لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۷

عبور هواپیماهای شرکت «ماهان ایر» از آسمان عربستان ممنوع شد


سازمان هواپیمایی عربستان روز دوشنبه ۱۶ فروردین با انتشار بیانیه‌ای روی سایت خود اعلام کرد تمام مجوزهای داده شده به شرکت هواپیمایی «ماهان ایر» که به هواپیماهای این شرکت، اجازه نشستن در فرودگاه‌های عربستان و عبور از حریم هوایی این کشور را می‌داد، لغو کرده است.

اگرچه سازمان هواپیمایی عربستان، دلیل این اقدام خود را مسائل مرتبط با «ایمنی پرواز» عنوان کرده، اما لغو مجوزهای «ماهان ایر» در حالی روی می‌دهد که تهران و ریاض، در اوج تنش سیاسی به سر می‌برند و با یکدیگر رابطه دیپلماتیک ندارند.

در بیانیه سازمان هواپیمایی این کشور آمده است: «از راه نظارت بر فعالیت شرکت‌های ترابری هوایی خارجی که در کشور کار می‌کنند، چند مورد نقض آیین‌نامه‌ها و تخلف از قوانین مرتبط با برنامه ایمنی هواپیماهای بین‌المللی که در سعودی کار می‌کنند، از سوی هواپیماهای شرکت هواپیمایی ایرانی ماهان ایر رصد شده که باعث شد مجوزهای صادر شده برای این شرکت لغو شود».

این بیانیه افزوده است که لغو مجوزهای داده شده به شرکت هواپیمایی «ماهان ایر» که به هواپیماهای آن، اجازه فرود در فرودگاه‌های عربستان و عبور از حریم هوایی این کشور می‌داد، «بر طبق قانون و هدف حفاظت از جان و ایمنی مسافران» لغو شده است.

شرکت ماهان نخستین شرکت هواپیمایی خصوصی ایرانی است که در سال ۱۳۷۱در کرمان تأسیس شد و نام ماهان ایر نیز برگرفته از ماهان، شهری در ۳۵ کیلومتری کرمان است. سهام‌دار عمده این شرکت موسسه خیریه مولی‌الموحدین است.

وزارت خزانه داری آمریکا در سال ۱۳۹۰ اعلام کرد که شرکت ماهان ایر با نیروی قدس سپاه پاسداران همکاری بسیار نزدیکی دارد. به گفته مقامات ایالات متحده، هواپیمایی ماهان ایر برای شاخه برون مرزی سپاه، نیرو، تسلیحات و تجهیزات جابجا می‌کند، به ویژه در کشورهایی نظیر سوریه و عراق.

آمریکا می‌گوید که ماهان ایر، عمدا سابقه پرواز پرسنل نیروی قدس سپاه را حذف می‌کند تا اطلاعاتی درباره ماموریت‌های آنان، فاش نشود.

همچنین پس از تصرف صنعا پایتخت یمن توسط حوثی‌ها، توافقنامه ترابری هوایی میان ایران و این گروه شبه‌نظامی امضا شد. بر اساس این توافق، «هواپیمایی یمن (الیمنیه)» و «ماهان ایر» ایران پروازهای مستقیم میان تهران و صنعا برقرار می‌کنند.

عربستان اقدام حوثی‌ها در تصرف صنعا را «کودتا علیه دولت قانونی» می‌داند و در راس ائتلافی عربی، حملات هوایی به مواضع حوثی‌ها را آغاز کرد.

عربستان، ایران را متهم به حمایت سیاسی و تسلیحاتی از حوثی‌ها کرده است.

شرکت ماهان، از سوی ایالات متحده تحریم شده است. با وجود اجرایی شدن توافق هسته‌ای میان ایران و غرب، تحریم‌های واشینگتن علیه ماهان همچنان پابرجاست.

عربستان سیزدهم دی ماه پارسال در واکنش به حمله به نمایندگی‌های دیپلماتیکش در تهران و مشهد از سوی معترضان ایرانی، روابط خود را با ایران قطع کرد.

حمله به نمایندگی‌های دیپلماتیک سعودی در اعتراض به اعدام شیخ نمر النمر روحانی شیعه سعودی صورت گرفت. آقای النمر که به اقدام‌های «تروریستی» محکوم شده بود، همراه با ۳۷ تن دیگر که اکثر آنها از اعضای القاعده بودند، اعدام شد.

پس از اقدام عربستان، شمار دیگری از کشورهای عربی روابط خود را با ایران قطع کرده یا سطح مناسبات‌شان را با تهران کاهش دادند.

در روزهای اخیر شیخ خالد بن احمد آل خلیفه وزیر امور خارجه بحرین که کشورش نیز روابط دیپلماتیک خود را با تهران قطع کرده، گفت که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس آماده مقابله با سیاست‌های خارجی جمهوری اسلامی ایران هستند.

او افزود که ایران باید پشتیبانی از برخی از گروه‌های در خاورمیانه را پایان دهد.

ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس درباره بسیاری از مسائل منطقه از جمله سوریه، عراق و یمن، با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

اخیرا شورای همکاری خلیج فارس، حزب‌الله لبنان که از سوی ایران حمایت می‌شود را به عنوان «گروهی تروریستی» شناسایی کرده و اقدام‌هایی برای فشار بر این گروه آغاز کرده‌ است. ایران و حزب‌الله لبنان، متحد نظام بشار اسد رییس جمهوری سوریه هستند در حالی که کشورهای عربی خلیج فارس، از اپوزیسیون سوریه حمایت می‌کنند.

همسایگان جنوبی ایران همچین تهران را به مداخله در امور داخلی خود متهم می‌کنند. برخی از این کشور‌ها از جمله عربستان سعودی، بحرین و کویت، از دستگیری هسته‌هایی مسلح مرتبط با ایران خبر می‌دهند؛ اتهامی که تهران آن را رد می‌کند.

XS
SM
MD
LG