاشفی مسئول کميته حقوق بشر «انجمن پژوهشگران ايران»

برنامه «صدای ديگر» به مسايل و امور مربوط به زنان می پردازد. اگر چه مسايل و امور زنان و مردان در موارد بسيار تفاوت جنسيتی ندارد اما واقعيت آن است که زنان همچنان در چنگال قوانين تبعيض آميز، برخورد جنس دومی، يا «ديگری»، و سلسله مراتب جنسيتی در اکثر موارد و در بسياری از جوامع مردسالار و سنتی به سر می برند.


از همين روست که مسئله زنان ا کنون به واقعيتی جدا از مسايل و مشکلات مشترک آنان با مردان مطرح است.


برنامه «صدای ديگر» به طور کلی در سه بخش، بخش نظری و يا تاريخی، بخش اقدامات و فعاليت ها و مسايل عام زنان و بخش سوم به رويدادهای جاری در زمينه امور زنان می پردازد.


در تاريخ کم نبودند زنان مشهور فرمانروا، جنگاور، شاعر، دانشمند و کاشف که برای مدتی بر جامعه خود اثر گذاشته اند. اما اينها همه نوادر واستثناهايی بيش نبوده اند. واقعيت آنست که تلاش جمعی و آگاهانه زنان برای کسب حقوق انسانی بيش از يک قرن است که در غرب و نيز در ايران آغاز شده و همچنان ادامه دارد.


برای شنيدن برنامه اين هفته «صدای ديگر» فايل برنامه را که در بالای همين صفحه (سمت چپ) قرار دارد، باز کنيد.


«صدای ديگر» را روزهای يکشنبه بعد از خبرهای ساعت ۷ و نيم شب به وقت تهران از راديو فردا می شنويد. اين برنامه در مجله نيمه شب پس از خبرها (نيم بامداد) و در مجله نيمروزی پس از خبرهای ساعت ١٣ تکرار می شود.


نشانی ايميل برنامه «صدای ديگر»: zan@radifarda.com


شماره پيامک گير راديو فردا: ۰۰۴۲۰۶۰۳۸۷۴۱۵۰


XS
SM
MD
LG