لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۱

بازتاب خبر خودداری شرکت «اپل» از فروش آی پد به ايرانی تبارها


در پی پخش خبر امتناع دو فروشگاه «اپل» از فروش محصولات اين شرکت آمريکايی به خريداران ايرانی، خبرگزاری فرانسه در گزارشی به بررسی انعکاس اين خبر در ايران و آمريکا پرداخته است.

فروشندگان محصولات «اپل» در ايران، با اشاره به عرضه گستره محصولات اين شرکت از قبيل «آی فون» و «آی پد» در تهران، ممنوعيت فروش توليدات اپل به خريداران ايرانی تبار آمريکا را به ريشخند می گيرند.

يکی از اين فروشندگان که تنها با نام «حسين» معرفی شده به خبرگزاری فرانسه گفته است که تنها روز قبل ۴۰ عدد «آی فون» فروخته و اضافه کرده که توليدات «اپل» در ايران فقط ۵۰-۶۰ دلار از قيمت ارائه شده در آمريکا گران تر هستند.

فروشنده فوق تاکيد می کند که واردکنندگان اين قبيل محصولات به راحتی تحريم های آمريکا را دور می زنند: «تمامی محصولات اپل به ايران قاچاق می شوند، قبلاً بيشتر از طريق دوبی و کشورهای اروپايی بود، اما امروز اين امکان را داريم که همه جنس مورد نياز خود را از طريق عراق تامين کنيم.»
او می گويد: «ما همه محصولات اپل را موجود داريم.»

پيش تر گزارش هايی در کانون توجه رسانه ها در ايران قرار گرفته بود مبنی بر اينکه فروشگاه اپل در ايالت جورجيای آمريکا از فروش يک دستگاه «آی پد» به يک زن آمريکايی ايرانی تبار خودداری کرده است. بنابر اين گزارش، مشتری ايرانی تبار که در حال فارسی صحبت کردن با عموی خود بوده، قصد داشته «آی پد» را به عنوان هديه برای بستگانش به ايران بفرستد.

به ظاهر، قانون مورد استناد در خودداری نمايندگی اپل از فروش «آی پد» به مشتريان ايرانی تبار، ممنوعيت ارسال محصولات فن آوری مانند انواع رايانه ها و تلفن های ماهواره ای به ايران بدون کسب مجوز از وزارت خزانه داری ايالات متحده بوده است.

فروشندگان ايرانی می گويند ممنوعيت فوق با درنظر گرفتن عرضه نامحدود محصولات اپل در بازار بی فايده است. در ايران چندين فروشگاه وجود دارند که حتی دکور خود را نيز به شکل فروشگاه های رسمی «اپل» طراحی کرده اند.

در آمريکا، شورای ملی ايرانيان آمريکا با صدور بيانيه ای از شرکت اپل خواست که «با اتخاذ اقدامات فوری» اطمينان حاصل کند که تحريم های آمريکا موجب تبعيض عليه آمريکايی های ايرانی تبار و ايرانيان مقيم آمريکا نخواهد شد.

پنج شنبه گذشته (۲۱ ژوئن) نيز «ويکتوريا نولاند»، سخنگوی وزارت خارجه ايالات متحده آمريکا، در پاسخ به سوالی در همين ارتباط گفت که « هيچ قانون يا سياستی در آمريکا شرکت اپل يا هيچ شرکت ديگری را از فروش توليدات شان در خاک آمريکا به خريدارانی که قصد استفاده از آنها را در آمريکا دارند، منع نمی‌کند. اين شامل مشتريان ايرانی تبار يا شهروندان ايرانی نيز می شود.»

سخنگوی وزارت خارجه آمريکا در عين حال افزود «اگر بخواهيد کالاهای فن آوری پيشرفته را به ايران ببريد، برای اين کار به مجوز نياز داريد.»
XS
SM
MD
LG