لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۴

سعود الفيصل: ايران دامن زدن به آشوب در کشورهای منطقه را متوقف کند


سعود الفيصل، وزير امور خارجه عربستان سعودی
سعود الفيصل، وزير امور خارجه عربستان سعودی
سعود الفيصل، وزير امور خارجه عربستان سعودی، روز دوشنبه از ايران خواست تا دخالت در امور داخلی کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس و تحریک به «آشوب» در اين کشورها را متوقف کند.

اين مقام عربستانی در گفت‌وگو با روزنامه «الحيات» گفت که «دخالت يک کشور همسايه برای تحریک به آشوب غيرقابل قبول است».

به گزارش خبرگزاری رويترز، اظهارات آقای سعود الفيصل در ادامه اتهام های مقام های عربستانی و ساير کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس است که ايران را به دخالت در امور داخلی خود متهم می کنند.

وزير امور خارجه عربستان می گويد که ايران «تلاش می کند تا از شرايط به نفع خود بهره برداری کند.»

روزنامه الحيات اشاره نکرده است که منظور آقای سعود الفيصل از «شرايط» چيست، ولی کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس بارها شکايت کرده اند که تهران در امور بحرين مداخله می کند. مقام های بحرينی نيز ايران را در بروز آشوب های اين کشور مقصر می دانند.

بحرين که در حاشيه عربستان سعودی قرار دارد از سال ۲۰۱۱ و به دنبال بروز بهار عربی در کشورهای تونس، مصر، ليبی، يمن و سوريه شاهد اعتراض های گسترده ای از سوی اکثريت شيعه اين کشور عليه حاکميت سنی مذهب خود بوده است.

عربستان و امارات متحده عربی برای مقابله با اين اعتراض ها و به درخواست مقام های منامه، نيروهای خود را به اين کشور اعزام کرده اند.

شيعيان بحرينی از اين شکايت دارند که در روند سياسی و اقتصادی اين کشور به حاشيه رانده شده اند. اين در حالی است که حکومت آل خليفه اين اتهام را رد می کند.

اظهارات سعود الفيصل در بحرين و در حاشيه نشست دو روزه شورای همکاری خليج فارس بيان شد. انتظار می رود در اين نشست از رهبران جهان عرب خواسته شود تا به خشونت در سوريه پايان دهند و از بشار اسد، رييس جمهوری اين کشور، نيز بخواهند تا از مقام خود کناره گيری کند.

شورای همکاری خليج فارس در نوامبر گذشته ائتلاف جديد مخالفان بشار اسد را به عنوان نماينده قانونی مردم سوريه به رسميت شناخت.

عبدالطيف الزيانی، دبيرکل شورای همکاری خليج فارس، در گفت و گو با تلويزيون بحرين گفت که اين شورا در نشست دو روزه خود موضوعاتی چون بحران سوريه، درگيری ها در يمن و همچنين موضوع «دخالت های ايران» را مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد.

شورای همکاری خلیج فارس شامل کشورهای عربستان، کویت، امارات، عمان، بحرین و قطر است.
XS
SM
MD
LG