لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۳۸

ویژه برنامه های جشن نوروز ۹۱ در پارلمان اروپا


عکس آرشیوی است
عکس آرشیوی است
پس از به رسميت شناختن نوروز از طرف سازمان ملل متحد، پارلمان اروپا هم تصميم گرفته است که از سال نو ۹۱ خورشيدی، اين بزرگترين جشن ملی ايرانيان را در شهر بروکسل، پايتخت بلژيک، برگزار کند.

اين مراسم به ابتکار احزاب سبز اروپايی برگزار می شود و برپايی آن بر عهده نهادی فراگير به نام «اتحاديه انجمن های ايرانی در اروپا» گذاشته شده است.

راديو فردا در مصاحبه ای با انور ميرستاری – عضو حزب سبز بلژيک – از او درباره جزئيات اين مراسم پرسيده است:

انور ميرستاری: دوستان خيلی زيادی از ايرانی ها و ديگر مليت ها و کشورهای مختلف با تلفن و ای ميل ما را تشويق و ترغيب کرده و درخواست می کنند که در اين برنامه شرکت کنند.

متاسفانه جای ما محدود است و اميدوارم در سال های ديگر بتوانيم سالن های بزرگتری برای اين مراسم بگيريم و امکانات بيشتری داشته باشيم تا بتوانيم ايرانی های زيادی از کشورهای مختلف را در اينجا در کنار خود داشته باشيم.

برگزاری پروژه نوروز که حزب سبزهای اروپا آن را تصويب کرده و برگزار می کنند، برای تمام کشورهايی است که در همسايگی ايران هستند يا می توانيم بگوييم زمانی بخشی از ايران بزرگ بوده اند که همواره نوروز را جشن می گرفته اند.

در نتيجه اين جشن متعلق به همه اين کشورهاست و ما خواستيم با اجرای اين برنامه فقط به نوروز فکر کنيم و دوستی و طبعيت و صلح و صفا و جشن.

هنرمندانی که تا به حال مشخص شده است در جشن نوروزی پارلمان اروپا شرکت خواهند کرد، بيشتر هنرمندانی ايرانی هستند يا از ديگر مليت ها؟

بيشتر برنامه ها از طريق ايرانی ها اجرا خواهد شد. مثلا گروه «بانو» به سرپرستی خانم مريم آخوندی، يک گروه ايرانی ديگر از آلمان، يک گروه کردی از بچه های جوان کرد ترکيه که در بلژيک زندگی می کنند، اينها با لباس های زيبای کردی که ده نفر دختر و ده نفر پسر هستند، با همديگر خواهند رقصيد.

دوستان ايرانی با لباس های لری بختياری رقص اجرا خواهند کرد و در ابتدای برنامه نيز اجرای مراسم حاجی فيروز خواهيم داشت.

در پايان برنامه هم دی جی برنامه به نام آقای پويان که يک جوان دانشجوست، برنامه ای را برای رقص اجرا خواهد کرد که تمام آهنگ های محلی و ملی ايرانی و کشورهای ديگر فارسی زبان که نوروز را برگزار می کنند، در آن گنجانده شده است. و ميهمانانی که علاقمند هستند می توانند با اين آهنگ ها در سالن برقصند.

آيا در جشن نوروزی پارلمان اروپا برنامه سخنرانی هم وجود دارد؟

بعد از اجرای حاجی فيروز، ریيس کل حزب سبزهای اروپا سخنرانی خواهد کرد و برنامه با سخنان آقای دانيل کمبرليک افتتاح خواهد شد و بعد از آن خانم اليزابل لوغان که معاون پارلمان اروپاست، صحبت خواهد کرد. و پس از آن نيز خانم تاريا کورنبرگ که ریيس گروه ايران در پارلمان اروپاست سخن خواهند گفت.

دو نماينده ديگر که يکی از حزب سبز فرانسه است و ديگری از آلمان، خيلی کوتاه صحبت خواهند کرد و نوروز را شادباش خواهند گفت.

اين را هم اضافه کنم که خانم دکتر فيروزه نهاوندی، که استاد جامعه شناسی در دانشگاه آزاد بروکسل است، در آن شب برای مدت کوتاهی برای اروپايی های حاضر در جشن در مورد نوروز و خواستگاه اين عيد ملی و همچنين در مورد چهارشنبه سوری و مراسم سيزده به در صحبت خواهند کرد و عکس ها و اسلايدهايی را هم در اين باره پخش خواهيم کرد.

سالن کنفرانس و سالن جشن مزين به فرش های ايرانی خواهد شد و از ميهمانان با شام ايرانی پذيرايی خواهيم کرد و سماور بزرگ چای و شيرينی های ايرانی در مراسم هم وجود دارند و با آنها از ميهمانان مان پذيرايی خواهيم کرد.
XS
SM
MD
LG