لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۸

«محموله قاچاق اشیای عتیقه به مقصد آمریکا کشف شد»


نمونه ای از اشیاء عتیقه کشف شده در گذشته
نمونه ای از اشیاء عتیقه کشف شده در گذشته

مقامات گمرک ایران، روز دوشنبه، ۲۲ مرداد ماه، اعلام کردند که یکی از بزرگترین محموله های قاچاق اشیای عتیقه به مقصد آمریکا را در گمرک جنوب تهران کشف و ضبط کرده اند که در ۱۶ سال گذشته بی سابقه بوده است.


به گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران،«این محموله، مجموعه ای از اشیای عتیقه ایرانی و آثار هنری اروپایی و اشیای مربوط به هنر شرق بوداست که در پوشش اثاثیه منزل به گمرک ارائه شده بود.»


مقامات انتظامی ایران هنوز درباره اینکه این محموله از چه کسانی کشف شده و آیا افرادی نیز در این ارتباط بازداشت شده اند یا نه، اطلاعاتی منتشر نکرده اند.

حسن قراخانی بهار، کارشناس اشیای تاریخی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفته است: «کشف


محموله ای در این ابعاد در سال های اخیر بی سابقه بوده و پس از کشفیات سال ۱۳۷۰ وزارت اطلاعات که منجر به ضبظ ده ها هزار شی عتیقه ایرانی از قاچاقچیان شد، این نخستین بار است که چنین محموله ای از نظر حجم، اندازه و کیفیت کشف شده است.»

بر اساس این گزارش، این مجموعه کشف شده شامل بیش از ۳۰۰ قلم شی است که شناسایی و فهرست برداری از آنها توسط کارشناسان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ادامه دارد.


آقای قراخانی بهار در مورد اشیای موجود در این محموله گفت: نمونه های نفیسی از آثار کمیاب از قبیل ظرف منقوش و کتیبه دار مربوط به دوره صفویه که نمونه ای از آن در موزه رضا عباسی نگهداری می شود، وجود دارد.


به گفته این کارشناس میراث فرهنگی، شمعدان و تنگ مسی مزین به کتیبه به خط کوفی و به زبان عربی، ظرف سفالی منقوش به آبریز ناودانی که از آثار شاخص تمدن سیلک بوده و نمونه های آن در موزه ملی ایران و موزه لوور فرانسه نگهداری می شود از دیگرعتیقه های کشف شده است.


وی همجنین از قرآن نفیسی در این محموله نام برد که با تذهیب کامل صفحات و جلد نقاشی شده لاکی روغنی در دوره ناصرالدین شاه تهیه شده است.


همچنین مجموعه ای از ظروف کریستال و شیشه ای که جزو عتیقه های اروپایی متعلق به اواسط قرن ۱۹ میلادی است و مجموعه ای ازقطعات مربوط به هنر بودیسم که قدمت آنها به قرون ۱۲ تا ۱۹ میلادی می رسد، در این محموله کشف شده است.


مقامات انتظامی ایران هنوز درباره اینکه این محموله از چه کسانی کشف شده و آیا افرادی نیز در این ارتباط بازداشت شده اند یا نه، اطلاعاتی منتشر نکرده اند.


XS
SM
MD
LG