لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۳

عربستان خواستار گفت وگوهای فلسطینی شد


پادشاه عربستان، درگيری گروه های فلسطينی را «شرم آور» خواند.
پادشاه عربستان، درگيری گروه های فلسطينی را «شرم آور» خواند.

ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی از گروه های حماس و فتح در سرزمين های فلسطينی خواست که برای پايان بخشيدن به درگيری های چند هفته اخير گفت وگوهای خود را در شهر مکه آغاز کنند .


درگيری ميان فتح و حماس روز دوشنبه نيز ادامه يافت. در درگيری های شب گذشته، دو تن از اعضای حماس کشته شدند و يک ايستگاه برق مورد حمله قرار گرفت که بخش عمده ای از شهر غزه را در تاريکی فرو برد .


يوسف ريزقا، وزير اطلاعات دولت حماس، به دو طرف درگير هشدار داد که به جنگ داخلی پايان دهند و از محمود عباس خواست تا نيروهای وابسته به فتح را به ستاد های خود بازگرداند .


پادشاه عربستان، درگيری گروه های فلسطينی را «شرم آور» خواند که سبب تحليل رفتن اهداف فلسطينی ها شده است. وی از دو طرف خواست تا با ميانجی گری کشورش فورا با يکديگر گفت وگو کنند .


به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، ملک عبدالله گفت: من از طرفين در گير می خواهم که با برگزاری نشستی فوری در مکه موضوعات محل مناقشه ميان خود را بدون دخالت ديگران حل و فصل نمايند .


وی افزود: دل ما از آنچه که در سرزمين های فلسطينی رخ می دهد خون است. اين قساوت عظيم با دلايل ناموجه و ضعيف پيرامون آن، افتخارات ملی فلسطينی ها را لکه دار کرده است .


اين گزارش حاکيست که دو طرف منازعه از اين فراخوان استقبال کرده اند اما نگفته اند که چه زمانی مذاکرات را آغاز خواهند کرد. قاضی حمد، سخنگوی دولت حماس گفت که اين گروه با نمايندگان مصری نیز رايزنی کرده است .



جنگ ميان طرفداران شاخه های نظامی دو گروه حماس و فتح زمانی به اوج خود رسيد که گفت وگوهای طرفين برای تشکيل دولت وحدت ملی به نتيجه نرسيد و رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی تهديد کرد که انتخابات زود رس پارلمانی برگزار خواهد کرد .

جنگ ميان دو گروه حماس و فتح زمانی به اوج خود رسيد که گفت وگوهای طرفين برای تشکيل دولت وحدت ملی به نتيجه نرسيد و رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی تهديد کرد که انتخابات زود رس پارلمانی برگزار خواهد کرد.


در جريان آخرين درگيری ها که از روز پنج شنبه شروع شد، ۳۰ فلسطينی از جمله دو کودک کشته شده اند که تعداد قربانيان را در يک ماه گذشته به ۶۰ نفر افزايش داده است .


درگيری های اوايل صبح دوشنبه در اطراف پارلمان فلسطين رخ داد که در جريان آن يک نيروی امنيتی عضو حماس کشته شد. همچنين چندين مورد آدم ربايی گزارش شده است. مهمترين آدم ربايی زمانی اتفاق افتاد که مردان مسلح وابسته به جنبش فتح وارد يک بانک در شهر نابلس در کرانه باختری رود اردن شدند و يک رهبر حماس را به دام انداختند .


هر يک از دو گروه فتح و حماس دارای شاخه نظامی هستند که چندين هزار نيرو را در اختيار دارند. جنبش حماس اخيرا کمک هايی از ايران و ساير کشورهای اسلامی دريافت کرده و دولت بوش نيز از کنگره آمريکا خواست تا مبلغ ۸۵ ميليون دلار را برای کمک به تشکيلات خودگردان فلسطينی به رهبری محمود عباس اختصاص دهد .


XS
SM
MD
LG