لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۳

میشل عون: روابط با ایران نباید مانع مناسبات لبنان با جهان عرب باشد


میشل عون گفته که در ملاقات با مقامات عربستان در مورد معامله تسلیحاتی دو کشور گفت‌وگو کرده‌اند.
میشل عون گفته که در ملاقات با مقامات عربستان در مورد معامله تسلیحاتی دو کشور گفت‌وگو کرده‌اند.

میشل عون رییس‌جمهوری لبنان پس از دیدار از عربستان سعودی گفت مناسبات نزدیک لبنان با حکومت ایران، رقیب اصلی ریاض، نباید مانعی برای روابط بیروت با کشورهای عربی باشد.

روزنامه الشرق الاوسط که با حمایت عربستان سعودی چاپ می‌شود، روز چهارشنبه ۲۲ دی ماه از قول میشل عون نوشت: «ما با حکومت ایران مناسبات عادی داریم و این نباید مانعی در مناسبات متعارف ما با جهان عرب باشد».

حکومت ایران حامی قدیمی گروه حزب‌الله لبنان است که از حمایت بخش وسیعی از شیعیان آن کشور برخوردار است و قابلیت‌های نظامی آن با ارتش و نیروهای پلیس لبنان برابری می‌کند. میشل عون که حزب مسیحی او در ائتلاف با گروه حزب‌الله است گفت: «حمایت ایران از گروه حزب‌الله ممکن است تا ابد ادامه یابد».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، عربستان سعودی بهمن ماه پارسال معامله تسلیحاتی سه میلیادر دلاری با لبنان را معلق و سفر شهروندان این کشور و سایر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به لبنان را ممنوع کرد.

دلیل این اقدام محکوم نکردن حمله تظاهرکنندگان به سفارت عربستان سعودی در شهر تهران توسط حکومت لبنان بود. این تظاهرات در واکنش به اعدام یک روحانی شیعه سر‌شناس توسط عربستان سعودی برگزار شد.

چند هفته پس از آن رویداد، حکومت لبنان در رای‌گیری جامعه عرب که حزب‌الله لبنان را یک گروه تروریستی شناخت شرکت نکرد.

حزب‌الله لبنان در جنگ داخلی سوریه در کنار نیروهای بشار اسد می‌جنگد در حالی که عربستان سعودی و سایر کشورهای عربی خلیج فارس از شورشیان سوریه حمایت می‌کنند.

میشل عون بدون ارائه توضیحات بیشتر گفت در ملاقات با مقامات عربستان سعودی در مورد معامله تسلیحاتی دو کشور گفت‌وگو کرده‌اند. او افزود: «در مورد از سرگیری سفرهای توریستی اتباع عربستان سعودی به لبنان نیز تصمیم گیری شد».

مقامات عربستان به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند پادشاه این کشور وعده داده که از سرگیری کمک‌ها به لبنان را بررسی خواهد کرد ولی زمان‌بندی مشخصی تعیین نکرده است.

آنها افزودند پادشاه عربستان به میشل عون تضمین داده که محمد بن سلمان معاون ولیعهد و وزیر دفاع «این موضوع را مورد توجه قرار خواهد داد».

یک مقام ارشد حکومت لبنان به آسوشیتدپرس گفت حکومت عربستان برای اعطای این کمک‌های نظامی به لبنان شروطی وضع کرده از جمله اینکه هیچ‌ یک از کمک‌ها نباید در اختیار گروه‌های سیاسی قرار گیرد که اشاره غیرمستقیم آن به حزب‌الله است که از نظر عربستان سعودی یک گروه تروریستی قلمداد می‌شود.

خبرگزاری رویترز نیز با اشاره به پایان دیدار میشل عون از عربستان می‌نویسد یکی از اهداف اصلی سفر رییس‌جمهوری لبنان به ریاض رفع تنش در مناسبات با عربستان بود که سال گذشته کمک‌های نظامی سه میلیارد دلاری به لبنان را معلق کرد.

میشل عون در بخش دیگری از مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط اظهار امیدواری کرد که پس از حل مشکلات موجود مناسبات دو کشور به حالت عادی درخواهد آمد چون ریشه این مشکلات در مردم لبنان نبوده است.

او افزود: «کاملا بدیهی است فارغ از اینکه ممکن است اختلاف نظرهایی پیش بیاید و یا اختلاف نظرهایی که به دلیل موضوع سوریه بوجود آمده مناسبات دو کشور باید عادی باشد».

اختلاف‌های اخیر بین لبنان و عربستان در عین حال در مورد وضعیت ۷۵۰ هزار شهروند لبنانی که در عربستان و سایر کشورهای خلیج فارس کار و زندگی می‌کنند تردیدهایی به وجود آورده است. این جمعیت مهاجر هر ساله رقمی بین ۷ تا ۸ میلیارد دلار برای کمک مالی به خانواده‌های خود به لبنان ارسال می‌کنند.

میشل عون در دومین بخش از سفر منطقه‌ای خود روز چهارشنبه وارد دوحه شد و با امیر قطر دیدار کرد. بر اساس بیانیه دفتر ریاست جمهوری لبنان آنها در مورد از سرگیری ملاقات‌های کمیته عالی مشترک در روابط دو کشور توافق کردند. آقای عون از امیر قطر برای دیدار از لبنان دعوت کرد.

XS
SM
MD
LG